Na het succes van de grote e-scooter multitest in 2022 en 2023 keken we ook dit jaar reikhalzend uit naar deze test. Het zijn stuk voor stuk e-scooters waar we het afgelopen jaar erg enthousiast van raakten en waarvan we denken dat ze de winnaar van 2022 én 2023, de Segway E125S, goed partij kunnen geven. Weet Segway opnieuw de vier concurrenten te pareren, of moet hij nu eindelijk zijn meerdere erkennen en zijn titel voor komend jaar afdragen?
Alhoewel we de Segway E125S meermaals hebben getest, ontkwamen we er natuurlijk niet aan om deze scooter opnieuw richting de redactie te laten sturen voor deze test. Het is immers de winnaar van de afgelopen twee jaar en daarmee is er alle reden om de scooter weer mee te nemen. Met €3.599,- heeft de scooter al jarenlang eenzelfde adviesverkoopprijs. Maar wie zijn de uitdagers dit jaar?
De uitdagers
Laten we beginnen met de IVA NCF, de scooter die technisch gelijkenissen toont met de NCE Pro die we vorig jaar in deze multitest meenamen, en de nodige indruk maakte. Hij is ook nog eens scherp geprijsd met een vanafprijs van €2.899,-. De volgende scooter is de Ecooter E3, een scooter waar we pas onlangs de eerste kilometers mee hebben gemaakt. We vinden het simpelweg een mooie scooter met fijne rijeigenschappen en een ruime zit. Heel duur is hij ook niet, want Ecooter levert hem al vanaf €2.790,-. Let wel, bij Ecooter betekent dit wel dat er nog extra kosten bijkomen van maximaal €200,-. De volgende e-scooter komt uit de stal van NIU, het merk dat een van de allereerste was met een complete elektrische line-up.
Nieuwe modellen worden nog steeds aan het gamma toegevoegd, maar de huidige modellen worden ook nog steeds verder ontwikkeld. Zo reden we afgelopen jaar met vernieuwde NQi GTS. Een scooter die we natuurlijk al langer kennen, maar technisch een behoorlijke upgrade kreeg. Zo werd hij voorzien van de 14-inch wielen van de MQi en ook een nieuwe kleurendisplay op het stuur deed zijn intrede. Hij kost inclusief twee accu’s, €3.798,- en is een scooter waar we hoge verwachtingen van hebben.
En dan de laatste e-scooter die we meenemen in de mulititest: de Vespa Primavera Elettrica. De nieuwe Elettrica is de directe opvolger van de eerste generatie, maar doet dit samen met zijn sportievere (maar technisch identieke) broer: de Sprint S Elettrica. De grootste verschillen ten opzichte van het uitlopende model vinden we dit keer onderhuids. Vespa maakte de scooter een stuk praktischer met een uitneembare accu en lijkt op dit vlak dus iets meer op zijn verre neef, de Piaggio 1. Met €5.459,- (BE €5.199,-) is hij nog steeds stevig geprijsd, maar is hij wel beduidend voordeliger dan zijn voorganger.
Hoe testen we?
Voor elke scooter hebben we een eerlijke vergelijking gemaakt, waarbij ik ze allemaal gebruikte voor mijn dagelijkse woon-werkrit van zo’n 60 kilometer. Dit deden we uiteraard zonder extra passagiers en onder vergelijkbare omstandigheden. Het blijft echter belangrijk om te melden dat de actieradius sterk afhankelijk is van factoren zoals buitentemperatuur, windsnelheid en het gewicht van de berijder. Onder optimale omstandigheden zul je meer kilometers kunnen afleggen, terwijl onder ongunstige omstandigheden de actieradius vanzelfsprekend zal afnemen.
Voor de actieradius noteren we niet de kilometrage waarop de scooter daadwerkelijk ‘stilvalt’. Nee, wij noteren het aantal kilometers waarmee je daadwerkelijk op een veilige manier aan het verkeer kan deelnemen, dat wil zeggen: op de rijbaan tussen de automobilisten. Oftewel wanneer er nog altijd op een redelijk vlotte manier naar de 40km/u en daarboven geaccelereerd kan worden. Tijdens de test van deze vijf scooters waren de omstandigheden nagenoeg identiek en daarmee denk ik dat we een betrouwbaar beeld kunnen geven van de daadwerkelijke prestaties van de scooters.
