De BMW Motorrad Vision AMBY is één van vijf concepten die BMW Group presenteert tijdens de IAA Mobility, en staat model voor een nieuwe visie op individuele mobiliteit in stedelijke gebieden. Onder de noemer ‘electric mobility, digitality en sustainability’ vormen de vijf concepten een bijzondere mix, die staat voor een nieuwe richting in duurzaam denken waarbij rekening wordt gehouden met uiteenlopende mobiliteitsbehoeften, nu en in de nabije toekomst.

Wat als je de handige, flexibele eigenschappen van een motorfiets zou kunnen combineren met die van een fiets? Zodat niet alleen de wegen, maar ook de fietspaden kunnen worden toegevoegd aan het speelveld? De BMW Motorrad Vision AMBY is een combinatie van een motorfiets en een high-speed pedelec voor stedelijke gebieden. Aan de buitenzijde lijkt het een kruising tussen een lichte enduro en een e-mountainbike, maar onderhuids biedt dit studiemodel tal van mogelijkheden voor snel en comfortabel stadsvervoer.
De BMW Motorrad Vision AMBY is één van vijf concepten die BMW Group presenteert tijdens de IAA Mobility, en staat model voor een nieuwe visie op individuele mobiliteit in stedelijke gebieden. Onder de noemer ‘electric mobility, digitality en sustainability’ vormen de vijf concepten een bijzondere mix, die staat voor een nieuwe richting in duurzaam denken waarbij rekening wordt gehouden met uiteenlopende mobiliteitsbehoeften, nu en in de nabije toekomst.

De BMW Motorrad Vision AMBY en BMW i Vision AMBY
AMBY staat voor ‘adaptieve mobiliteit’ en deze duurzame tweewieler is ontwikkeld in twee verschillende varianten. Naast de BMW Motorrad Vision AMBY wordt ook de
BMW i Vision AMBY gepresenteerd. Beide modellen interpreteren het basisidee van adaptieve, stedelijke mobiliteit op twee wielen op eigen wijze.

De overeenkomsten: de voertuigen zijn uitgerust met een elektrisch aandrijfsysteem met drie snelheidsclassificaties voor gebruik op verschillende soorten wegen. Het aandrijfsysteem maakt snelheden tot 25 km/h op fietspaden, tot 45 km/h op stadswegen en tot 60 km/h op meerbaanswegen buiten de bebouwde kom mogelijk. Voor 45 km/h is een brommerrijbewijs en bijbehorend verzekeringsplaatje verplicht, voor de rijmodus tot 60 km/h is een motorrijbewijs en bijbehorend kenteken een vereiste.

De verschillen: gebruikers van de BMW i Vision AMBY high-speed pedelec moeten continu trappen om te kunnen profiteren van de elektrische aandrijving.
De BMW Motorrad Vision AMBY is daarbij voorzien van wat kleinere wielen, heeft geen trappers en maakt gebruik van een gashendel. Ook is hij voorzien van voetsteunen in plaats van pedalen.

De tweewieler opnieuw uitgevonden
“Met de BMW Motorrad Vision AMBY begeven we ons op nieuw terrein, met de focus op gebruiksgedrag. De vraag is: hoe willen klanten zich in de toekomst verplaatsen? Wat verwachten ze van hun voertuig? Dit was precies het uitgangspunt. Ons doel was om een voertuig te ontwikkelen dat zorgt voor maximaal rijplezier, veel vrijheid en een slimme mobiliteit-oplossing biedt, in en rond de stad. De BMW Motorrad Vision AMBY stelt onze klanten in staat om het stadsleven op een geheel nieuwe manier te ervaren, afstanden flexibeler af te leggen en ook af en toe ‘los te komen’ van de stad. Tegelijkertijd zet
BMW Motorrad zijn strategie voor elektromobiliteit voor stedelijke agglomeraties consequent voort”, legt Edgar Heinrich, Head of Design BMW Motorrad uit.

Robuust en avontuurlijk design
De Motorrad Vision AMBY mag dan visueel verwant zijn aan de fiets, het is een motorfiets in hart en nieren. Zijn slanke proporties staan voor robuustheid en avontuur, en doen denken aan de expressieve stijl en lay-out van een BMW Enduro-motorfiets. Met stevig profiel op zowel het 26 inch voorwiel, dat een dunnere band heeft, als het 24 inch achterwiel met zijn bredere band, laat de BMW Motorrad Vision AMBY duidelijk zien dat hij in staat is om overal heen te gaan. Het geïntegreerde zadel met een hoogte van 830 mm is net zo typisch een motorkenmerk als de vaste voetsteunen.

