Hightech, met een spraakmakend design. Suzuki toont een wereldprimeur op de InterMot in Keulen: de gloednieuwe Katana. In het ontwerp van deze nieuwe naked bike zitten duidelijke verwijzingen naar de legendarische motorfiets van begin jaren 80. Met de oer-Katana maakte Suzuki destijds niet alleen een designstatement, het was bij zijn introductie in 1981 ook de snelste productiemotorfiets ter wereld.

Katana is de naam van een zwaard dat Japanse Samoerai-strijders gebruikten. Een vlijmscherp wapen dat met de hand werd gesmeed. De naam past bij de scherpe vormen van deze onderscheidende naked bike. Met een puntige en compacte cockpit, LED-verlichting, een opvallend hoge tankpartij en een ranke korte achterzijde oogt hij als een strijdlustige machine, waarmee elke bocht met de hoogst mogelijke precisie is aan te snijden. Het bijzonder stijve frame draagt daar zijn steentje aan bij.

Gedurfd en uniek
Met de nieuwe Katana zet Suzuki volledig in op design. Net als bij zijn verre voorvader is dat weer scherp, gedurfd en uniek. Het ontwerp is modern, maar verwijst tegelijkertijd overduidelijk naar de oer-Katana. Destijds een van de eerste motoren die de windtunnel als scherprechter heeft gekend. Zowel toen als nu is de vorm gestroomlijnd en sterk afgestemd op de rijder. De Suzuki GSX1100 S Katana, zoals die voluit heette, had als een van de eerste motorfietsen een vrij hoge tank. Je zat als rijder echt in de motor en daarmee meer uit de wind. En dat is ook het geval bij Suzuki’s nieuwste motorfiets.

Prestaties
In 1981 was de Katana, die eveneens zijn première beleefde op de InterMot, met zijn top van 220 km/uur de snelste productiemotorfiets van dat moment. Het viercilinder motorblok leverde 111 pk en een koppel van 97 Nm bij een drooggewicht van 232 kg. De nieuwe Katana prolongeert de titel van de snelste ter wereld niet. De prestaties mogen er echter ook nu zijn: het vloeistofgekoelde viercilinderblok van 999 cc blinkt uit door souplesse met een maximaal vermogen van 110 kW (150 pk) en een koppel van 108 Nm. Ruimschoots voldoende om de slechts 215 kg wegende naked bike vlot van zijn plek te krijgen. ABS en Traction Control zorgen daarbij voor de nodige assistentie om vermogen en remkracht efficiënt en vooral veilig aan het asfalt over te dragen.

De genoemde specificaties zijn onder voorbehoud van wijzigingen. Suzuki maakt de definitieve specificaties in een later stadium bekend. De marktintroductie in Nederland wordt verwacht in voorjaar 2019.

www.suzuki.nl