NIU NQi GTS
We beginnen deze test met de scooter die we misschien wel het langst kennen: de NIU NQi GTS. Toch is dit niet helemaal waar, want het design mag dan heel herkenbaar zijn, deze GTS werd afgelopen jaar wel voorzien van grotere 14-inch wielen, een sterkere motor, ander zadel, dashboard en nog wat andere zaken waarmee het totaalplaatje weer net even aantrekkelijker is geworden. Het design is typisch NIU, met de kenmerkende ronde led-koplamp en veel strakke lijnen. Het blijkt een tijdloos, herkenbaar design. De scooter is standaard erg compleet uitgerust, met onder andere een dubbele 60V/26Ah accu, cruise control, een gecombineerd remsysteem, maar ook een ontzettend mooi nieuw kleurendisplay op het stuur. Deze staat gekoppeld aan de zeer uitgebreide NIU-app.
Een leuke nieuwe feature is dat je het display in drie verschillende lay-outs kan zetten, van strak tot futuristisch. Qua weergave van informatie zijn ze allen identiek, waardoor je onder andere beschikt over een resterende actieradius, een klokje, buitentemperatuur, maar ook de gemiddelde snelheid en het actuele verbruik worden naast de gebruikelijke gegevens, zoals de snelheid en verreden afstanden op het display weergegeven.
NIU levert deze scooter in twee verschillende uitvoeringen: de Standard Range en de Extended Range. Wij reden de standaard range en dat betekent een standaard accupakket van tweemaal een 60V/26Ah accu. Deze versie kost €3.798,-, voor de Extended Range vraagt NIU €4.698,-, maar dan beschik je wel over twee 35Ah accu’s onder de treeplank. Welke variant je ook kiest, je hebt altijd de beschikking over de in eigen huis ontwikkelde 3.200 Watt sterke motor in het achterwiel. In de sport-stand beschik je over het volledige vermogen en topsnelheid (zo’n 48- tot 50km/u op de teller) en is dus feitelijk de stand waarin je deze bromscooter moet of wil rijden, zeker als je tussen de auto’s rijdt. Er is ook nog een dynamic-stand, maar dan is de topsnelheid slechts 38km/u, in de laagste e-save-stand is dit zelfs 25km/u.
Ik maakte me op voorhand nog een beetje druk om de redelijk hoge treeplank van de NIU, maar daar heb je in praktijk door het redelijk hoge zadel niet heel veel last van, al is het wel een eerlijk gegeven dat van dit vijftal hij over de minst ruime zit beschikt. De vermogensafgifte van de NQi voelt erg lineair en voelt hiermee ook natuurlijk aan. De stuureigenschappen staan op een hoog niveau, iets wat we voor een groot gedeelte op het conto van de grote 14-inch wielen kunnen schrijven. Enthousiast zijn we over de rijeigenschappen en de sterke motor, maar de remmen doen het eveneens heel goed. We noteren voor en achter een schijfrem, waarvan de linker remhendel beide remmen bedient. Een gecombineerd remsysteem dus. Dit systeem werkt prettig, de voorrem heeft niet snel de neiging te blokkeren, maar het geheel voelt vooral heel krachtig aan. Dat is enerzijds niet vreemd, want dezelfde scooter wordt tevens als motorscooter gevoerd, waar deze remmen dus duidelijk al op zijn berekend.
Doordat de accu’s onder de treeplank zitten, verwacht je onder het zadel een behoorlijke opbergruimte. Ruim en bruikbaar is deze dan ook zeker, maar een van onze eigen integraal- of jethelmen konden we er niet in kwijt. Een klein potje (of een erg slanke jethelm) lukt wel, en dan heb je nog ruimte over voor bijvoorbeeld een kettingslot. In de beenkap komen we verder nog een open opbergvak tegen met een USB-laadpunt. Voor de actieradius geeft NIU voor de Standard Range tussen de 60 en 75 kilometer op. Wij noteerden een keurige 73 kilometer voordat de NQi GTS automatisch overschakelde naar de E-Save modus. Dit houdt in dat de scooter vanaf dat moment nog weliswaar 15% resterende lading én 13 kilometer resterende actieradius overheeft, maar dat je dit met een topsnelheid van 25km/u zal moeten afleggen. Op het fietspad is dat misschien niet zo erg, maar tussen de auto’s betekent het simpelweg dat je voor die 73 kilometer de scooter eigenlijk alweer aan de lader moet zetten. De accu’s kan je dan laten zitten en de lader plug je gemakkelijk in het extra laadpunt onder het zadel. Opladen gaat met de meegeleverde snellader razendsnel, in minder dan 6 uur van volledig leeg naar vol.
