Terwijl Vespa haar 75-jarige jubileum viert met de Vespa 75th Anniversary Special Editie, passeert Vespa de mijlpaal van 19 miljoen geproduceerde exemplaren. Waarvan bijna 2 miljoen in de afgelopen 10 jaar.
Dit zijn 19 miljoen verhalen van meisjes en jongens, van hele generaties, die in het zadel van hun Vespa droomden en hun vrijheid vonden. Vandaag is Vespa een mythe die al lang niet meer alleen maar een makkelijk en elegant vervoermiddel voor de pendelaar is, maar uitgegroeid is tot een icoon van stijl, mode- en design. Vespa is een wereldmerk, aanwezig in 83 landen en op alle continenten, dat een van de belangrijkste periodes van zijn geschiedenis beleeft en zich, zonder zijn waarden te verloochenen, weet te vernieuwen om altijd jong, hedendaags en onnavolgbaar te blijven.
Vespa viert zijn 75-jarige jubileum en bereikt de buitengewone mijlpaal van 19 miljoen geproduceerde exemplaren sinds de lente van 1946. De Vespa die de 19 miljoen viert is een GTS 300 in 75th Anniversary Special Editie die is geassembleerd in de Pontedera-fabriek, waar de Vespa sinds 1946 ononderbroken wordt geproduceerd.
19 miljoen Vespa’s betekent 19 miljoen verhalen van meisjes en jongens die, over de hele wereld, in het zadel van de geliefde tweewieler de vrijheid hebben veroverd. Vespa vergezelde hun leven en belichaamde hun gevoelens en verlangen naar vrijheid. Vespa maakt namelijk deel uit van onze cultuur en speelt een rol in ons leven en in de verbeelding van veel generaties van Italianen, Europeanen, Amerikanen, Afrikanen en Aziaten. De Vespa is vandaag één van die zeldzame producten die een vast onderdeel van het straatbeeld zijn geworden.
Dit buitengewone moment komt terwijl Vespa een van de meest voortvarende periodes van zijn geschiedenis kent, in 83 landen op alle continenten wordt verkocht en de beroemdste en meest geliefde tweewieler ter wereld is. Vespa heeft zijn aanvankelijke functie als eenvoudig en elegant vervoermiddel voor pendelaars al lang achter zich gelaten om een wereldmerk, een symbool van Italiaanse technologie en stijl te worden, in staat om in zijn naam, miljoenen enthousiastelingen te verenigen.
Een succes dat zich vertaalt in meer dan één miljoen 800 duizend geproduceerde voertuigen in de afgelopen tien jaar en waaraan een continu evoluerend en technologisch altijd avant-gardistisch gamma en een unieke stijl die uitstijgt boven de modes en trends en die zich, trouw aan zijn oorspronkelijke waarden, constant heeft weten te vernieuwen, ten grondslag ligt. Halverwege de jaren 2000 bedroeg de jaarlijkse productie van Vespa ongeveer 50.000 eenheden, maar vanaf dat moment werden het er door een constante en spectaculaire groei meer dan 100 duizend in 2007 en 200 duizend in 2018.
Op 75 jarige leeftijd is Vespa meer dan ooit een wereldmerk en één van de bekendste Made in Italy-merken. Een echte wereldburger die in drie productievestigingen wordt geproduceerd: Pontedera, waarvan de productie bestemd is voor Europa, Amerika en alle Westerse markten; Vinh Phuc, in Vietnam, in de in 2012 geopende ultramoderne fabriek van Baramati, voor de lokale markt, de landen in het Verre Oosten, en waar ook de Vespa’s voor de markt van India en Nepal worden gebouwd.
Voor zijn 75e verjaardag presenteert Vespa zich met speciale serie, de Vespa 75th, beschikbaar voor de Vespa Primavera (van 50, en 125 cc) en de Vespa GTS (van 125 en 300 cc), alleen voor 2021. De carrosserie van de Vespa 75th is geel met de nieuwe kleur metallic Giallo 75th, dat specifiek voor deze serie is ontwikkeld als hedendaagse herinterpretatie van de modekleuren van de jaren veertig. Op de zijkanten en het voorspatbord staat het nummer 75 in een meer geaccentueerde schakering voor een elegant toon-op-toon effect, net als op het frontschild waar de traditionele “stropdas” ondoorzichtige pyriet geel is.
