Eric de Seynes, President en CEO van Yamaha Motor Europe, kondigt vandaag de intrede van het bedrijf in de wereld van elektrische persoonlijke mobiliteit aan. “Het concept van mobiliteit heeft zich door de jaren heen voortdurend ontwikkeld en onze steden en infrastructuur hebben zich aan deze veranderingen aangepast. Wat de afgelopen decennia hetzelfde is gebleven, is het universele verlangen naar en de behoefte aan persoonlijke mobiliteit die een gevoel van totale vrijheid geeft.”

Yamaha elektrisch

Yamaha richt zich op het leveren van creatieve en innovatieve nieuwe oplossingen om de veranderende behoeften van klanten te ondersteunen. Bij de première van Switch ON onthult Yamaha details over toekomstige elektrische modellen en hoe deze zijn afgestemd op de eisen van een breed scala aan klanten in een steeds veranderende wereld.

Twee nieuwe elektrische Yamaha scooters

In de komende weken lanceert Yamaha de gloednieuwe NEO’s, een slimme, toegankelijke en hoogwaardige ’50cc-equivalent’ elektrische scooter die voor het eerst werd gepresenteerd op de Tokio Motor Show 2019 als E02-prototype. Hierna volgt de introductie van Yamaha’s eerste ‘equivalent van een 125-cc’ elektrische scooter die wordt uitgerust met de allernieuwste techniek en technologie van het bedrijf. De scooter, die nog geen naam heeft, is afgeleid van het E01-prototype dat ook werd gepresenteerd in Tokio. Dit model krijgt de hoofdrol in een Proof of Concept-project dat Yamaha gaat opzetten in een grote Europese stad in samenwerking met een partner in deelscooters.

30 jaar ervaring in eBike-aandrijfeenheden

Yamaha heeft een lange en indrukwekkende staat van dienst in de ontwikkeling van elektrische voertuigen die teruggaat tot het begin van de jaren negentig toen het bedrijf het eerste Power Assist System (PAS) creëerde dat de basis vormde van ‘s werelds allereerste eBike. Sinds die tijd loopt Yamaha voorop in de ontwikkeling van lichtgewicht en compacte elektrische aandrijfeenheden voor eBikes, met een productie van zo’n 7 miljoen exemplaren in drie decennia.

In de afgelopen jaren is de vraag naar eBikes exponentieel gegroeid, met meer dan 5 miljoen verkochte eBikes in Europa in 2021. Veel van deze eBikes zijn uitgerust met Yamaha-aandrijfeenheden, wat ertoe heeft geleid dat het bedrijf de productiecapaciteit heeft uitgebreid en aandrijfeenheden gaat produceren in Europa. Hoewel Yamaha zich volledig blijft inzetten voor de ontwikkeling van geavanceerde aandrijfsystemen voor de vele OEM-fietsfabrikanten, staat Yamaha op het punt om drie nieuwe eBikes onder het eigen merk te introduceren in de segmenten All Mountain, Gravel en Urban. In de zomer worden meer details bekendgemaakt. Deze nieuwe Yamaha eBikes zullen eind 2022 verkrijgbaar zijn via Yamaha’s Powered Two Wheeler-netwerk en in 2023 moet het Europese distributie-netwerk voltooid zijn.

De brommer is terug

Dit is nog maar het begin. Yamaha presenteert ook de B01, een nieuw hybride prototype dat op een intelligente manier de eBike S-Pedelec-functionaliteit combineert met bromfietsprestaties en geschikt is voor gebruik op elk stedelijk terrein. Hiermee onderstreept het bedrijf het toekomstige potentieel in elke klasse van elektrische stadsmobiliteit. De B01 is nu nog een conceptmodel dat is gecreëerd door Yamaha Motor Europe in samenwerking met langetermijnpartners Fantic Motor en Motori Minarelli. De B01 moet uitgroeien tot een productiemachine die Yamaha’s elektrische mobiliteitsbereik verder zal uitbreiden.

Eric de Seynes sluit af met de woorden: “Yamaha verheugt zich erop om het persoonlijke mobiliteitsaanbod uit te breiden en een heel nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het bedrijf te schrijven. Dankzij Yamaha’s technische capaciteiten van wereldklasse en een professioneel dealernetwerk zal de introductie van deze nieuwe elektrische producten en aanverwante diensten een nieuwe generatie klanten inspireren.”

www.yamaha-motor.eu