IVA NCF
Vorig jaar deed de IVA NCE het uitstekend in onze grote e-scooter multitest. Hij werd dan ook maar nipt tweede, waarmee IVA wederom indruk wist te maken. Met de NCF bracht de fabrikant afgelopen jaar een nieuw model op de markt waarvan we opnieuw een eerste positieve test lieten optekenen.
Dat deden we natuurlijk al vaker, want ook de S4 en S5 zijn modellen die hun eigen categorie erg sterk vertegenwoordigen. Bij IVA weet je op voorhand dat je heel veel scooter krijgt voor een relatief lage prijs. Met de NCE en nu de NCF plaatst IVA zich net even wat hoger in de markt, terwijl de vanafprijs van €2.899,- van deze NCF nog altijd scherp te noemen is. Met de nieuwe NCF zet de fabrikant een scooter op de markt die duidelijk gelijkenissen heeft met de NCE-modellen. Hij staat wel beduidend hoger op de poten en is net even iets hoekiger vormgegeven.
Het voorkomen van de nieuwe IVA is imposant en dat merk ik ook als ik als 1.75m lange redacteur op de scooter plaatsneem. Je zit namelijk hoog, maar tevens ontzettend ruim. Klein puntje van kritiek is de breedte van het zadel. Zeker in combinatie met de iets hogere zit zorgt het ervoor dat ik met mijn 1.75m maar nét met de punten van mijn schoenen op de grond kom. Ben je 1.80m of langer, dan verwachten we geen problemen, maar de importeur had een leuk nieuwtje voor ons! Er is een vernieuwde versie van de NCF in aantocht, met een iets lagere zit en een smallere voorzijde van het zadel, ideaal dus voor de personen die (net als ik) korter zijn dan 1.80m. Helaas was de scooter net niet op tijd binnen voor deze multitest, maar sla het vooral op want deze vernieuwde versie klinkt veelbelovend…
Zoals ik al zei is de zit op deze NCF prettig ruim, maar je kijkt ook uit op een schitterend TFT-display. Deze is ruim opgezet en is te koppelen aan de app, waarmee we eerder al kennismaakten op de NCE Pro. De NCF beschikt over een fractie minder functionaliteiten in de app, maar de belangrijkste functies zijn gewoon aanwezig. Denk dan aan zaken als de GPS-positie van de scooter, ritinformatie en net even wat meer informatie over bijvoorbeeld de accu is er allemaal in af te lezen. Prima dus, en dat kunnen we ook zeggen over de prestaties van deze scooter. Met zijn 2.100 Watt motor in het achterwiel is het weliswaar de minst krachtige van het vijftal, toch doet de aandrijving het heel behoorlijk. Uit stilstand is hij weliswaar iets minder vlot van zijn plek, eenmaal op gang worden de verschillen met de overige scooters kleiner. Prettig zijn de hernemingen op de ‘gashendel’, deze voelen namelijk heel natuurlijk aan.
Ook het rijwielgedeelte voelt erg volwassen, mede te wijten aan de gemonteerde 14-inch wielen. Voldoende comfort, maar zonder dat dit ten koste is gegaan van de algemene stuurkwaliteiten. Ook de remmen zijn op hun taken berekend, zeker de radiaal geplaatste remklauw aan de voorzijde maakt hierbij indruk. Voor de range noteren we 43 kilometer, maar eerlijkheidshalve hadden we ook niet heel veel meer verwacht van een accu met een capaciteit van 60V/24Ah. Gelukkig kan je er makkelijk een tweede accu achter plaatsen waardoor de actieradius wordt verdubbeld. Onder het zadel is er nog voldoende plek voor een jethelm, zelfs als je de optionele 2e accu gebruikt. Onze eigen integraalhelm paste nét niet, maar een iets slanker model zou wellicht ook nog moeten lukken… Heb je aan de 43 kilometer toch iets te weinig op het gebied van actieradius, dan is het goed om te weten dat de optionele accu €999,- kost. Hiermee stijgt de prijs naar €3.898,-. Dan zit hij qua prijsstelling net boven de NIU en zit hij iets verder af van de Segway.