EEN UNIEKE GESCHIEDENIS
Vespa is het resultaat van het zoeken naar een innovatief product voor de individuele mobiliteit. Eerst wordt een “motorscooter” gebouwd naar het model van de kleine motorfietsen voor parachutisten. Hierna volgt een prototype dat het tot dan dominante concept van het klassieke motorfietsschema omvergooit. Zo ontstaat een rechtstreeks aangedreven vervoermiddel met een zelfdragende carrosserie en stuurschakeling. De klassieke voorvork verdwijnt ten gunste van een enkele arm waarmee het wiel makkelijker kan worden vervangen en, bovenal, het frame wordt vervangen door een zelfdragende carrosserie die de bestuurder beschermt en voorkomt dat hij vuil wordt en zijn kleding verfrommelt. Op 23 april 1946 wordt het octrooi voor het Vespa-ontwerp aangevraagd.
Sinds zijn opwachting – in een land dat helemaal moest worden opgebouwd, maar ook daarom vol is met ideeën, creativiteit en hoop – verbeeldde Vespa er de levensvreugde en toekomstgerichtheid van en daarom werd hij al snel voor meisjes en jongens uit de hele wereld een icoon van vrijheid en emancipatie. Deze rijkdom aan waarden van Vespa bleef in de verschillende doorlopen decennia altijd vergezeld gaan van geavanceerde stijl en technologie.
Na de jaren van de opbouw bleef Vespa zijn mythe versterken om in de decennia van economisch welzijn en die van de nieuwe generaties van de jaren zestig zijn identiteit te bestendigen. Met de verspreiding van de auto en de massamotorisatie wierp Vespa zich op als de redder van het verkeer en de kleinere slagvolumes trokken de jeugd aan die zich juist in die jaren een weg baande in de samenleving. En wanneer, inmiddels in de jaren 70, de eerste tekenen van een ontluikend ecologisch bewustzijn zich uitten was Vespa het tegengif voor de vervuiling van de steden dankzij zijn verplaatsingssnelheid en parkeergemak.
In de verschillende doorlopen periodes vertegenwoordigde Vespa altijd de stand van de technologie. Gekenmerkt door een heel geavanceerd, nog steeds volledig stalen zelfdragend carrosserieconcept, kenmerkte hij de evolutie van de individuele mobiliteit. De laatste Vespa’s hebben ecologische krachtbronnen en vooruitstrevende technische rijhulpoplossingen. Ze zijn de stilistische samenvatting van een evolutie die het Vespa-ontwerp onsterfelijk maakte als wereldwijd icoon van Italiaanse elegantie.
KORTE TIMELINE VESPA
Op 23 april 1946 dient Piaggio (opgericht in 1884) het octrooi in voor een “motorfiets met een rationele complexiteit van organen en elementen gecombineerd met een frame met spatborden en een behuizing die het hele mechanische deel bedekt”. Vespa ziet het levenslicht. De scooter met een 98 cc ééncilinder 2-taktmotor wordt gebouwd in de fabriek in Pontedera, in Toscane.
1948. Het model Vespa 125 cc wordt gepresenteerd.
1949. De Unione Italiana Vespa Riders, die 30 clubs omvat, wordt opgericht en houdt zijn eerste congres.
1950. Vespa start de productie in Duitsland met een licentieovereenkomst met Hoffman-Werke.
1951. Vespa start de productie in het Verenigd Koninkrijk onder licentie aan Douglas uit Bristol en in Frankrijk met de ACMA uit Parijs.
1952. In Milaan wordt Europese Vespa Club opgericht om de clubs in Italië, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Nederland en België te verenigen. Over de hele wereld tellen de Vespa Clubs meer dan 50.000 leden. Er zijn over de hele wereld meer dan 10.000 Vespa-servicestations.
1953. Vespa 125 wordt vereeuwigd in de film Roman Holiday van William Wyler met Gregory Peck en Audrey Hepburn.
1955. Vespa GS is de elegantste scooter ooit gebouwd en een keerpunt voor de Vespa, die voor de eerste keer sneller is dan 100 km/uur, voor de eerste keer 4 versnellingen heeft en wielen van 10-inch monteert.
