Marco Lindhout is algemeen directeur bij Moteo. Deze mondiale scooterimporteur is een belangrijke schakel en bron van waardevolle informatie voor zowel dealers als fabrikanten. Duurzaam ondernemerschap vormt daarbij het kloppend hart van Marco’s dagelijkse werkzaamheden en persoonlijke idealen. Of het nu gaat om de transitie naar elektrisch rijden of het meer en meer recyclen van afgedankte scooters, milieu staat als thema hoog op de agenda. Zo is Moteo mede-initiatiefnemer van Scooter Recycling Nederland (SRN).

Op het moment dat we hem spreken, druppelen de eerste containers binnen van het merk Yadea: volledig ‘schone’, elektrische scooters. Een verrijking het assortiment van Moteo, waartoe ook de merken SYM en Peugeot behoren. Nederland loopt voorop als het gaat om milieuvriendelijk vervoer en Marco behoort graag tot die kopgroep.

Inspelen op behoefte en verandering
Moteo is een spil in het web van de scootermarkt. Als belangrijke schakel naar de scooterfabrikant en de dealer, waarbij beide partijen bijvoorbeeld gericht terugkoppeling krijgen over de kwaliteit van de gemotoriseerde tweewielers. Maar ook naar die groep waar ze het uiteindelijk allemaal voor doen: de gelukkige scooterrijder. En voor hen gaat Marco grondig te werk en stuurt continue mee met een veranderende markt: “Eerst was chrome de trend bij scooters, nu weer hoogglans. Daar spelen wij op in. Ik laat mij niet leiden door wat een enkeling mooi vindt, maar kijk echt puur naar de marktcijfers: waar zitten gaten? Waar zijn wij nog niet actief?”

De analytics mogen dan een belangrijk onderdeel zijn van Moteo’s efficiënte bedrijfsvoering, de praktijkervaring laat Marco nog meer stralen: “Ik word blij als ik op Facebook lees dat de klant een mooi ritje heeft gemaakt op ‘onze’ scooter. En dan ook nog eens bereid is er een foto van te maken!”


“Alle bedrijven moeten helpen bij het recyclen van scooters”


Stap naar meer duurzaam recyclen
Zo’n klantervaring is natuurlijk mooi, maar er komt ook een moment dat de levensloop van een scooter eindigt. Duurzaam recyclen zou dan voor iedereen de laatste stap moeten zijn.
Dat het efficiënt kan en werkt met maar liefst 176 inleverpunten, heeft SRN wel bewezen. Met betrokken partijen die actief meewerken in het proces, zoals Moteo: “We zijn vanaf het begin aangesloten bij SRN. Dat doen we simpelweg vanuit onze normen en waarden. Misschien zijn we wel een beetje calvinistisch. Hoe dan ook, eigenlijk zouden álle bedrijven moeten helpen bij het recyclen van scooters.”


Patrick Bruitzman van Scooter Recycling Nederland (SRN) is blij met een partner als Moteo: “Wil je als bedrijf je verantwoordelijkheid nemen voor het milieu, dan zijn wij er om die verantwoordelijkheid ook daadwerkelijk invulling te geven. SRN is het Nederlandse recyclingsysteem voor snor- en bromfietsen met een landelijk dekkend netwerk van inleverpunten en scooterdemontagebedrijven. Een importeur als Moteo heeft een groot marktaandeel en kan zo ook meer impact maken op duurzaam recyclen.”


Zie voor meer informatie  www.scooterrecycling.nl