Segway E125S
Dan de Segway E125S, de winnaar van de titel ‘e-scooter van het jaar’ van 2022 én 2023. Hoewel het design misschien niet heel uitgesproken is, vind ik het persoonlijk geslaagd. Ik ben weliswaar geen liefhebber van de chromen details die deze E125S sieren, gelukkig is er sinds kort ook een versie beschikbaar waarvan het chroom is verdwenen en plaats heeft gemaakt voor mat zwarte onderdelen. Een verbetering als je het mij vraagt, maar over smaak valt te twisten. Wij doen het nog even met een exemplaar met het nodige chroomwerk in deze test, waarbij het bruine zadel op de zwarte body dan wel weer mooi afsteekt. Ten opzichte van de E110S onderscheidt de E125S zich door het gebruik van bredere banden, twee accu’s en een (nog altijd uniek) ABS-remsysteem.
De accu’s van de E125S zijn heel slim onder de treeplank verwerkt, zonder dat dit ten koste is gegaan van de beenruimte. Dit doordat de accu’s betrekkelijk laag zijn en ze erg ver naar achteren (net voor het achterwiel) geschoven kunnen worden. Het zorgt ervoor dat de treeplank prettig laag is gebleven en je hierdoor niet met opgetrokken knieën achter het stuur hoeft plaats te nemen. Dat maakt deze Segway, mede door zijn lange vlakke zadel, extra geschikt voor de wat langere bestuurd(st)ers. Op het stuur vinden we een prettig afleesbaar display. Weliswaar geen TFT-scherm, maar wel voorzien van een prettig en rustige lay-out. Ook hier valt het geheel weer te koppelen aan een app (eerste twee jaar gratis) en dat is er een van het soort waar je ook echt iets aan hebt. Qua functionaliteiten komt het grotendeels overeen met de applicaties op de NIU en IVA, waardoor je naast extra informatie over de scooter ook kan zien waar de scooter zich bevindt en de scooter op afstand aan of uit kan zetten. Leuke bijkomstigheid bij Segway is dat je de remgeneratie kan afregelen, maar ook de signaalgeluiden kan aanpassen of geheel – en dat is fijn – kan dempen.
Met een krachtige 3.000 Watt naafmotor in het achterwiel is de E125S ronduit snel van zijn plek. Binnen no-time bereik je zijn topsnelheid, de tussenacceleraties worden eveneens snel afgerond. Ook fijn: net als op de andere scooters in deze multitest, met uitzondering van de Vespa, beschikt de scooter over cruise control. Dat is stiekem best lekker op de lange afstanden. De motor staat gekoppeld aan twee 48V/30Ah accu’s. Volgens Segway kom je daar zo’n 81 kilometer ver mee. Wij haalden de 81 kilometer weliswaar niet, maar we kwamen wel meer in de buurt dan in de vorige testen met dezelfde scooter.
We noteren een keurige 70 kilometer voordat de scooter duidelijk zijn vermogen verliest en we adviseren de accu’s weer op te laden. Dat gaat ook nog eens snel, want de meegeleverde snellader laadt beide accu’s in 4 uur razendsnel op. In de praktijk rijd je hem nooit volledig leeg, waardoor het laadproces een stuk vlotter gaat, zeker als je via de app afregelt dat je hem maar tussen de 80 en 90% oplaadt, dit om de levensduur van de accu’s te verlengen.
De Segway is weliswaar voorzien van relatief kleine 12-inch wielen, op de een of andere manier voel je dit niet direct terug in de rijeigenschappen. De scooter is namelijk stevig geveerd, maar zeker niet oncomfortabel. Sturen gaat ook als het spreekwoordelijke scheermes en dat is prettig als je van sportief rijden houdt. Kleine keerzijde is dat de bodemvrijheid het laagste is van het vijftal, waardoor je net even wat sneller de standaard over de grond laat schrapen… Een nog altijd zeer goede eigenschap van deze E125S is de enorme ruimte onder het zadel. Een integraalhelm kan je er met gemak onder kwijt of zelfs twee kleine pothelmpjes. Ongeëvenaard in deze klasse, evenals de aanwezigheid van een ABS-remsysteem. Voor de pure remkracht noteren we dan ook een dikke voldoende. De Segway E125S heeft een adviesverkoopprijs van €3.599,- en daarmee is het nog altijd een aantrekkelijke en zeer complete elektrische scooter.