1964. Presentatie van de Vespino, oftewel de Vespa met een cilinderinhoud van 50cc.
1965. Er zijn meer dan 3,5 miljoen Vespa’s verkocht.
1968. De campagne “Chi Vespa mangia le mele” (Wie Vespaat eet appels) revolutioneert de reclamewereld.
1968. Vespa Primavera is één van de langstlevende Vespa-modellen en het vervoermiddel van de nieuwe generaties in heel Europa.
1976. Vespa Primavera 125 – ET3 is de eerste scooter met elektronische ontsteking.
1978. De Vespa PX wordt gepresenteerd met de drie “klassieke” cilinderinhouden 125, 150 en 200 cc. Het zal met meer dan 3 miljoen exemplaren het meest verkochte model in de geschiedenis van Vespa worden.
1980. Vier Vespa PX-en nemen deel aan de Parijs-Dakar, de meest epische en slopende rally ter wereld. Ongelooflijk maar waar: één ervan, bestuurd door Marc Simonot, haalt de finish.
1988. Er zijn meer dan 10 miljoen Vespa’s verkocht.
1984. De Vespa PK 125 Automatica is de eerste Vespa met automatische versnellingsbak.
1992. Giorgio Bettinelli, schrijver en journalist, vertrekt vanuit Rome op een Vespa en komt in maart 1993 aan in Saigon. Hij herhaalt zichzelf meerdere keren: in 1994-95 rijdt hij, nog steeds op een Vespa, 36.000 kilometer van Alaska naar Vuurland. In 1995-96, start hij in Melbourne, Australië, om na twaalf maanden en meer dan 52.000 kilometer in Kaapstad aan te komen. In 1997 maakt hij een reis van 144.000 kilometer van Chili naar Tasmanië, via de Amerika’s, Siberië, Europa, Afrika, Azië en Oceanië. Hij doet er drie jaar en acht maanden over en doet 90 landen aan. In totaal legt hij meer dan 250.000 kilometer af op een Vespa.
1996. Met het model ET4 125 cc wordt de nieuwe generatie van Vespa gepresenteerd. Vespa gebruikt voor het eerst een 4-takt motor met automatische versnellingsbak.
1996. Er zijn meer dan 15 miljoen Vespa’s verkocht.
1997. De Vespa ET2 (50 cc) wordt gelanceerd.
1998. De Vespa PX, het bestverkopende scootermodel ter wereld (meer dan twee miljoen exemplaren sinds de lancering), ondergaat een restyling en krijgt vóór een schijfrem.
2000. De Vespa keert terug op de Amerikaanse markt.
2003. Met de Vespa GT 125 en Vespa GT 200 keert de Vespone terug.
2005. Met de Vespa LX zien we de comeback van de meer klassieke lijnen van Vespa.
2006. Vespa viert zijn 60 jaar met de spectaculaire speciale Vespa 60° in de kleuren en met de stijl van de eerste Vespa’s.
2008. De Vespa 300 GTS Super is het sportiefste en meest performante model ooit.
2011. De Vespa 946 is het meest exclusieve model en de belichaming van de esthetische en technologische perfectie. De naam verwijst naar het geboortejaar – 1946 – van de scooter die de Italiaanse elegantie symboliseert.
2013. De terugkeer van de legendarische Vespa Primavera met de cilinderinhouden van 50, 125 en 150 cc vernieuwt de mythe van de Vespino.
2018. De Vespa Elettrica is een hedendaagse kunstwerk met een technologisch hart en is ervoor bestemd het mobiliteitspanorama te veranderen. Deze helemaal in Pontedera gebouwde, muisstille en makkelijk te besturen scooter is de expressie van de revolutionaire en hedendaagse ziel van een merk dat zijn tijd altijd ver vooruit is geweest en altijd innovatief en trouw is gebleven aan zijn stijl- en technologiewaarden.
2021. Vespa bereikt het aantal van 19 miljoen geproduceerde exemplaren en viert zijn 75 jaar met de speciale Vespa 75th-serie die de GTS- en Primavera-families nieuwe elegantie geeft.