Het heeft even geduurd, maar na de introductie van de Vespa GTS 300 eind vorig jaar komt modelvariant GTV 300 2024 op de markt. Het kenmerkende element van de allereerste Vespa-modellen, de koplamp op het spatbord, is echter niet het enige verschil.

Sinds zijn debuut in 2006 staat de Vespa GTV voor pure klassieke stijl in de Vespa-familie. Zijn ‘Faro Basso’, de koplamp gemonteerd op het voorste spatbord en zijn stalen stuur weerspiegelen het iconische ontwerp van legendarische Vespa-modellen. Niet altijd weten de PR-teksten van de Piaggio Group het zo treffend te verwoorden als bij de nieuwe Vespa GTV 300. Soms worden er zelfs hartverwarmende stijlbloempjes zoals die van Rosamunde Pilcher gebruikt. De Italianen laten echter overtuigend zien dat ze de klassieke stijl van de jaren 1950 naar een modern niveau kunnen tillen zonder kitscherig of ongeloofwaardig te worden met de nieuwe GTV 300.

Vespa GTV 300

Terugblik

In 1946 rolt de eerste Vespa over de zonnige straten van Italië. Met de V98 begint het wereldwijde succesverhaal van Vespa, dat tot op de dag van vandaag wordt voortgezet. De golvende lijnen en uitgesproken vormen van de zelfdragende stalen carrosserie geven deze modelreeks, die tot 1961 werd geproduceerd, de naam ‘Vespa Wideframe’. Tot 1957 hadden de meeste van deze Vespa’s hun koplamp op het voorste spatbord en worden ze daarom vaak aangeduid als ‘lage koplamp’ modellen (Italiaans: faro basso). In 1953 verschijnt het eerste model waarbij de koplamp bovenaan het stuur te vinden is met de bijnaam ‘struzzo’ (struisvogel). Voorbeelden van een Faro Basso zijn naast de V98 de Vespa 125 V1T uit 1948 of de V33T uit 1952, evenals de Hoffmann HC ‘Königin’ tussen 1954 en 1955. Faro Basso Vespa’s waren ook verkrijgbaar van de licentiebouwer Miesa in België (Miesa 125) en Motovespa in Spanje (V33M tot V35M). Het wordt echter steeds moeilijker en duurder om originele scooters uit die tijd te vinden. Een V13T uit 1950 werd onlangs op internet aangeboden voor 36.000 euro.

Vanuit marketingoverwegingen lijkt het niet onverstandig om een moderne versie van een klassieke Faro Basso in het modellengamma te hebben. Zoals eerder vermeld is de GTV er al sinds 2006, soms gepresenteerd als een speciaal model zoals de ‘Via del Moda’ of laatstelijk zeer succesvol de ‘Sei Giorni’. De basis is altijd de bestseller van Vespa geweest, de GTS 300.

HPE motorblok

Ook bij de nieuwe GTV 300 klopt het betrouwbare vloeistofgekoelde hpe-hart met vierkleps technologie, dat nog steeds een levendige 23,8 pk levert bij 8.250/min en een maximaal koppel van 26 Nm bij 5.250/min uit 278 cc cilinderinhoud haalt. Dit maakt de CVT-transmissie van de GTV zo enthousiast dat bij een snelle start bij het stoplicht alle andere weggebruikers alleen maar naar het nieuwe rechthoekige led-achterlicht kunnen kijken. De aandrijving presteert ook uitstekend op het gebied van loopcultuur en doseerbaarheid. De motor is zo stil dat je na het starten twee keer moet luisteren of hij überhaupt wel aanstaat. Over de oorspronkelijke motor die onder de GTS wordt gemonteerd, hebben we in het verleden al veel positiefs geschreven.

Vandaag willen we ons concentreren op de kenmerken die de nieuwe GTV onderscheiden: volledig uitgerust met led-technologie, inclusief de op het spatbord gemonteerde opvallende koplamp. Optisch behoudt het elegante, klassieke ronde instrument zijn vorm, maar met de zwart gelakte lampenring lijkt het iets volumineuzer. Achterlicht, knipperlichten en dagrijlicht zijn hetzelfde als die van de GTS. Een compleet nieuw uitzicht heeft de bestuurder op het dashboard, stuur en instrumenten. Het ronde, zwart gehouden LCD-display toont een verscheidenheid aan rij-informatie, zoals huidig en gemiddeld verbruik, maximale en gemiddelde snelheid, actieradius en batterijstatus. Bij het koppelen van een smartphone met het als accessoire aangeboden Vespa Multimedia Platform, maakt het systeem nu ook telefonie en entertainment mogelijk en biedt het nog meer informatie.