Ecooter E3
We zagen hem nog niet zolang geleden voor het eerst tijdens de dealerdag van IMG bv in Poeldijk. De Ecooter E3 maakte toen al een goede eerste indruk. Op de dealerdag deed hij dit vooral door zijn voorkomen, want een eerste echt goede indruk kregen we pas toen we kort daarna de scooter op de redactie mochten ontvangen. Het uiterlijk en dan met name de voorzijde deed me terugdenken aan de Derbi Atlantis die we in een zeer ver verleden als duurtester hadden en eveneens was voorzien van een laaggeplaatste koplampunit. Toen natuurlijk nog gevuld met halogeenlampjes, inmiddels is het led wat de klok slaat. Bij de Ecooter is dat vanzelfsprekend niet anders, maar deze E3 ligt sowieso prettig op het netvlies.
Een mooi strak design, zeker in deze lichtgrijze kleurstelling. Leuk detail zijn de ‘weglopende Audi’ knipperlichten, maar ook het dashboard is een benoeming waard. Hierop namelijk een erg breed digitaal display. Qua weergegeven informatie moet hij zijn meerdere erkennen in een aantal andere scooters in deze test, het ziet er wel overzichtelijk uit. Een app moet op deze Ecooter helaas ontbreken, maar wat dan wel weer leuk is, is dat je de scooter ook kan ontgrendelen door middel van de standaard meegeleverde NFC-kaart. Houd deze kaart tegen het contactslot aan en het dashboard van deze e-scooter ligt vanzelf op.
De scooter is verder wars van overbodige zaken als verkapte rijmodi, het is op de Ecooter voor- of achteruit en in de vooruit heb je dus altijd de beschikking over de volledige topsnelheid. De motor levert maximaal 3.000 Watt. Dat klinkt potent, maar in de praktijk is het niet de allervlotste van het vijftal. Toch voelt de Ecooter voldoende snel aan en ben je altijd vlot genoeg om met het verkeer mee te komen. Waar hij vooral punten mee scoort is de manier waarop het vermogen wordt bediend. Van alle scooters laat deze scooter zich nog het makkelijkst ‘doseren’, zeker de minder ervaren e-scooter rijd(st)ers zullen dit als zeer prettig ervaren.
Ook prettig is de ruime zit, waardoor ook lange rijd(st)ers met gemak kunnen plaatsnemen. Het rijwielgedeelte voelt erg volwassen, iets wat mede te wijten is aan het relatief grote voorwiel van 14”. Dat geeft hem een stabiel karakter, maar ik ben ook te spreken over de vering van deze scooter. Grote oneffenheden strijkt hij moeiteloos weg, zonder dat de scooter week of slap begint aan te voelen. Wij reden de Ecooter E3 zowel met de 34Ah als de 45Ah aan boord. Met de 34Ah accu kwamen we al zo’n 65 kilometer ver, maar in deze test gaan we uit van de 45Ah accu. In deze configuratie is de scooter €300,- duurder, maar hiermee kwamen we wel 98 (!) kilometer ver. Die grens van 100 kilometer ga je dus ook wel een keer halen en dat is natuurlijk heel erg veel. Als je echt wil dan koop je het absolute topmodel waarbij je beide accu’s achter elkaar kan plaatsen en tegelijkertijd kan aansluiten, dan kom je dus serieus een end…
Wij beschikten in deze test over de enkele 45Ah accu en dan heb je onder het zadel nog ruimte over voor een jethelm. Voor de remmen noteren we twee schijfremmen, waarbij we op het voorwiel zelfs een extra grote remklauw noteren die radiaal is opgehangen. Deze werkt prettig en geeft een berg remvermogen als je de hendel wat steviger inknijpt. Toch houden we het beste nieuws voor het laatst, want deze scooter – met standaard al een behoorlijke actieradius – rijd je al vanaf €2.790,-. Kies je voor de 45Ah accu dan rijd je de scooter vanaf €3.090,-. Dit is in beide gevallen exclusief de rijklaarkosten van maximaal €200,-, maar alsnog is deze Ecooter E3 dan wel heel veel value for money.
