Moto Morini verbreedt zijn horizon met de gloednieuwe Calibro, een op maat gemaakte motorfiets die is ontworpen voor alle avontuurlijke motorrijders die zich niet willen beperken tot het gewone en op zoek zijn naar een wereld waarin ze hun innerlijke zelf kunnen laten spreken.
Met de Calibro maakt Moto Morini een sterke terugkeer naar het custom segment door een motorfiets te presenteren die gekenmerkt wordt door een ontwerp met een grote persoonlijkheid, geschikt voor de stijlbewuste rijder die op zoek is naar een unieke motorfiets met een kenmerkende “Amerikaanse” look.
Na de opening van een vestiging in Californië heeft Moto Morini zijn horizon verder verruimd door de creatie van een model dat afwijkt van de gebruikelijke normen voor cruiser motorfietsen. Dit project is bedacht en ontworpen door het Italiaanse team van de motorfietsfabrikant in het European Style Centre, gevestigd in Trivolzio (PV).
De naam Calibro belichaamt de ware essentie van deze nieuwe Moto Morini custom: het is de motorfiets die je helpt de juiste balans te vinden tussen het alledaagse leven en het authentieke motorrijden, die je in staat stelt om los te breken van stereotypen en je voorbij de gevestigde regels laat reizen.
Calibro is een stijlstatement op twee wielen en de ideale partner voor dagelijkse ritten en woon-werkverkeer, voor alle rijders die op zoek zijn naar een motorfiets die gemakkelijk te berijden en te hanteren is, maar toch een moderne en opvallende custom stijl heeft. Het is de ideale keuze voor avontuurlijke rijders die zelfs in stedelijke omgevingen buiten de voorziene paden willen gaan rijden.
De strakke, moderne lijnen van de Calibro geven de motorfiets een sterke persoonlijkheid, en tegelijkertijd kan deze zich aanpassen aan de wensen van de rijder door tal van opties aan te bieden waardoor verdere aanpassingen, naar de voorkeuren van de bestuurder, kinderspel worden.
De moderne lijnen van de Calibro komen tot uiting in de karakteristieke details van deze motorfiets. De robuuste metalen tank is indrukwekkend en onderscheidend, terwijl de volledige LED-koplampen de herkenbare lichtsignatuur dragen die typerend is voor Moto Morini.
Bekende tweecilinder
De Calibro trekt niet alleen de aandacht vanwege zijn stijl, maar ook vanwege de plezierige en opwindende rijervaring die hij biedt. Het motorblok, de parallele tweecilinder die al deel uitmaakt van het Morini-gamma, is herontworpen om opwindende rijprestaties te leveren, terwijl het tegelijkertijd zorgt voor een soepele werking en gemakkelijk onderhoud dankzij het gebruik van een aandrijfriem.
Elke rit zal een genot zijn dankzij de comfortabele zithouding van een cruiser, waarbij je de flexibiliteit hebt om de positie van de voetsteunen aan te passen aan je persoonlijke stijl. Ze kunnen naar achteren worden geplaatst voor een meer actieve rijervaring, of juist naar voren voor degenen die tijdens het rijden maximale ontspanning zoeken. Zowel de bestuurders als passagiers voetsteunen, evenals het schakel- en rempedaal, weerspiegelen de kenmerkende custom stijl.
De ophanging, die zowel robuust als wendbaar is, vormt het gemeenschappelijke kenmerk van het hele Moto Morini-gamma. Het chassis, dat bestaat uit een stevige stalen dubbele wieg, omarmt de aandrijflijn en is voorzien van tubeless aluminium velgen van 18″ vooraan en 16″ achteraan. De dubbele achterschokdemper, met zijn vintage uitstraling, vormt een mooi contrast met het krachtige en unieke ontwerp van de Calibro.
Het zadel, dat aan de achterkant verwijderbaar is, is verfraaid met opvallende stiksels en wordt geleverd met een achterste behuizing die de lijn van het spatbord verlengt als een extra accessoire voor verhoogde esthetische aantrekkingskracht. Het zadel bevindt zich slechts op een hoogte van 720 mm boven de grond, wat zowel veiligheid als comfort biedt aan rijders van allerlei groottes. Dit zorgt ervoor dat iedereen met vertrouwen en gemak kan genieten van de rit.
De bestuurder behoudt de controle over de essentiële functies van de motorfiets dankzij een analoog instrumentenpaneel dat naadloos is geïntegreerd met een digitaal display dat belangrijke rijgegevens weergeeft, zoals het brandstofniveau en de versnellingsindicator. Hierdoor heeft de bestuurder altijd direct toegang tot cruciale informatie tijdens het rijden.
De stuurhendels en elektrische blokken zijn ontworpen en gefabriceerd volgens ergonomische specificaties speciaal voor de Calibro en bieden een andere tastbare ervaring dan de rest van de Moto Morini producten.
Ook geschikt voor het A2-rijbewijs
De motorfiets zal op de markt worden gebracht in de versie met vol vermogen of met een vermogen van 35 kW, geschikt voor het A2-rijbewijs. Beide varianten worden aangedreven door een zeer betrouwbare motor die zowel plezierig als zeer zuinig is. Deze motor maakt de Calibro tot de ideale metgezel voor iedereen die op zoek is naar een trouwe en onvermoeibare partner op de weg.
Er zullen tal van accessoires beschikbaar zijn om de Calibro aan te passen aan de wensen van elke rijder en om hem geschikt te maken voor lange ritten met maximaal comfort, zonder afbreuk te doen aan zijn aantrekkelijke uiterlijk.
Met zijn unieke en onmiskenbare karakter is de Calibro van Moto Morini bedoeld om zijn entree te maken in het middenklasse custom segment en de aandacht te trekken van motorrijders die zich willen onderscheiden. Deze motorfiets belooft een opvallende keuze te zijn voor diegenen die streven naar individualiteit en stijl in het motorrijden.
Technische specificaties
- Lengte x breedte x hoogte: 2250 x 890 x 1200 mm
- Wielbasis: 1490 mm
- Droog gewicht: ca. 200 kg
- Zithoogte: 720 mm
- Inhoud brandstoftank: ca. 15L
- Dubbel stalen wiegframe
- Swingarm: staal
- Voorrem: enkele schijf, 320 mm, zwevende remklauwen, 2 zuigers
- Achterrem: enkele schijf, 255 mm, remklauw met enkele zuiger
- ABS: BOSCH ABS 9.1 Mb
- Voor: traditionele vork 41 mm,
- Wielafstand 140 mm
- Achter: dubbele schokdemper, veerweg 110 mm, instelbaar op veervoorspanning
- Tubeless aluminium velgen
- Voorband: 130/70-R18
- Achterband: 180/70-R16 of 180/65-R16
- Motortype: parallel twin, 4 takt
- Injectiesysteem: BOSCH EFI
- Maximumsnelheid: 170 Km/u
- Koelsysteem: vloeistof
- Brandstofverdeling: DOHC 8 kleppen