Een nieuwe scooter vervoegt de rangen van Honda. De Honda ADV350 2022 combineert de ruwe Adventure-stijl van de X-ADV met een robuust chassis bestaande uit een stalen buizenframe, 37 mm UPSD-voorvorkpoten en achterschokdempers met een afzonderlijk reservoir. Het 330 cc motorblok produceert een stevige 21,5 kW met 31,5 Nm piekkoppel. HSTC verzorgt de grip op het achterwiel. De hoogte van het windscherm is in hoogte verstelbaar, onder het zadel is ruimte voor twee integraalhelmen en het handschoenenvak verbergt een USB Type C-oplaadpoort. Het LCD-display integreert het Honda Smartphone Voice Control System en bediening via Smart Key verhoogt het dagelijkse gebruiksgemak.

In 2016 lanceerde Honda de X-ADV. Deels motorscooter, deels Adventure-motorfiets, verpakt in een compleet nieuw koetswerk in SUV-stijl. En liet het merk Europa kennis maken met een motor waarvan ze niet wisten dat ze die nodig hadden. Een toonvoorbeeld van innovatie waarvan er slechts enkelen passeerden het afgelopen decennium. Zijn succes bekrachtigt Honda’s beslissing om dit nieuwe marktsegment aan te snijden. In september 2021 nam de X-ADV de tweede plaats in op de verkooplijst van de populaire ‘on-off’-categorie. Vooruitstrevend denken leidt nu tot een variant voor de middenklasse scootermarkt. Met het centrale concept ‘New Urban Adventure’ combineert de nieuwe Honda ADV350 2022 de verfijnde bruikbaarheid van een afgeborstelde scooter met een robuuste SUV-stijl geïnspireerd door de X-ADV. Met dit frisse model heeft Honda een brede doelgroep voor ogen, en dan vooral jongere rijders, met een focus op Europa. De ADV350 is klaar om de stad te verkennen. En ver daarbuiten te gaan.

Modeloverzicht
Met een stevig postuur laat de ADV350 zich al meteen opvallen in de homogene massa. De ruwe hoeken en geblokte kleuren accentueren de offroad-uitstraling. Inspiratie komt duidelijk van de X-ADV, maar zeker ook van de CRF-reeks, Honda’s offroad prestatiemachines. Praktische bruikbaarheid stond bovenaan de eisenlijst. Zo is er ruimte voor twee integraalhelmen onder het zadel, een USB-oplaadpunt in het handschoenenvak en vergemakkelijkt de bediening via Smart Key het dagelijkse gebruik. Het scherm is in hoogte verstelbaar en het Honda Smartphone Voice Control System is geïntegreerd in het dashboard. De avontuurlijke styling zet de voorzijde van de ADV350 in de schijnwerpers. De rijpositie werkt natuurlijke controle in de hand en het chassis met stalen buizenframe is afgesteld voor wendbaarheid, feedback en gevoel. De ophanging bestaat uit een 37 mm UPSD-voorvork en stereovering met afzonderlijk reservoir. Het 15-duims voorwiel heeft bandenmaat 120/70-15, het 14-inch achterwiel draagt een 140/70-14 band. De tubeless banden hebben een noppenprofiel waardoor de Honda ADV350 2022 voldoende grip heeft in alle omstandigheden. De 256 mm enkele schijf biedt remkracht samen met de 240 mm schijf achteraan. Voldoende acceleratie maakt gebruik in de stad en op de snelweg mogelijk. Het 330 cc enhanced Smart Power+ (eSP+) motorblok met enkele bovenliggende nokkenas levert een piekvermogen van 21,6 kW en piekkoppel van 31,9 Nm. Honda Selectable Torque Control (HSTC) en een noodstopsignaal (ESS of Emergency Stop Signal) behoren tot de standaarduitrusting.

Kleurstellingen
Spangle Silver Metallic
Mat Carbonium Grey Metallic
Mat Carnelian Red Metallic

Styling & Equipment
• Dubbele LED-koplamp staan vooraan de Adventure-uitstraling, hoog gepositioneerd boven het voorwiel
• In de hoogte verstelbaar windscherm
• LCD-instrumentenpaneel en Honda Smartphone Voice Control System
• Onder het zadel passen twee integraalhelmen. USB Type C-oplaadpoort in het handschoenenvak en bediening via Smart Key

De styling van de ADV straalt avontuur uit, en nog geen klein beetje. De dubbele LED-koplamp staat hoog boven het voorwiel gepositioneerd en de uitgesneden zijkanten van de kuip etaleren mooi de UPSD-voorvorkpoten. De vormgeving van de kleuren accentueert verder het offroad-gevoel. Ze geven de indruk van een hoog zwaartepunt, net zoals dat het geval is bij de X-ADV of de competitiegerichte CRF450R. Gedetailleerde features rondom geven de ADV350 een veelzijdig karakter. Via een eenvoudig te gebruiken mechanisme kan het windscherm op twee niveaus en over 133 mm ingesteld worden. Op de hoge stand leidt het de windstroom rond de schouders van de rijder om vermoeidheid tegen te gaan tijdens lange trips op de snelweg. Voor een stedelijke omgeving, waar verfrissende wind soms welkom is – net als goede zichtbaarheid – is de lage positie ideaal.