Vespa Primavera Elettrica
Groot nieuws afgelopen jaar bij Vespa in de vorm van de nieuwe generatie Elettrica-modellen. Nu was het uitgaande model al gebaseerd op de Primavera, de nieuwe doet dit in de basis niet anders. Het grote verschil ten opzichte van de vorige generatie is dat de Italianen nu ook de Sprint gaan leveren met de nieuwe elektrische aandrijflijn, met deze keer een uitneembare accu.
Op het stuur vinden we tussen de bekende knoppen een compleet nieuw dashboard terug. Hoog en centraal vinden we een klassiek ogende snelheidsmeter, iets wat we nog altijd het beste bij een Vespa als deze vinden passen. Toch wordt er dankzij het nieuwe 3” grote lcd-display een moderne touch aan het dashboard gegeven. Hierin staan onder andere gegevens over de accu en het afgeleverde vermogen, maar ook informatie over de resterende range. We missen een klokje, een functie die je wel kan activeren als je kiest voor het optionele Vespa MIA-systeem waarmee je de smartphone aan de scooter koppelt en vervolgens onder andere kunt reageren op oproepen, afspeellijsten kan beluisteren en zelfs berichten op het dashboard kan aflezen. Onze demo had het optionele MIA-systeem niet, maar desalniettemin blijft er dan nog altijd een knap en informatief display over dat je bedient door middel van de knop rechts op het stuur.
Onder het zadel vinden we een uitneembare 48V/48Ah accu, dit in tegenstelling tot de vorige Elettrica waarbij nog een vaste accu was geplaatst. Dat had als voordeel dat er meer ruimte onder het zadel overbleef, maar in alle andere gevallen is een uitneembare accu natuurlijk veel handiger. Laat je de acculader thuis, dan heb je ook bij de nieuwe Elettrica nog plek voor een jethelm. Opvallend is overigens dat we qua actieradius eigenlijk geen andere waardes noteren dan de vorige keer dat we deze Elettrica reden.
Toen nog met temperaturen rond het vriespunt, maar ook met twintig graden in de plus haalden we zo’n 50 kilometer op een lading. 52 kilometer om precies te zijn, dan geeft het display aan nog 1% over te hebben en wordt er door middel van een schildpad-icoontje en een melding dat het vermogen gelimiteerd is, duidelijk aangegeven dat het hoog tijd wordt om de scooter weer op te laden. Dat gaat in een uur of 6 van volledig leeg naar vol. Iets om rekening mee te houden is dat de ventilator van de lader zich niet automatisch uitschakelt, maar ook nadat de accu vol is door blijft ‘ventileren’.
Qua actieradius is de 50 kilometer in veel gevallen meer dan voldoende, maar het zijn vooral de rijeigenschappen van deze Vespa die écht indruk maken. Zo is hij vanuit stilstand erg snel van zijn plek en heeft hij dan ook een piekvermogen van 3.100 Watt (2.700 Watt nominaal). Jammer is dat deze kracht wel afneemt als de scooter eenmaal op gang is, waardoor hij op de tussenacceleraties zijn meerdere moet erkennen in enkele andere scooters in deze test. Toch geldt dat de scooter nog altijd sterk genoeg aanvoelt, maar dat hij met name de punten scoort op het gebied van zitcomfort en de overige rijeigenschappen. Geen enkele andere scooter in deze test kan namelijk op tegen de ergonomie van het zadel en dito zitpositie. Je zit namelijk wel heel erg prettig rechtop, met zowel het stuur op de juiste afstand en hoogte, maar ook de treeplank. Je zit ook nog eens erg ruim, maar zeker niet té hoog waardoor je makkelijk met beide voeten bij de grond komt.
