Eén van Europa’s meest populaire scooters – en marktleider in 2018 met bijna 11.500 stuks verkocht – is een volledig nieuwe machine voor 2020. De SH150i en SH125i zijn slank en bieden een nieuwe styling en frame, samen goed voor ruim 50% meer opbergruimte. Er is ook een nieuwe geometrie achteraan waardoor het rijden comfortabeler wordt. Het nieuwe vierklepsblok accelereert harder, bereikt zijn top sneller en is zeer zuinig. Hij voldoet ook aan de EURO5 normen en biedt de Honda Selectable Torque Control (HSTC) Tractiecontrole als standaard uitrusting.

SH150i en SH125i
Als lid van de SH familie – wiens stichter, de SH50 op de markt kwam in 1984 – verscheen de viertakt SH150 voor het eerst ten tonele in 2001. Sindsdien streeft hij in alle stilte maar vastberaden zijn doel na om stijlvol, prettig en zorgeloos vervoer te bieden. Dat maakte hem één van Europa’s favoriete scooters.
Die eerste motor legde de basis voor het succes met een vinnig blok gekoppeld aan goede wendbaarheid en stabiliteit, onder andere dankzij de 16 inch wielen. De SH bood vanaf het begin stijl, betrouwbaarheid, zuinigheid en bruikbaarheid.
Natuurlijk is er ook een constante: de stapsgewijze evolutie die gebaseerd is op de noden en verwachtingen van de eigenaars en Honda’s wil om een steeds betere versie te willen brengen van hun SH. In 2013 kwam Honda’s eSP (enhanced Smart Power) motor met lage wrijving en vrijloopstop, waardoor zowel het vermogen als de zuinigheid verbeterd werden. In 2017 werd het uiterlijk opgefrist met strakkere design lijnen, LED lichten voor- en achteraan en de Honda Smart Key.
Nu, in 2020, zijn de SH150i en SH125i (gebouwd in Honda’s Atessa fabriek in Italië) effectief compleet nieuwe scooters. Met als basis de technologie ontwikkeld voor de vorige modellen, is de 2020 uitvoering sneller, comfortabeler, gemakkelijker in gebruik én hij heeft een nog mooiere stijl. Kon ook moeilijk anders, dit is tenslotte een Honda SH.

Modeloverzicht
De SH beter maken, was geen gemakkelijke opdracht. Dit is niet voor niks één van Europa’s meest populaire scooters. Het was desalniettemin de opdracht voor Honda’s ingenieurs en dus was een zoektocht naar meer vermogen en koppel uit een EURO5 ‘eSP+’ motorblok een goede manier om te starten. Het toevoegen van HSTC tractiecontrole is ook een pluspunt voor de gemoedsgesteldheid van elke eigenaar.
Een nieuw frame maakt plaats voor meer opslagruimte (inclusief een USB-lader) en optimalisering van de achterophanging verhoogt het comfort. Tot slot is er het nieuwe bodywork met een stijlvolle voorkant die de aanwezigheid van de SH150i extra kracht bijzet. Alle lichten zijn LED en het LCD dashboard maakt de premium afwerking compleet.

Kerneigenschappen
Uitrusting en styling
• Moderne stijl met de bekende treeplank
• Opslagcapaciteit onder het zadel van 28L
• USB lader
• Alle lichten zijn LED en er is een nieuwe LCD dashboard

Vloeiend en stevig waren twee woorden die het design van de nieuwe SH150i en SH125i stuurden en de connectie tussen deze twee kernwoorden zorgde meteen ook voor de premium uitstraling van de SH. Zijn kop onderscheidt hem. De koplamp (bijna een ‘H’ in LED en nu op de kuip gemonteerd) heeft een centrale hoofdstraal die twee zijstralen opdeelt, terwijl parkeerlichten gemonteerd zijn aan de gondel van het stuur. Dit is nog steeds een SH, dus is de elegante stijl gekoppeld aan functionaliteit. De compacte bouw, de treeplank en de rechte zithouding (essentieel voor een goede controle en zichtbaarheid in de stad) zijn nog steeds belangrijke kenmerken. Minder vanzelfsprekend is de 10L opslagruimte onder het passagierszadel, gekoppeld aan 18L onder het bestuurderszadel. Dat laatste is ruim genoeg om een integraal helm op te bergen. Een USB laadpunt is ook aanwezig. Het vlakke zadel biedt veel steun en laat je vlot bewegen op de motor. De ranke bouw van het zadel, zorgt ervoor dat je gemakkelijk met beide voeten aan de grond kunt. Omdat er in de stad ook vaak met een passagier gereden wordt, is er meer dan ruimte genoeg voor twee. Inklapbare voetsteunen verdwijnen als er geen passagier is maar bieden anderzijds veel steun als die passagier wel op het zadel zit. Het achterlicht is LED met een chroom omranding, passend bij het voorlicht. Het nieuwe LCD dashboard heeft alle waarschuwingslampjes – inclusief Smart Key, HSTC/ABS en vrijloopstop – mooi geordend rond een centrale digitale snelheidsmeter en kilometerteller. Alle bedieningen voor het dashboard verlopen via een A/B schakelaar op de linker stuurhelft.
De Smart Key zit in de zak van de rijder en dat wil meteen zeggen dat het niet meer nodig is om de sleutel in het contactslot te steken. Hij hoeft evenmin gebruikt te worden voor de tankdop of bij het openen van het zadel. Er zijn twee schakelaars: een smart functie aan/uit en de ‘beantwoord’ functie, die laat ter identificatie vanop afstand de richtingaanwijzers aangaan. Met de Smart Key aanwezig, volstaat één druk op de hoofdschakelaar om de motor op gang te brengen. Het is ook meteen mogelijk om te draaien. De rijder heeft dus controle over de ontsteking en het stuurslot. Via een andere knop kan meteen ook het zadel en de tankdop geopend worden. De Smart Key licht blauw op als je er op drukt en wanneer je de ‘beantwoord’ functie gebruikt.