Voldoende ruimte onder het zadel (48 l in totaal) betekent dat twee integraalhelmen netjes weggeborgen kunnen worden. Het compartiment kan met een scheidingswand opgesplitst worden naar voorkeur van de rijder. Een USB Type C-oplaadpoort in het vergrendelbare handschoenkastje links vooraan maakt het mogelijk de smartphone op te laden onderweg. De zadelhoogte is een toegankelijke 795 mm. Dankzij het in het dashboard geïntegreerde Honda Smartphone Voice Control System blijf je als rijder volledig verbonden. Het systeem linkt met de smartphone onderweg en stelt je in staat oproepen te doen en muziek te beheren via stembediening. Daarvoor heb je enkel een headset voor in de helm en de Honda RoadSync-app nodig. De smartphone is via Bluetooth verbonden. Via een knop op de linkse stuurhelft kan je het HSVC-systeem bedienen.

Nog een handige toevoeging is de Smart Key. Deze controleert de hoofdschakelaar voor de ontsteking en het zadelslot vanuit de zak van de rijder en vergrendelt de ADV350 automatisch wanneer de rijder de scooter verlaat. Ook de optionele 50 l Smart topkoffer wordt bediend door de Smart Key. Een oproepfunctie laat de richtingaanwijzers knipperen zodat je je scooter snel terugvindt.

Chassis
• Lichtgewicht stalen buizenframe, 37 mm UPSD-voorvork en stereovering achteraan met afzonderlijke reservoirs voor wendbaarheid en natuurlijke controle
• Gegoten aluminium wielen met zes spaken uitgerust met tubeless banden met noppenprofiel
• Schijfremmen voor- en achteraan en een noodstopsignaal (Emergency Stop Signal of ESS)

Deze scooter deinst niet terug voor de ruwste stadsbuurten en zelfs niet voor licht offroad-werk. Het chassis van de ADV350 zorgt daarom optimaal voor vertrouwen. Een lichtgewicht buizenframe zorgt voor stevigheid met een wielbasis van 1.520 mm, balhoofdhoek va, 26,5° en 89 mm naloop. Het rijklare gewicht bedraag 186 kg. De ophanging is niet te onderscheiden van die van een motorfiets. De 37 mm UPSD-voorvork met 125 mm veerweg staat geklemd tussen hoogwaardige kroonplaten, wat de stijfheid vooraan verbetert. De stereovering met afzonderlijk reservoir achteraan hanteert progressieve veren met dubbele veerconstante. Goed voor uitstekende ophangingsreactie op variërende wegoppervlakken, ook met een passagier aan boord. De veerweg bedraagt. 130 mm en de swingarm bestaat uit één geheel.

De wielen, 15-duims vooraan, 14-duims achteraan, hebben een gloednieuw design dat exclusief ontworpen werd voor de Honda ADV350 2022. De lichtgewicht wielen uit gegoten aluminium, zwart afgewerkt, zijn opgemaakt met zes X-vormige spaken in kruispatroon. Dat design verbetert het weggevoel en de wendbaarheid rondom. Dankzij de brede 120/70-15 voor- en 140/70-14 tubeless achterband met noppenprofiel is een soepele rit verzekerd. Een enkelvoudige remschijf, 256 mm diameter, zorgt voor remkracht vooraan. Achteraan doet een 240 mm-schijf hetzelfde. Tweekanaals ABS ondersteunt de remcontrole. Een noodstopsignaal (Emergency Stop Signal of ESS) waarschuwt andere weggebruikers in het geval van een bruusk remmanoeuvre door de achterste richtingaanwijzers te doen knipperen. Het signaal schakelt zichzelf ook uit.

Motorblok
• 330 cc, enhanced Smart Power+ (eSP+) SOHC-motorblok met vier kleppen
• 21,5 kW piekvermogen @ 7.500 tpm, 31,9 Nm piekkoppel bij 5.250 tpm
• Honda Selectable Torque Control (HSTC)
• Benzinetank met inhoud 11,7 l en een verbruik van 30 km/l (3,33 l/100 km, WMTC-modus) voor een rijbereik van meer dan 340 km.

