De nieuwe RS 457 is dé MotoGP-racer voor iedereen met een A2-rijbewijs op zak. Aprilia betreedt met deze nieuwe sportieveling een compleet nieuw segment, met het oog op de nieuwe generaties en markten van de toekomst.

Deze RS, die hiervoor niet bestond, is een echte racemotor. Krachtig en fun, met de beste vermogen-gewichtsverhouding in zijn klasse. Hij is gemakkelijk en licht, met geavanceerde technische oplossingen die  zijn geïnspireerd op de topklassen en een agressieve lijn in pure RS-stijl.

Een echte RS in zijn frame, vering en technologie: vloeistofgekoelde tweecilindermotor met vierkleppentiming en dubbele bovenliggende nokkenas (dohc), frame van aluminiumlegering en een volledig elektronisch beheerpakket met ride-by-wire, instelbare tractiecontrole en drie rijstanden.

De Aprilia RS 457 wil de nieuwe maatstaf worden op het gebied van technologie en stijl voor jonge motorrijders wereldwijd, de nieuwe sleutel tot de Aprilia-versie van de sportwereld.

De RS 457 is een historische stap voor Aprilia, en niet alleen in technologisch opzicht. De nieuwe tweecilinder sportmotor van Aprilia spreekt namelijk nieuwe doelgroepen en markten aan om tegemoet te komen aan de wereldwijde groeiende vraag naar gemakkelijke maar leuke, technologisch en stilistisch baanbrekende motorfietsen die gericht zijn op brede marktsegmenten.

Michele Colaninno – Piaggio Group CEO
In de afgelopen jaren heeft het merk Aprilia een intense vernieuwingsslag doorgemaakt, mede ondersteund door de voortdurende vooruitgang in de racewereld.

De recente introductie van de 660-familie, met eerst de RS en Tuono en later de Tuareg, heeft het aanbod uitgebreid en een volledig en competitief gamma gecreëerd. We zijn nu klaar om een nieuwe stap naar de toekomst te zetten met een verbazingwekkende motorfiets die volledig in Noale is ontwikkeld, die jongeren kan stimuleren en opwinden en die enorme mogelijkheden biedt op nieuwe markten, dichtbij en ver weg. Het is een stap dichter bij de globalisering van een merk dat altijd de perfecte combinatie van technologie, plezier en kijken naar de toekomst in zijn DNA heeft gehad

Succesvolle racegeschiedenis

Het RS acroniem staat voor Aprilia’s kijk op sportiviteit. Deze motoren zijn ontworpen om te verbazen, met innovaties die zijn afgeleid van een lange en succesvolle racegeschiedenis die de unieke motorcultuur van Aprilia heeft gevormd. Zo werd Aprilia het droomobject van hele generaties, die de passie van jongere rijders aanwakkeren met buitengewone motorfietsen.

Aprilia RS 457

Tegelijkertijd was het een toonaangevende speler in de racewereld, domineerde het de 2-takt categorieën. Na het bevestigen van zijn technologische suprematie door SBK-competities te winnen, is het ook opgeklommen naar prominente hoogten in de MotoGP. Nu keert Aprilia terug naar zijn oorspronkelijke missie met een project voor een nieuwe generatie motorrijders, waarbij de kennis die is opgedaan op circuits wereldwijd wordt gebundeld.

Vanaf 2020 heeft het enorme succes van de Aprilia RS 660 (de best verkochte sportmotor van Europa) de wereld van middelgrote sportmotoren gerevolutioneerd en een nieuw segment gecreëerd.

Dezelfde winnende formule wordt herhaald met de Aprilia RS 457, die begon als een volledig nieuw project, bedacht en ontwikkeld waar alle Aprilia’s worden gemaakt, inclusief MotoGP-motoren. De nieuwe Aprilia is de ideale schakel tussen de eerste 125-motoren en de RS 660. Het completeert de RS-familie die krachtige V4-superbikes omvat en, op zijn meest technologisch geavanceerd, de met MotoGP-winnende RS-GP.

Beginnende motorrijd(st)ers

De Aprilia RS 457 spreekt de taal van jongere rijders, van mensen die willen beginnen met het rijden van gekuipte motorfietsen en die alle expertise van het bedrijf willen benutten om een echte sportmotor te ontwerpen en te bouwen.