Motorblok
• Nieuw vierklepsblok met meer vermogen en koppel en een lager verbruik
• Ook met Honda Selectable Torque Control (HSTC)
• Voldoet aan EURO5 normen, met vrijloopstop en lage-frictie technologie

Het nieuwe 156,9cc vloeistofgekoelde vierklepsblok met eSP (enhanced Smart Power) biedt een betere acceleratie, hoger topvermogen en een lager verbruik dan het tweeklepsblok dat vervangen wordt. Het topvermogen van 11,9 kW (16,2PK) wordt 250 tpm vroeger bereikt, bij 8.500 tpm. (was 10,9 kW (14,8PK) bij 8.250 tpm) met 14,2 Nm koppel dat 500 tpm vroeger vrijkomt, bij 6.500 tpm (was 13,9 bij 7.000 tpm). Om te zien hoeveel sterker dit blok echt is, volstaat een blik op de dyno grafiek: van 4.000 tpm tot de piek van 10.000 tpm is dit blok sterker dan het voorgaande. Verbruik (zonder de vrijloopstop geactiveerd) varieert van 1 op 42 tot 1 op 43,5. (2,3 L/100 km tot 2,4 L/100km). (WMTC mode). Net zo belangrijk voor de eigenaars als voor de motor, die het grootse deel van de tijd doorbrengen in een stedelijke omgeving: het blok voldoet aan de EURO5 normen. De grenzen voor emissies voorgeschreven door EURO5 liggen drastisch lager dan bij de EURO4 normen. Het zelfvertrouwen van de rijder zal in natte omstandigheden een boost krijgen dankzij de Honda Selectable Torque Control (HSTC) tractiecontrole. Een indicator op het dashboard licht op als de tractiecontrole actief wielspin vermindert. Het systeem kan ook uitgeschakeld worden.
Met een grotere 60 mm boring en een kortere 55,5 mm slag (was 58 x 57,9 mm) komt er ruimte voor de vierkleps verbrandingskamer. De compressieverhouding stijgt van 10,6:1 tot 12,0:1. Het compacte blok is een meesterwerk van massacentralisatie. De radiator is niet vooraan op de motor gemonteerd, maar rechtstreeks op het blok voor een eenvoudige en bruikbare lay-out. Deze zeer efficiënte structuur laat meteen ook toe om een kleinere ventilator te gebruiken. Binnenin bevindt zich heel wat lage frictietechnologie. In de cilinderwand zijn verschillende sleuven zodat het olieverbruik geminimaliseerd wordt en er een betere koeling is. De cilinder bevindt zich onder lichte hoek met het oog op lagere wrijvingsfactoren. De rolweerstand in de transmissie wordt geregeld door drie hoofdlagers, elk afzonderlijk ontworpen voor de specifieke belasting die ze te verwerken krijgen. Essentieel voor het lage verbruik van de SH150i is de vrijloopstop. Deze kan bediend worden via een schakelaar op de rechterstuurhelft en, wanneer geactiveerd, stopt de motor met draaien na 3 seconden stilstaan. Het blok start automatisch weer wanneer er aan de gashendel gedraaid wordt. Het is bijzonder gemakkelijk in gebruik dankzij het ‘swing back’ systeem dat de krukas weer naar zijn positie brengt net voor de inlaat en een decompressie mechanisme dat ervoor zorgt dat de krukasweerstand minimaal is bij het starten. De ACG starter genereert elektriciteit waardoor de traditionele tandwielen en startmotor overbodig zijn.

Chassis
• Nieuw frame in hoogwaardig staal met centrale onderbalk maakt meer plaats vrij
• Geoptimaliseerde geometrie van de achterophanging verhoogt het comfort
• 16- inch voor- en achterwiel voor meer vertrouwen en stabiliteit

Twee kerndoelstellingen stuurden het nieuwe design van het chassis van de SH150i en SH125i: meer opslagruimte en een verhoogd comfort. Het nieuwe frame in hoogwaardig staal met centrale onderbalk zorgt ervoor dat het 7 liter benzinetank onder de bodemplaat geplaatst kan worden (was eerder onder het zadel) en daardoor komt er 10 liter extra opslagcapaciteit onder het zadel. De wielbasis is 13 mm langer met 1.353 mm en de balhoofdhoek en naloop bedragen 26°/85 mm. De zadelhoogte blijft 799 mm en het rijklaar gewicht is 400 gram lager met 134,1 kg. Met het oog op een verbeterd comfort zijn het scharnierpunt aan het blok en de hoek van de swingarm aangepast met als gevolg een vermindering van de rotatielast op de link van het blok. Hierdoor is er een soepelere schokbabsorptie. Lichte 16 inch aluminium wielen maakten altijd al een deel uit van de goede wendbaarheid en stabiliteit van de SH150i. Ze zijn uitgerust met Michelin City Grip tubeless banden, 100/80-16 (voor) en 120/80-16 (achter).
De achterschokbreker biedt een vijfvoudig instelbare veervoorspanning met 83 mm asbeweging. De 33 mm telescoopvork biedt 89 mm veerweg. Hierdoor is er een goede wegligging en is de SH150i gemakkelijk beheersbaar. ABS is standaard en zowel de voorste als de achterste remschijf heeft een diameter van 240 mm. Vooraan is er een driezuigerklauw, achteraan een monozuiger.

Voor meer informatie over de SH150i en SH125i:
www.honda.nl
www.fl.honda.be