De vering is prettig stevig, zonder oncomfortabel te worden. Dat maakt dat het vooral de range is die ervoor zal zorgen dat je op een gegeven moment een tussenstop zal moeten maken, want anders kan je het op deze scooter urenlang uithouden. Het geheel voelt erg degelijk aan en is geconstrueerd voor de langere termijn. Over de remmen geen klachten, de schijfrem op het voorwiel is krachtig, al blijven we het wel jammer vinden dat Vespa op een scooter als deze aan de achterzijde geen schijfrem monteert. Met een prijs van €5.459,- (BE €5.199,-) is deze Vespa – net als de overige modellen in haar gamma – natuurlijk erg stevig geprijsd. Dan heb je weliswaar een fantastisch ogende en rijdende scooter, hij is ook nog eens minder rijk uitgerust dan het gros van de andere scooters in deze test. Cruise control ontbreekt en een zijstandaard alsmede de MIA-app zijn alleen optioneel verkrijgbaar.
Conclusie
Ook dit jaar lieten we weer vijf toppers van e-scooters richting de redactie komen voor onze jaarlijkse e-scooter multitest. Alle vijf de scooters reden we zeer uitgebreid, en over elke scooter kan ik eigenlijk erg lovend zijn. Het zijn immers ook de e-scooters die het afgelopen jaar hier op de redactie de beste indrukken achterlieten. Toch herhaal ik weer wat ik vorig jaar ook zei: dit jaar kan er maar 1 de winnaar zijn. Laten we beginnen met de scooter die de minste punten liet optekenen: de Vespa Primavera Elettrica. Die minste punten klinken misschien negatiever dan het is, want deze Vespa is de lekkerst zittende en een van de fijnst rijdende scooters in het gezelschap. Het gebied waarop deze Elettrica het laat liggen ten opzichte van de concurrentie moet je zoeken in de uitrusting en de prijs van €5.459,- in Nederland en €5.199,- in België.
De prijs weegt zwaar, maar dan moeten we direct opmerken dat de hogere vanafprijs nog nooit bij Vespa in de weg heeft gestaan om alsnog hoge verkoopcijfers te noteren. Van de laagste plek gaan we direct door naar een gedeelde derde plek. Zowel de NIU als de IVA komen op eenzelfde puntenaantal uit. Het zijn dan ook allebei erg complete scooters, waar je je geen buil aan kunt vallen. De NIU omdat het een scooter is die op geen enkel onderdeel écht teleurstelt en bovendien is voorzien van een sterke motor. De IVA is écht een veelbelovende scooter met een eigentijds design en prima rijeigenschappen. We kijken reikhalzend uit naar de nieuwe versie van deze scooter, die zomaar een gooi kan gaan doen naar de eretitel. Dat de IVA NCF nu eveneens zo hoog scoort komt natuurlijk door zijn imposante voorkomen, complete uitrusting en vooral lage aanschafprijs van €2.899,-.
Op plek twee vinden we wat ons betreft dit keer de verrassing van het jaar: de Ecooter E3. Een scooter die is voorzien van een prettig ruime zit, maar vooral imponeert op het gebied van actieradius. Toegegeven, de uitvoering die wij in deze test hebben gebruikt is de versie met zwaardere 45Ah accu. Deze is echter nog altijd zo scherp geprijsd, dat hij samen met de IVA de voordeligste keuze is. €3.290,- inclusief afleverkosten om precies te zijn, maar hij is er rijklaar al voor €2.990,- met een 35Ah accu waarmee je ook 65+ kilometers ver komt…
Maar helaas voor de Ecooter is de hoogste plek op het ereschavot opnieuw voor de Segway E125S. Met frisse tegenzin moeten we eerlijk zeggen, want we hadden zo graag een andere scooter de eretitel gegund. Maar we moeten wel objectief blijven, en als we dat zijn kunnen we er niet omheen dat het totaalpakket bij deze Segway nog altijd ongeëvenaard is. Hij rijdt namelijk niet alleen erg lekker, hij is ook vlot en ongekend compleet uitgerust. Dan beschikt hij ook nog eens over een prima range en over de meeste bagageruimte onder het zadel. De app is zeer compleet en laat je de scooter op allerlei manieren customizen. Een ABS-remsysteem op een scooter in deze categorie is ook nog altijd uniek. Met een prijs van €3.599,- is het totaalplaatje ook in 2024 weer het meest compleet en daarmee gaan de felicitaties ook dit jaar weer richting Segway. Voor de laatste keer? Met de ontwikkelingen en progressie die bepaalde merken het afgelopen jaar al hebben doorgemaakt zou dat zomaar kunnen, al zitten ze bij Segway natuurlijk ook niet stil… Wij houden je zoals altijd weer op de hoogte!