Het 330 cc enhanced Smart Power+ (eSP+)-motorblok met enkele bovenliggende nokkenas en vier kleppen hanteert verregaande technologieën om wrijving te reduceren. Dat leidt tot een krachtige aandrijfbron – voor zowel binnen als buiten de stad – die ook nog eens minder belastend is voor het milieu.

Het piekvermogen bedraagt 21,5 kW@ 7.500 tpm met 31,5 Nm piekkoppel bij 5.250 tpm. Boring is 77 mm met 70,7 mm slag en de compressieratio bedraagt 10,5:1. De rollende kleptuimelaar, krukas met glijlagers en het gesloten carter zorgen voor langdurige betrouwbaarheid en krachtige prestaties. Voor een verbeterde koeling van de zuigers spuit een oliesproeier olie recht naar de achterkant van de zuiger, net zoals bij de Honda CRF450R. Dat vervroegt de ontstekingstiming en verbetert het ontbrandingsresultaat. De oliecapaciteit is 1,8 liter.

De airbox heeft een capaciteit van 5,5 liter en het gasklephuis met een diameter van 36 mm stuwt het benzine-luchtmengsel naar de inlaatpoorten van 28 mm diameter. De inlaatpoort trekt nu efficiënter lucht binnen dankzij de gecreëerde ‘tuimelstroom’ binnen in de cilinder. Daardoor ontbrandt de benzine op een consistentere manier. De uitlaatgassen worden via een rechte uitlaatpoort naar buiten gestuurd. Om de weerstand van de uitlaatdampen te verminderen is de einddemper opgedeeld in twee kamers.

Een 5 mm offset cilinder, een hydraulische nokkenkettingspanner en een spoelpomp verminderen de interne wrijving. De pomp, ook gebruikt op prestatiegerichte machines, verlaagt de interne druk van het blok, vermindert oliebeweging en pompverliezen en reduceert interne rotatiewrijving. Een balansas vermindert trillingen en draagt bij tot een vlotte, aangename rijervaring. Een automatische centrifugaalkoppeling bedient de V-matic versnellingsbak waarvan de verhoudingen afgesteld zijn voor een snelle reactie aan lage snelheid en slimme acceleratie. De eindaandrijving gebeurt via een riem.

Het motorblok van de Honda ADV350 2022 is uitgerust met Honda Selectable Torque Control dat werkt op twee niveaus. Het systeem detecteert elk snelheidsverschil tussen voor- en achterband en berekent de wielslip. Het past vervolgens het geleverde motorkoppel aan via het injectiesysteem om zo achterwieltractie terug te winnen. Het HSTC is uitschakelbaar via een bediening aan de linkerstuurhelft. Een knipperende ‘T’ op het digitale dashboard geeft aan wanneer het systeem in werking treedt.

Het blok is aangepast aan de EURO5-norm. Deze legt sinds 1 januari 2020 een aanzienlijk strengere uitstootrestrictie op ten opzichte van EURO4. De vereisten omvatten een substantiële reductie van toegestane uitstoot van carbonmonoxide, vergen een afname van meer dan 40% van de totale uitstoot van koolwaterstof, vragen strengere ontstekingsfoutdetectie en introduceren een limiet op fijnstofdeeltjes.

Het benzineverbruik is een opperzuinige 3,33l/100km (30 km/l) in WMTC-mode. Met een benzinecapaciteit van 11,5 liter geeft dat een bereik van meer dan 340 km.

Accessoires
Een collectie originele Honda-accessoires is beschikbaar voor de ADV350:
• Smart topkoffer van 50 liter
• Bagagedrager (installatie zonder extra benodigdheden)
• Binnenzakken
• Verwarmde Handvatten
• U-slot
• Afdekhoes voor buiten

Technische specificaties Honda ADV350 2022

  • Motor – 330 cc
  • Max. vermogen – 21,5 kW (29 pk) @ 7.500 tpm
  • Max. koppel – 31,5 Nm @ 5.250 tpm
  • Tankinhoud – 11,7 liter
  • Remmen voor – 256 mm enkele remschijf, Nissin tweezuigerklauw
  • Remmen achter – 240 mm enkele remschijf, Nissin enkele zuigerklauw
  • Banden voor – 120/70-15MC 56P
  • Banden achter – 140/70-14MC 62P
  • Afmetingen – 2.200 mm x 895 mm x 1.430 mm
  • Rijklaargewicht – 186 kg

www.honda.nl / www.fl.honda.be