Onder het display bevinden zich naast de nieuwe draaiknop voor het sleutelloze SmartKey-systeem twee drukknoppen waarmee de zitting op afstand wordt ontgrendeld om toegang te krijgen tot de opbergruimte. Helaas is deze nog steeds niet geschikt voor alle helmformaten. Verder een modusknop om te schakelen tussen de informatie op het dashboard. Een andere modusknop om de nieuwe tractiecontrole te activeren of te deactiveren, bevindt zich op de linker schakelaar. Verder zijn de bedieningselementen beperkt tot het essentiële: richtingaanwijzers, claxon, grootlicht (links), starter, dodemansknop en eerdergenoemde modusknop rechts.

Esthetisch

De beenkap met drie luchtinlaten, die louter voor de esthetiek dienen, is gelakt in de kleur van het voertuig en benadrukt de sportieve stijl van de Vespa GTV.  Het kleine ruitje beschermt je nauwelijks tegen wind- en andere weersinvloeden. Wie zijn GTV een nog brutaler uiterlijk wil geven, kan het ruitje als accessoire ook in feloranje krijgen. Nu we het over accessoires hebben: het tweekleurige zadel met zijn reliëf bekleding en mooie stiksels zou comfortabele ruimte moeten bieden aan twee personen, maar is eerder geschikt als solo-zitkussen. Ons testexemplaar is uitgerust met een GTS zadel zodat je prima met 2 personen op stap kan.

Piaggio heeft in zijn persbericht een belangrijk detail voor ons verzwegen. De GTV heeft weliswaar dezelfde basis als de GTS, bestaande uit een metalen frame met gelaste frameverstevigingen, 12-inch wielen op nieuwe matzwart gelakte vijfspaaksvelgen en de typische Vespa korte swingarm voor. Bij de GTV is echter niet de nieuwste generatie gemonteerd. Die heeft namelijk een extra verstevigingsbeugel tussen de swingarm en de veerpoot. Vooral bij sportief rijden op ruw terrein zorgt het herziene ontwerp voor iets meer stabiliteit zoals bleek uit onze eerdere GTS test. De montage van de ‘faro basso’ op het spatbord zou een soortgelijke herziening van de GTV in de weg hebben gezeten.

Technici speculeren echter al over hoe de nieuwe GTS swingarm geschikt kan worden gemaakt voor de GTV. Tijdens onze eerste testritten konden we in ieder geval geen negatieve gevolgen van het weglaten vaststellen, temeer omdat we zelf enkel op asfalt hebben gereden. De GTV stuurt nog altijd messcherp en het rijden bezorgt ons nog steeds een smile van oor tot oor. Vooral in de stad heb je eindeloos plezier van zijn rijkwaliteiten gecombineerd met het potente motorblok. Het remsysteem is prima berekend op het gewicht van 178 kg en de rijder, en zet deze Italiaan snel stil. Opvallend is wel dat de hendels grote handen vragen en niet verstelbaar zijn. Ook missen we gevoel in het systeem en dan vooral bij de achterrem, het doet echter niets af aan de remprestaties.

Conclusie

Het is echter in een klap duidelijk dat de nieuwe GTV 300 een waardige opvolger is van voorgaande modellen. Vespa heeft met deze GTV een enorme sprong voorwaarts gemaakt, niet alleen op technisch vlak maar ook op rijkwaliteiten. Ook de prijs nam sinds de Sei Giorni in 2017 een grote stap voorwaarts. Voor €8.099,- (BE €7.499,-) mag je jezelf eigenaar noemen van een GTV. Dat is een smak geld, maar de GTV zorgt elke rit voor een grote smile op je gezicht en dat is ook wat waard.

Technische specificaties

Motor278 cc, 1 cilinder 4-takt 4 kleppen, injectie
Boring x slag8pk (6kW)
Vermogen17,5kW (23,8pk) bij 8.250 tpm
Koppel26Nm bij 5.250 tpm
Remmen voor220 mm schijf ABS
Remmen achter220 mm schijf ABS
Banden voor120/70-12 (Michelin City Grip 2)
Banden achter130/70-12 (Michelin City Grip 2)
Afmetingen1.980×1.190x765mm
Zithoogte790mm
Tankinhoud8,5L
Gewicht178kg
KleurBeige, zwart
Vanafprijs NL/BE€8.099,- / €7.499,-
Importeur BeneluxPiaggio Vespa BV
Website Nederlandvespa.nl
Website Belgiëvespa.be

Met speciale dank aan Erik van den Burg (Van den Burg Eindhoven) voor het mogelijk maken van deze GTV 300 test