Yamaha en Honda hebben vandaag aangekondigd dat ze een overeenkomst hebben bereikt waarin Honda elektrische motormodellen zal leveren aan Yamaha voor de Japanse markt, gebaseerd op de Honda “EM1 e:” en “BENLY e: I” Class-1 categorie* modellen, als een OEM (original equipment manufacturer). De twee bedrijven zullen verdere gesprekken voeren om tot een formele overeenkomst te komen.

In oktober 2016 begonnen de twee bedrijven besprekingen over een mogelijke zakelijke samenwerking in de Japanse Class-1 categorie motorfietsmarkt om verschillende uitdagingen aan te pakken waarmee motormakers te maken zouden krijgen, zoals naleving van steeds strengere veiligheidsnormen en emissievoorschriften, evenals de zoektocht naar elektrificatie. De belangrijkste gesprekspunten waren:

  1. Leveren van 50cc scootermodellen als een OEM,
  2. Gezamenlijke ontwikkeling/OEM-levering van next-generation 50cc zakelijke scootermodellen
  3. Samenwerking om de popularisatie van elektrische motorfietsen in de Class-1 categorie te bevorderen. Op basis van die gesprekken begon Honda in maart 2018 met het leveren van 50cc scootermodellen aan Yamaha als een OEM.

Bovendien hebben Yamaha en Honda, samen met Kawasaki Heavy Industries, Ltd. en Suzuki Motor Corporation, in april 2019 het Swappable Battery Consortium for Electric Motorcycles opgericht met het doel om elektrische motormodellen te populariseren. Het consortium besprak de mogelijkheid om onderling uitwisselbare batterijen en hun wisselsystemen te standaardiseren als een van de oplossingen om de belangrijkste uitdagingen bij de popularisatie van elektrische motorfietsen – zoals actieradius en laadtijd – aan te pakken, en bereikte een akkoord om deze te standaardiseren (gemeenschappelijke specificaties vaststellen) in maart 2021, waarin men gezamenlijk optrekt met Piaggio en KTM.

Na deze initiatieven zijn Yamaha en Honda overeengekomen dat Honda modellen in de Class-1 categorie aan Yamaha zal leveren als een OEM, gebaseerd op de EM1 e: en BENLY e: I, aangedreven door de Honda Mobile Power Pack e: verwisselbare batterij die voldoet aan de gemeenschappelijke specificaties. Door deze samenwerking zullen de twee bedrijven blijven werken aan het aanbieden van elektrische motormodellen die voldoen aan de behoeften van meer klanten in de Class-1 categorie, een populaire categorie voor zowel persoonlijke mobiliteit als zakelijke toepassingen.

Om elektrische motorfietsen in de Class-1 categorie in Japan verder te populariseren, zullen de twee bedrijven hun productlijn uitbreiden en blijven werken aan het aanpakken van verschillende uitdagingen waarmee elektrische motorfietsen te maken hebben, zoals actieradius, laadtijd, prestaties en kosten, terwijl de twee bedrijven streven naar een bijdrage aan de realisatie van een koolstofneutrale samenleving.

*De Class-1 categorie: Een categorie gedefinieerd door de Road Vehicles Act van Japan als “voertuigen uitgerust met twee of meer wielen en een motor met een totale cilinderinhoud van 50 cc of minder of een elektromotor met een nominaal vermogen van 0,60 kW of minder.”

Met dank aan: Nieuwsmotor