In de motorwereld gebeurt het niet meer zo vaak dat een compleet nieuwe manier van denken leidt tot een nieuw type van machine. Maar Honda is specialist in innovatie. In 2016 onthulden ze hun nieuwe concept, gepuurd uit onontgonnen terrein: de X-ADV.
Karakteristieken
Van waar komt het idee? Denk aan de karakteristieken van de gemiddelde adventure-motorfiets: robuust en onverschrokken uiterlijk, rechte zithouding voor de beste zichtbaarheid en overal toepasbaar, zowel voor plezier als praktisch. Neem dan de typische woon-werkmotor voor ogen: een scooter of motorfiets die gemakkelijk te rijden is, wendbaar en bovenal handig, efficiënt en uitgerust met voldoende opbergruimte. Honda’s vooruitstrevende ingenieurs combineerden beide concepten, wat iets speciaals teweegbracht.
En de X-ADV staat niet stil. In 2021 verbeteren de prestaties uit het motorblok, vermindert het gewicht en gaan stijl en functionaliteit erop vooruit. De X-ADV is nu nóg cooler en nóg aantrekkelijker.
Meer toeren en vermogen
De voornaamste verbeteringen zijn 3 kW extra piekvermogen uit het EURO5-compatibele blok van de X-ADV en een extra 600 tpm in de rode zone dankzij een geperfectioneerde kleptiming en verhoogde in-/uitlaatefficiëntie. Kortere overbrengingsverhoudingen voor eerste, tweede en derde versnelling verfijnen de acceleratie terwijl langere verhoudingen bij vierde, vijfde en zesde versnelling cruisen op hoge snelheid meer ontspannen maken en het benzineverbruik optimaliseren.
Dankzij het Throttle By Wire (TBW) valt het motorkarakter aan te passen doorheen vier vaste rijmodi (RAIN, STANDARD, GRAVEL en SPORT) en een aanpasbare USER-modus. Daarnaast versoepelt ook het Honda Selectable Torque Control (HSTC) systeem, wat nu drie interventieniveaus heeft. De Dual Clutch Transmission (DCT) beschikt over automatische schakelschema’s die linken aan de rijmodi.
Het nieuwe frame is 1 kilogram lichter. Het koetswerk van de X-ADV komt scherper, agressiever uit de hoek en de dubbele LED-koplampen zijn nu met Daytime Running Lights (DRL) uitgerust, net zoals de CRF1100 Africa Twin.
Ook voor het A2-rijbewijs
Het piekvermogen stijgt met 3 kW tot 43,1 kW (58pk) @ 6.750 tpm en het koppel is maximaal 69 Nm @ 4.750 tpm. Daarnaast is de overbrengingsverhouding van de eerste, tweede en derde versnelling ingekort, wat acceleratie vanuit stilstand en tijdens het bollen verbetert. Aan 30 km/u zal de X-ADV bij acceleratie 20 meter afleggen in 1,7 seconden, 50 meter in 3,2 seconden. Bij 60 km/u draait de motor aan slechts 2.500 tpm. Vierde, vijfde en zesde versnelling zijn nu lichtjes langer om het benzineverbruik te optimaliseren en om de nieuwe prestaties optimaal te kunnen benutten.
Voor rijders met een A2-rijbewijs is een 35 kW-versie beschikbaar die ook eenvoudig naar volledig vermogen omgezet kan worden door een Honda-dealer. Tegelijkertijd is het ook mogelijk om de versie met volledig vermogen om te bouwen naar 35 kW door via de Honda-dealer het gasklephuis te vervangen en de ECU opnieuw te mappen
Nieuwe dubbele LED-koplamp
De unieke styling van de X-ADV, oorspronkelijk ontworpen door Honda’s R&D-team in Italië, werd aanzienlijk aangescherpt en afgeslankt voor 2021. Het profiel blijft gelijkaardig, maar elk paneel van het koetswerk werd bijgeschaafd voor een scherpere en sterkere uitstraling. Als je beide modellen naast elkaar zet, zie je meteen hoeveel frisser de nieuwe styling is geworden. Agressiever, scherper, cooler. Gewoonweg meer X-ADV.
De opnieuw gestylede dubbele LED-koplamp beschikt over Daytime Running Lights (DRL) die zich automatisch aanpassen aan de lichtsterkte in de omgeving en de lichten geven een helder, erg zichtbare schijn af voor een betere veiligheid. Alle verlichting is LED.
LED-verlichting rondom
Smartphone Voice Control
Het nieuwe Honda Smartphone Voice Control System maakt het mogelijk om je smartphone te verbinden met het 5 inch TFT-display en zodoende tijdens het rijden telefoonoproepen, e-mail, muziek en navigatie te beheren via stembediening – een headset in de helm is hiervoor noodzakelijk. Je kan het systeem ook bedienen met de knoppen aan de linkerstuurhelft. De smartphone verbindt zich via Bluetooth met het dashboard.
Specificaties
MOTOR | |
Motortype | Vloeistofgekoelde SOHC parallel tweecilinder, acht kleppen, EURO5-compatibel |
Inhoud | 745 cc |
Boring x Slag | 77 x 80 mm |
Compressie verhouding | 10,7:1 |
Max. Vermogen | 43,1 kW (58 pk) @ 6.750 tpm |
Max. Koppel | 69 Nm @ 4.750 tpm |
Olie capaciteit | 4 liter |
BENZINESYSTEEM | |
Injectie | PGM-FI |
Tankinhoud | 13,2 liter |
Verbruik | 3,6 liter/100 km (27,8 km/l) |
ELECTRONICA | |
Starter | Elektrisch |
Accu | 12V – 11 AH |
ACG Output | 480 W / 5.000 tpm |
AANDRIJVING | |
Koppeling | Natte hydraulische dubbele meerplaatskoppeling |
Transmissie | 6 versnellingen DCT |
Aandrijving | Ketting |
FRAME | |
Type | Stalen diamantframe |
CHASSIS | |
Afmetingen (L x B x H) | 2.215 x 940 x 1.370 mm |
Wielbasis | 1.590 mm |
Balhoofdhoek | 27 ⁰ |
Naloop | 104 mm |
Zadelhoogte | 820 mm |
Grondspeling | 165 mm |
Rijklaargewicht | 236 kg |
VERING | |
Type voor | 41 mm USD voorvork, 120 mm slag |
Type achter | Monoshock demper, Pro-Link swingarm, 120 mm veerweg |
WIELEN | |
Voorband | 120 / 70-R17 M/C |
Achterband | 160 / 60-R15 M/C |
Velgmaat voor | 17M/C x MT3.50 |
Velgmaat achter | 15M/C x MT4.50 |
Velgen voor | Spaakvelgen |
Velgen achter | Spaakvelgen |
REMMEN | |
Remsysteem | 2-kanaals ABS |
Type voor | 296 mm dubbele remschijf met radiaal gemonteerde vierzuigerklauw |
Type achter | 240 mm enkele remschijf met enkele zuigerklauw |
ELEKTRONICA | |
Instrumenten | 5 inch TFT-kleurendisplay |
Beveiliging | Smart system |
Koplamp en achterlicht | LED (+DRL) |
Kleuren
De X-ADV zal in 2021 beschikbaar zijn in volgende kleurstellingen:
- Grand Prix Red *NIEUW*
- Graphite Black
- Matt Beta Silver Metallic
- Pearl Mud Gray