Een goede vraag, met als antwoord goede redenen om het te doen. Via Scooter Recycling Nederland (SRN) lever je jouw scooter verantwoord in. En afscheid nemen is makkelijker als je weet dat jouw trouwe tweewieler netjes wordt afgevoerd en gerecycled.

We rijden een rondje mee door Den Haag en verlossen scooterrijders van hun oude modellen. Dat doen we met Tensen Tweewielers uit ’s-Gravenzande. Zij zijn niet alleen erkend demontagepunt van SRN, ze halen afgedankte scooters op via een mooie Haagse sloopregeling. Een goed moment om de scooterrijder anno nu te vragen: je scooter inleveren. Waarom zou je?

De portemonnee
Eerlijk is eerlijk. Als de Nederlandse scooterrijder geld kan besparen – of beter nog – kan verdienen, dan doet hij dat. Zoals Mick (20) met zijn Piaggio: “Ik lever ‘m in, omdat ik met de sloopregeling subsidie krijg als ik elektrisch ga rijden.” Ook Gerald (37) levert graag zijn oude scooter in via deze ophaalservice: “Het is kosteloos en bij de sloperij wordt deze netjes gerecycled.” Elektrisch rijden zie je hem overigens níet snel doen: “Ik houd van een pruttelende motor.”

Niet voor iedereen is de portemonnee het argument, zoals voor Jimmy (31): “Ik kan ‘m ook verkopen op Marktplaats, maar dat doe ik niet. Ik lever mijn scooter liever netjes in, zodat ik weet dat het voor een goed doeleinde is.”


“Ik zie sloopscooters langs de weg staan”


Een beter milieu begint bij…
Jimmy wil van zijn afgedankte tweewieler af om een duidelijke reden: “Ik zie sloopscooters langs de weg staan en denk, had ‘m dan ook naar de sloop gebracht.” Nog mooier is natuurlijk het ophalen en recyclen ervan. Hij beaamt dat en richt zich, niet onbelangrijk, ook op zijn eigen lijf en leden: “Ik wil meer bewegen en ga een fiets aanschaffen. Veel gezonder.”

Gemak
Dan is er nog een reden. Je oude scooter inleveren of laten ophalen door een SRN-erkend (demontage)bedrijf staat voor gemak. Martijn Boelhouwer van SRN: “Het is heel praktisch, je krijgt direct een vrijwaring. Als de scooter in je schuur staat, betaal je verzekeringspremie.” Om die reden wil ook Sio (62) van zijn klassieke scooter af. Een mooi exemplaar, maar zoals hij zelf zegt: ‘“Hij staat er toch maar.”

Helmplicht

Tot slot: vanaf 1 januari 2023 geldt er een helmplicht voor (snor)scooters die maximaal 25 km per uur rijden (het blauwe kenteken). Naast de eerdergenoemde Haagse subsidieregeling, is dat nóg een reden voor Mick om zijn Piaggio in te leveren. Ook voor Sylvester (28) gelden die twee argumenten: “Ik hoorde van de helmplicht en zocht meteen een inleverpunt. Met de subsidie van de gemeente ga ik nu voor een elektrisch alternatief.”

Geef scooters een tweede leven
Steeds meer mensen dragen hun steentje bij aan duurzame mobiliteit. Dus houd je van scooters en geef je ze graag een tweede leven? Lever je afgedankte scooter in, word inlever- of demontagepunt! Kijk op scooterrecyclingnederland.nl