In de motorwereld gebeurt het niet meer zo vaak dat een compleet nieuwe manier van denken leidt tot een nieuw type van machine. Maar Honda is specialist in innovatie. In 2016 onthulden ze hun nieuwe concept, gepuurd uit onontgonnen terrein: de X-ADV.

Honda X-ADV

Karakteristieken

Van waar komt het idee? Denk aan de karakteristieken van de gemiddelde adventure-motorfiets: robuust en onverschrokken uiterlijk, rechte zithouding voor de beste zichtbaarheid en overal toepasbaar, zowel voor plezier als praktisch. Neem dan de typische woon-werkmotor voor ogen: een scooter of motorfiets die gemakkelijk te rijden is, wendbaar en bovenal handig, efficiënt en uitgerust met voldoende opbergruimte. Honda’s vooruitstrevende ingenieurs combineerden beide concepten, wat iets speciaals teweegbracht.

En de X-ADV staat niet stil. In 2021 verbeteren de prestaties uit het motorblok, vermindert het gewicht en gaan stijl en functionaliteit erop vooruit. De X-ADV is nu nóg cooler en nóg aantrekkelijker.

Honda X-ADV

Vooral de voorzijde kreeg een geheel nieuwe look

Meer toeren en vermogen

De voornaamste verbeteringen zijn 3 kW extra piekvermogen uit het EURO5-compatibele blok van de X-ADV en een extra 600 tpm in de rode zone dankzij een geperfectioneerde kleptiming en verhoogde in-/uitlaatefficiëntie. Kortere overbrengingsverhoudingen voor eerste, tweede en derde versnelling verfijnen de acceleratie terwijl langere verhoudingen bij vierde, vijfde en zesde versnelling cruisen op hoge snelheid meer ontspannen maken en het benzineverbruik optimaliseren.

Dankzij het Throttle By Wire (TBW) valt het motorkarakter aan te passen doorheen vier vaste rijmodi (RAIN, STANDARD, GRAVEL en SPORT) en een aanpasbare USER-modus. Daarnaast versoepelt ook het Honda Selectable Torque Control (HSTC) systeem, wat nu drie interventieniveaus heeft. De Dual Clutch Transmission (DCT) beschikt over automatische schakelschema’s die linken aan de rijmodi.

Het nieuwe frame is 1 kilogram lichter. Het koetswerk van de X-ADV komt scherper, agressiever uit de hoek en de dubbele LED-koplampen zijn nu met Daytime Running Lights (DRL) uitgerust, net zoals de CRF1100 Africa Twin.

Honda X-ADV

Het vermogen steeg naar 58pk

Ook voor het A2-rijbewijs

Het piekvermogen stijgt met 3 kW tot 43,1 kW (58pk) @ 6.750 tpm en het koppel is maximaal 69 Nm @ 4.750 tpm. Daarnaast is de overbrengingsverhouding van de eerste, tweede en derde versnelling ingekort, wat acceleratie vanuit stilstand en tijdens het bollen verbetert. Aan 30 km/u zal de X-ADV bij acceleratie 20 meter afleggen in 1,7 seconden, 50 meter in 3,2 seconden. Bij 60 km/u draait de motor aan slechts 2.500 tpm. Vierde, vijfde en zesde versnelling zijn nu lichtjes langer om het benzineverbruik te optimaliseren en om de nieuwe prestaties optimaal te kunnen benutten.

Voor rijders met een A2-rijbewijs is een 35 kW-versie beschikbaar die ook eenvoudig naar volledig vermogen omgezet kan worden door een Honda-dealer. Tegelijkertijd is het ook mogelijk om de versie met volledig vermogen om te bouwen naar 35 kW door via de Honda-dealer het gasklephuis te vervangen en de ECU opnieuw te mappen

2021 HONDA X-ADV

Ook de A2-rijders kunnen straks weer plaatsnemen op een X-ADV

Nieuwe dubbele LED-koplamp

De unieke styling van de X-ADV, oorspronkelijk ontworpen door Honda’s R&D-team in Italië, werd aanzienlijk aangescherpt en afgeslankt voor 2021. Het profiel blijft gelijkaardig, maar elk paneel van het koetswerk werd bijgeschaafd voor een scherpere en sterkere uitstraling. Als je beide modellen naast elkaar zet, zie je meteen hoeveel frisser de nieuwe styling is geworden. Agressiever, scherper, cooler. Gewoonweg meer X-ADV.

De opnieuw gestylede dubbele LED-koplamp beschikt over Daytime Running Lights (DRL) die zich automatisch aanpassen aan de lichtsterkte in de omgeving en de lichten geven een helder, erg zichtbare schijn af voor een betere veiligheid. Alle verlichting is LED.

 

 

HONDA X-ADVLED-verlichting rondom 

Smartphone Voice Control

Het nieuwe Honda Smartphone Voice Control System maakt het mogelijk om je smartphone te verbinden met het 5 inch TFT-display en zodoende tijdens het rijden telefoonoproepen, e-mail, muziek en navigatie te beheren via stembediening – een headset in de helm is hiervoor noodzakelijk. Je kan het systeem ook bedienen met de knoppen aan de linkerstuurhelft. De smartphone verbindt zich via Bluetooth met het dashboard.

 

Nieuw 5″ TFT-display

Specificaties

MOTOR
Motortype Vloeistofgekoelde SOHC parallel tweecilinder, acht kleppen, EURO5-compatibel
Inhoud 745 cc
Boring x Slag 77 x 80 mm
Compressie verhouding 10,7:1
Max. Vermogen 43,1 kW (58 pk) @ 6.750 tpm
Max. Koppel 69 Nm @ 4.750 tpm
Olie capaciteit 4 liter
BENZINESYSTEEM
Injectie PGM-FI
Tankinhoud 13,2 liter
Verbruik 3,6 liter/100 km (27,8 km/l)
ELECTRONICA
Starter Elektrisch
Accu 12V – 11 AH
ACG Output 480 W / 5.000 tpm
AANDRIJVING
Koppeling Natte hydraulische dubbele meerplaatskoppeling
Transmissie 6 versnellingen DCT
Aandrijving Ketting
FRAME
Type Stalen diamantframe
CHASSIS
Afmetingen (L x B x H) 2.215 x 940 x 1.370 mm
Wielbasis 1.590 mm
Balhoofdhoek 27 ⁰
Naloop 104 mm
Zadelhoogte 820 mm
Grondspeling 165 mm
Rijklaargewicht 236 kg
VERING
Type voor 41 mm USD voorvork, 120 mm slag
Type achter Monoshock demper, Pro-Link swingarm, 120 mm veerweg
WIELEN
Voorband 120 / 70-R17 M/C
Achterband 160 / 60-R15 M/C
Velgmaat voor 17M/C x MT3.50
Velgmaat achter 15M/C x MT4.50
Velgen voor Spaakvelgen
Velgen achter Spaakvelgen
REMMEN
Remsysteem 2-kanaals ABS
Type voor 296 mm dubbele remschijf met radiaal gemonteerde vierzuigerklauw
Type achter 240 mm enkele remschijf met enkele zuigerklauw
ELEKTRONICA
Instrumenten 5 inch TFT-kleurendisplay
Beveiliging Smart system
Koplamp en achterlicht LED (+DRL)

Kleuren

De X-ADV zal in 2021 beschikbaar zijn in volgende kleurstellingen:

  • Grand Prix Red *NIEUW*
  • Graphite Black
  • Matt Beta Silver Metallic
  • Pearl Mud Gray

www.honda.nlwww.honda.be