Als we het hebben over pioniers mag de naam E-Milers best genoemd worden, want het bedrijf haalde begin 2005 de toen nog volledig onbekende Segway 2-wieler – waar zelfs nog geen wetgeving voor bestond – naar Nederland. 20 jaar later vaart het bedrijf een geheel eigen koers, maar de pioniersmentaliteit staat nog altijd voorop.

Oprichter

Rose Rijken en Michiel Kruijt hebben de dagelijkse leiding over het bedrijf dat zij noodgedwongen moesten overnemen na het overlijden in 2020 van Piet Kruijt, oprichter van het bedrijf E-Milers. Twee jonge ondernemers, met op dat moment nog slechts enkele jaren ervaring, werden voor de leeuwen gegooid met een enorme uitdaging. “Van de ene op de andere dag moesten we een bedrijf met personeel leiden, en dat was best heftig. Begin 2021 had Segway/Ninebot besloten de distributie en after sales te stoppen, zodat de focus volledig op Silence kwam te liggen. In 2016 werd de naam dan ook veranderd in E-Milers b.v., wat de lading veel beter dekte. We verkochten in het begin aan zowel B2B (bedrijven) als aan B2C (consumenten), maar hebben in 2021 de keuze gemaakt om ons volledig op de zakelijke markt (B2B) te richten. Wij hadden al behoorlijk wat klanten bij gemeentelijke diensten als parkeerbeheer en politie, en daar kwamen steeds meer bezorgdiensten bij. De verkopen liepen gestaag maar de grote klapper moest eigenlijk nog komen”, aldus Michiel.

Aanbesteding

De grootste Nederlandse postbezorger was in de markt voor bijna 500 bezorgscooters, maar die moeten natuurlijk wel getest worden. “Wij leverden 15 bezorgscooters die ruim drie jaar werden ingezet voor de dagelijkse postritten door weer en wind. Sommige scooters kregen we terug met 60.000 km op de teller, dus die waren goed gebruikt en niet onbelangrijk, de klant was tevreden over de scooter en onze after sales. Na een intensieve aanbesteding waarbij uiteindelijk meerdere partijen meededen kregen we na maanden van hard werken het verlossende telefoontje. Of we op korte termijn 324 scooters konden leveren. Dan is het alle hens aan dek en met z’n allen vol gas om aan die vraag te kunnen voldoen. De Spaanse fabrikant Silence was in staat om de scooters te leveren en ook wij konden de scooters op tijd rijklaar (en voorzien van de gewenste opties) maken. Een hectische tijd als ik eraan terugdenk”, aldus Rose Rijken.

Service

Leveren is één, maar een goed serviceapparaat is twee. Wat als er een postbezorger in Noord-Groningen met pech staat? “Daar hadden we natuurlijk heel goed over nagedacht en het belangrijkste is dat de klant binnen 30 minuten weer kan rijden. Daarvoor zochten we betrouwbare partners die in de omgeving opereren en de scooter snel en foutloos (dus binnen 30 minuten) kunnen omwisselen. Het is ons gelukt met twee partijen samen te werken die dezelfde mentaliteit hebben als wij. Daarmee zijn we een betrouwbare partner gebleken voor de grootste postbezorger van Nederland”, lacht Michiel.

Eigen onderhoudssysteem

“Je kunt onderdelen vervangen als ze kapotgaan, maar dan is het vaak al te laat want de klant staat dan stil met z’n scooter. Je kunt het ook preventief vervangen door met intervallen te werken. Wij vervangen elke 5.000 km de banden, maar ook remblokken en schijven worden op vaste kilometrages vervangen. De postbezorger hoeft ook verder zelf niet naar de scooter om te kijken, want de software van de scooter geeft zelf aan wanneer een bepaalde kilometerstand bereikt is en er onderhoud gepleegd moet worden.”

Silence S02 HS

De S02HS (High Strength) die wordt ingezet voor de bezorgdiensten heeft een uniek gepatenteerd accuwisselsysteem door middel van een ingebouwde trolley waardoor de accu (5,6kWh) eenvoudig op te laden is aan een normaal stopcontact. De HS is de uitvoering met een versterkte achterwielophanging en heeft hierdoor een hoger laadvermogen (330 kg inclusief berijder). De Silence S02LS is leverbaar met een 5,6kWh accupakket en geeft een actieradius tot 120 km (45km/u versie). De scooter is leverbaar in 25 en 45 km/u, waarbij het grootste deel als 45 km/u geleverd wordt. Uiteindelijk wil je als bezorgdienst zo snel mogelijk veel meters maken en dan is een 45 km/u uitvoering de slimste keuze.

7 naar 14

Niet alleen het aantal leasecontracten groeide de laatste tijd hard, ook het aantal werknemers groeide van 7 naar 14. Rose vertelt: “We zijn dus volledig ingericht op een full service leaseconstructie met hoogwaardige elektrische scooters met een goede range. Dat we op een onverwacht moment ineens een order kregen voor het leveren van nog eens 150 scooters is des te meer een bevestiging dat we goed bezig zijn. En onze uitdaging is om dit vast te houden. Elke dag leren we en verbeteren we onze processen, zodat we onze klanten tevreden kunnen houden. Daar doen we het voor, nu en in de toekomst.”

e-milers.com