Het zadel fungeert ook als een designelement over het platte, oplopende bovenste framegedeelte, waardoor een opvallende lijn ontstaat. Dit zorgt voor een compleet nieuwe, frisse look voor BMW Motorrad – een schakel tussen de e-bike- en motorwereld. De grote accu en aandrijfeenheid vormen een donkergekleurd blok in het midden van het frame.

De stevig gedimensioneerde voorvork is voorzien van beschermers en geeft de voorzijde een massievere, krachtigere uitstraling. Een kleine koplamp met de U-vormige
BMW Motorrad lichtsignatuur is een duidelijke verwijzing naar de wortels van het concept, net als het dubbele LED element als achterlicht. Een ander kenmerkend component van een motorfiets bij de BMW Motorrad Vision AMBY is het gashendel, of in dit geval stroomhendel.
Met een totaalgewicht van slechts 65 kg is de BMW Motorrad Vision AMBY aanzienlijk lichter dan andere motoren, waardoor hij uitstekende wendbaarheid biedt.

Smartphones zijn de sleutel
Gebruikers kunnen de BMW Motorrad Vision AMBY voorbereiden voor gebruik, hun opgeslagen rijmodi laden en het vereiste niveau van de verzekeringsdekking instellen met behulp van een speciaal ontwikkelde app. De app neemt daarmee de traditionele rol van de contactsleutel over. Hij maakt gebruik van de bekende smartphone-identificatiefunctionaliteit (bijv. gezichtsherkenning of vingerafdruk), op dezelfde manier als de digitale sleutel die voor het eerst door de BMW Group voor auto’s werd geïntroduceerd. De digitale sleutel verandert een daarvoor geschikte iPhone in een digitale autosleutel waarmee rijders hun BMW kunnen ontgrendelen, vergrendelen en veilig en gemakkelijk kunnen starten. Andere basisfuncties en statuschecks (bijv. het huidige en geplande laadniveau) zijn ook beschikbaar, zoals bij het gebruik van de
BMW-app. Nieuwe software en aanpassingen komen binnen via ‘over-the-air’ updates.

Geofencing-technologie regelt de juiste rijmodus
Zelf de rijmodus wijzigen onderweg hoeft niet, geofencing-technologie in combinatie met de gedetailleerde HERE-kaartservice zorgt ervoor dat de juiste snelheidsmodus (25/45/60 km/h] automatisch wordt ingesteld. Waar mogelijk schakelt het systeem ook de juiste verzekeringsdekking in. Deze technologie stelt het voertuig in staat om het type weg waarop wordt gereden te herkennen en past vervolgens automatisch de maximaal toegestane snelheid aan. Uiteraard is het ook mogelijk de rijmodi handmatig in te stellen. Intelligente technologie zorgt er echter voor dat de relevante verkeers- en veiligheidsregels te allen tijde worden nageleefd. Handig om boetes en onveilige situaties te voorkomen. De ingeschakelde modus wordt op het display weergegeven met behulp van e-ink-technologie – dit maakt het gemakkelijk voor andere weggebruikers om de geactiveerde/geselecteerde modus te identificeren.

Meer opties mogelijk
Andere technologische functies die in de BMW Motorrad Vision AMBY zouden kunnen worden opgenomen, zijn een voor de AMBY geoptimaliseerd ABS-systeem, een automatische grootlicht- en remlichtassistent en dagrijverlichting. Deze functies maken de rit nog veiliger. Een bandenspannings-controlesysteem, vergelijkbaar met dat van BMW Group motorfietsen, behoort ook tot de mogelijkheden, net als een zogeheten naderingsradar met een bereik tot 140 meter. Deze geeft de gebruiker een visuele en akoestische waarschuwing (via de app), voor voertuigen die van achteren naderen.

Duurzaamheidsthema’s
Meer details over de duurzaamheidsthema’s rond de conceptvoertuigen van de BMW Group op de IAA Mobility 2021 zijn te vinden op de microsite van BMW Circular Lab op bmw.com, in de BMW Circular Hub op de Max-Joseph-Platz in het centrum van München en in de informatie over de BMW i Vision Circular Vision Vehicle.

Specificaties van de BMW Motorrad Vision AMBY
Accu: Geen opgave
Vermogen: Geen opgave
Max snelheid mod1: 25 km/h
Max snelheid mod2: 45 km/h
Max snelheid mod3: 60 km/h
Max bereik: 110+ km gecombineerd verbruik
Zithoogte: 830 mm
Wielen: Spaakwielen, 26 inch voor en 24 inch achter
Gewicht: ca. 65 kg

www.bmw-motorrad.nl
www.bmw-motorrad.be