KTM brengt Adaptive Cruise Control en Blind Spot Detection op toekomstige modellen

KTM laat zien dat het vergroten van de veiligheid van motorrijders en het verminderen van het aantal ongelukken hoog op de prioriteitenlijst staat: Het Oostenrijkse merk is de eerste motorfabrikant die Adaptive Cruise Control en Blind Spot Detection presenteert.

Beide systemen zijn nog in het ontwikkelingsstadium; ze gebruiken sensortechniek om te helpen een aanrijding aan de voor- en achterkant te voorkomen. De prototype-systemen werden onthuld op een gemodificeerde KTM 1290 Super Adventure S aan een select groepje media en daarna live gedemonstreerd op het ÖAMTC rijtechniek-centrum in het Oostenrijkse Marchtrenk, op 2 mei jongstleden. Een filmpje kan hier worden bekeken.

Adaptive Cruise Control (ACC) is niet bedoeld als een noodstopsysteem, maar werkt wanneer de motor op cruise control rijdt boven een bepaalde snelheid. Het systeem kan een voorligger detecteren van het formaat motorfiets of groter, en behoudt dan een vaste afstand van twee seconden door automatische regeling van het gas en – indien nodig – een voorzichtige bediening van de voorrem. De definitieve uitvoering van het systeem is nog in ontwikkeling, waarbij ook de mogelijkheid erbij komt voor de rijder om zelf de afstand en reactiesnelheid in te stellen. Wanneer het helemaal klaar is, zal ACC naar verwachting sneller kunnen reageren dan welke rijder dan ook in een dergelijke situatie.

De dode hoek of ‘blind spot’ op een motor controleer je normaalgesproken door achterom kijken, wat relatief lang duurt en gevaarlijk kan zijn in druk verkeer. Blind Spot Detection (BSD) geeft je een extra paar ogen in zulke veeleisende situaties, of tijdens erg lange ritten. BSD maakt zoals ACC gebruik van een korteafstandsradar om de rijder te waarschuwen voor een mogelijke aanrijding van achteren – bijvoorbeeld tijdens het veranderen van rijbaan – door een visuele waarschuwing op het TFT-dashboard plus het oplichten van superfelle LEDs die zijn geïntegreerd in het glas van de spiegels. Ook klinkt er een geluidssignaal.

Deze revolutionaire voorzieningen zullen deel uitmaken van nieuwe elektronicapakketten op bepaalde KTM-modellen, te beginnen in 2021. Deze techniek zal ook de mogelijkheid scheppen voor verdere sensorafhankelijke systemen in de toekomst; die zijn al in ontwikkeling.

Na een persoonlijke demonstratie van de effectiviteit van deze systemen aan de journalisten, door op de KTM 1290 Super Adventure S zijn rechterhand niet aan het stuur en zijn rechtervoet niet op de voetsteun te hebben, vertelde, Gerald Matschl, (vice-president van KTM Research & Development): “KTM heeft zich als bedrijf toegelegd op het verbeteren van de veiligheid van motorrijders en ook het verminderen van het aantal ongelukken. We moeten nog heel veel doorontwikkelen en deze systemen nog vele duizenden kilometers testen in de praktijk voordat we ze kunnen toepassen op onze productiemotoren, maar ze zullen in de nabije toekomst komen en we weten zeker dat ze een verschil gaan maken.”

KTM PR Manager (Street), Luke Brackenbury voegde toe: “Wanneer het gaat om de toepassing van elektronische hulpsystemen op onze sportieve motoren, is de filosofie altijd dezelfde geweest: het bieden van systemen die rijders helpen hun motor onder controle te houden zonder daarbij het rijplezier te verliezen. Het verbeteren van de veiligheid van motorrijders is een deel van onze verantwoordelijkheid als motorfabrikant; KTM heeft dit in 2014 al laten zien door het eerste merk te zijn dat – met de 125 Duke – tweekanaals-ABS standaard leverde op een 125cc-machine, in hetzelfde jaar dat we het baanbrekende hellingshoekafhankelijke bochten-ABS lanceerden op de 1190 Adventure. Met Adaptive Cruise Control en Blind Spot Detection willen we motorrijden nog veiliger maken.”

Als leider op het gebied van motortechniek biedt KTM momenteel een brede reeks geavanceerde elektronische hulpsystemen op de meeste straatmodellen. Het doel van zulke systemen is ofwel het vergroten van de veiligheid, ofwel het geven van nog meer rijplezier.

Hellingshoekafhankelijke systemen zijn te vinden op de nieuwe KTM 790 Duke en alle 1290-modellen, waaronder het Motorcycle Stability Control (MSC) met het revolutionaire bochten-ABS, de motorremregeling (Motor Slip Regulation/MSR) en meervoudig instelbare traction control. Op sommige modellen is semi-actieve vering leverbaar, plus de automatische rem bij stilstand op hellingen (Hill Hold Control/HHC), automatisch afslaande richtingaanwijzers (Automatic Turn Indicator Reset/ATIR), Quickshifter+ en de LED-bochtenverlichting.

Voor alle details van het volledige aanbod van technische voorzieningen op de actuele KTM-straatmodellen, zie de digitale KTM Tech Guide: www.ktm.com/techguide2018