De sterke punten van deze motorfiets zijn zijn lichtheid, met de hoogst mogelijke vermogen-gewichtsverhouding voor een motorfiets die je met een A2-rijbewijs kunt rijden, het gemak van hanteren en de technologische uitrusting. De RS 457 is ontworpen om motorrijders te begeleiden terwijl ze zich ontwikkelen op de weg en het circuit. De ergonomie omvat clip-on stuurhendels boven het bovenste stuurplaat, een oplossing voor sportief rijden die het beste compromis biedt tussen sportiviteit en rijcomfort.

De nieuwe RS 457-styling volgt het legendarische RS-assortiment, de supersportmotorfietsen die motorfietsgeschiedenis hebben gemaakt, te beginnen met de dubbele voorkuip tot aan de onderbuikdemper, met een 2-in-1 uitlaat. De volledige LED-koplamp aan de voorkant omvat de lichtsignatuur die typisch is voor Aprilia’s grotere supersportmotoren, terwijl de knipperlichten aan de voorkant zijn geïntegreerd in de lichtsignatuur van de voorste koplamp. Het dashboard gebruikt een elegante en praktische 5-inch TFT-kleurenscherm, terwijl de bedieningselementen van het stuur zijn verlicht.

A2-rijbewijs

De Aprilia RS 457 wordt aangedreven door een geavanceerde vloeistofgekoelde paralleltwinmotor, dubbele nokkenastiming en vier kleppen per cilinder, met een vermogen van 35 kW, het maximale mogelijk voor een motorfiets die je met een A2-rijbewijs kunt rijden. Naast het zuivere vermogenscijfer is er ook het gewicht van de motorfiets: 159 kg droog, stijgend naar 175 kg nat.

De vermogen-gewichtsverhouding van de Aprilia RS 457 is simpelweg onverslaanbaar omdat de ontwerpers in Noale streefden naar het maximale en dat hebben bereikt. Dit cijfer werd vertaald in pure prestaties tijdens de ontwikkeling op de weg bij het hoofdkantoor van Aprilia in Noale.

De nieuwe motor is gekoppeld aan een stijf frame. Het aluminium frame maakt de RS 457 uniek voor motoren in zijn segment. Alle ontwerpexpertise van Aprilia, aangescherpt tijdens tientallen jaren van overwinningen op alle circuits ter wereld, is in deze oplossing verwerkt. Het cartersysteem fungeert als een dragend element, een oplossing die is ontleend aan de RS 660 en die zorgt voor het lage gewicht, de dynamische kwaliteiten en het rijplezier waar Aprilia beroemd om is geworden.

Ride by Wire

De ø41 mm voorvork heeft 120 mm veerweg en instelbare preload. Hetzelfde geldt voor de monoschokdemper, die werkt op de stalen swingarm, instelbaar in preload, met een veerweg van 130 mm. Het remsysteem heeft een 320 mm voorste schijf met een radiale 4-zuigerklauw van ByBre. Aan de achterkant remt de ByBre-klauw een 220 mm stalen schijf. Dit alles wordt ondersteund door een tweekanaals ABS-systeem met dubbele gebruiksmogelijkheden, zowel op beide wielen als alleen op het voorwiel.

De 17-inch sportvelgen monteren banden van 110/70 aan de voorkant en 150/60 aan de achterkant, perfecte maten voor uitstekende grip met behoud van behendigheid, de ware kracht van de nieuwe Aprilia.

De elektronische uitrusting van de Aprilia RS 457 is die van een echte sportmotor, ontworpen voor een breed scala aan motorrijders en volledig trouw aan de traditie van Aprilia. Het Ride by Wire-systeem – waarvan Aprilia de eerste was die het introduceerde, zowel in de MotoGP met de futuristische RS Cube als in productie – beheert de motor met drie rijmodi die ingrijpen op vermogen en koppelafgifte en tractiecontrole, instelbaar op drie niveaus en die ook kan worden uitgeschakeld. De quickshifter wordt geleverd als accessoire.

www.aprilia.com