Technische gegevens
Ecooter E3 (45Ah) | |
---|---|
Motor | 3.000 Watt hub-motor |
Accu | 72V/45Ah (2e accu mogelijk) |
Gewicht | 112kg (incl. accu) |
Remmen voor | 240mm schijfrem |
Remmen achter | 200mm schijfrem |
Banden voor | 100/80-14 |
Banden achter | 100/80-12 |
Kleuren | Black, Grey, Blue |
Actieradius praktijk | 98km |
Oplaadtijd | 5 uur per accu |
Afmetingen | 1.950 x 710 x 1.100 mm |
Wielbasis | 1.370mm |
Zithoogte | 770mm |
Prijs NL/BE | €3.290,- (rijklaar) (prijs mei 2024) |
Fabrikant | International Mobility Group |
Website NL/BE | ecooter.nl |
IVA NCF | |
---|---|
Motor | 2.100 Watt hub-motor |
Accu | 60V/24Ah (2e accu mogelijk) |
Gewicht | 57kg (excl. accu) |
Remmen voor | Schijfrem |
Remmen achter | Schijfrem |
Banden voor | 120/70-14 |
Banden achter | 120/70-14 |
Kleuren | Matgroen, Zilver, Zwart, Matzwart, Groen, Wit |
Actieradius praktijk | 43km |
Oplaadtijd | 4 uur per accu |
Afmetingen | 1.937 x 725 x 1.233 mm |
Wielbasis | 1.350 mm |
Vanafprijs NL/BE | €2.899,- (prijs mei 2024) |
Importeur NL/BE | IVA Mobility |
Website NL/BE | ivamobility.com |
Segway E125S | |
---|---|
Motor | 3.000 Watt (QS) hub-motor |
Accu | 2x 48V/30Ah |
Gewicht | 90kg (incl. accu’s) |
Remmen voor | schijfrem, ABS |
Remmen achter | schijfrem, ABS |
Banden voor | 100/70-12 |
Banden achter | 120/70-12 |
Kleuren | Atlantic Blue, Ruby Red, Arctic White, Phantom Black |
Actieradius praktijk | 70km |
Oplaadtijd | 4 uur per accu |
Afmetingen | 1.866 x 675 x 1.175 mm |
Wielbasis | 1.365mm |
Zithoogte | 770mm |
Prijs NL/BE | €3.599,- (prijs mei 2024) |
Fabrikant | Segway-Ninebot Europe |
Website NL/BE | segway.com |
NIU NQi GTS | |
---|---|
Motor | 3.200 Watt hub-motor |
Accu | 2x 60V/26Ah |
Gewicht | 95kg (incl. accu) |
Remmen voor | schijfrem, CBS |
Remmen achter | schijfrem, CBS |
Banden voor | 90/90-14 |
Banden achter | 110/80-14 |
Kleuren | Glanszwart, Matgrijs, Wit met rood |
Actieradius praktijk | 73km |
Oplaadtijd | 6 uur |
Afmetingen | 1.890 x 740 x 1.223 mm |
Zithoogte | 815mm |
Prijs NL/BE | €3.798,- (prijs mei 2024) |
Importeur NL/BE | PEM B.V. |
Website NL/BE | niu.com |
Vespa Primavera Elettrica | |
---|---|
Motor | Piaggio 3.100 Watt, verwerkt in wielophanging |
Accu | 48V/48Ah |
Gewicht | 111kg |
Remmen voor | schijfrem |
Remmen achter | trommelrem |
Banden voor | 110/70-12 |
Banden achter | 120/70-12 |
Kleuren | Verde Amabile, Bianco Innocente, Nero Convinto |
Actieradius praktijk | 52km |
Oplaadtijd | 4 uur per accu (0-80%) |
Afmetingen | 1.860 x 735 mm (lxb) |
Zithoogte | 785mm |
Prijs NL/BE | €5.459,- / €5.199,- (prijzen mei 2024) |
Importeur NL/BE | Piaggio Vespa B.V. |
Website NL/BE | vespa.nl / vespa.be |
Foto’s: Mariska Grob, Raymon de Kruijff