SIP Scootershop komt met een revolutionaire 2-takt uitlaat, de SIP Mustang 2.1. Waar een viertaktmotor kleppen, nokkenas, uitlaat en een turbo nodig heeft, heeft een tweetakt alleen een goed ontworpen uitlaat nodig. Een paar stukken plaatstaal die geproduceerd zijn om een vorm te creëren die perfect harmonieert met de indeling en de grootte van de openingen in de cilinderboring. De zogenaamde overbrengings- en uitlaatpoorten. Het ontwerp van de uitlaatdemper beïnvloedt niet alleen de afvoer van hete uitlaatgassen, maar het effect beïnvloedt ook de toevoer van vers brandstofmengsel in de cilinder. Bij moderne tweetakten is dit toch de voornaamste reden om deze techniek te gebruiken ten opzichte van de viertaktmotor.

Technische specificaties:

  • Staal
  • Blank gecoat
  • Koolstof demper
  • Linkshandig
  • Met lambda en EGT-aansluiting
  • BSAU 193 A 1990 T3
  • Zeer hoge prestatie race uitlaat met een bijzonder brede power-band geschikt voor dagelijks gebruik.

SIP Mustang 2.1

Hoe eenvoudig de beschrijving ook lijkt, het creëren van een goed gevormde uitlaat is een wetenschap op zich. Dit is waar het kaf van het koren wordt gescheiden. De werkelijk goede uitlaatfabrikanten slechts op een hand te tellen en maken hun producten gewoonlijk erg duur. Nordspeed is gevestigd in de buurt van Bremen in Noord-Duitsland en heeft een bijna legendarische reputatie voor wat betreft de productie van uitstekende race-uitlaten voor vintage (schakel) Vespa’s en Lambretta scooters.

De uitlaatsystemen gemaakt door Tobi Rüßmann voor de 200cc Vespa large frame modellen vertegenwoordigen een absolute benchmark in de wereld van de uitlaatproductie. De beperkte ruimte tussen de cilinder tapeinden en de spoelpoorten die een beperkte hoeveelheid lucht die circuleren is zijn specialiteit. Het ontwerp van zijn uitlaten maakt het beste uit deze ongewone motor lay-out. SIP en Nordspeed hebben hun krachten gebundeld op dit gebied en het resultaat zijn uitlaatsystemen met het meest krachtige ontwerp. Dit alles gekoppeld aan moderne functies, zoals EGT en een lambdasonde aansluitmogelijkheid.

Technische specificaties van alle SIP door Nordspeed uitlaatsystemen:

  • O-ring flens (geschikt voor alle gangbare cilinders)
  • EGT-aansluiting
  • Lambda-sensor connector
  • Flensplaat voor bevestiging van de meest voorkomende dempers

Mustang 2.1

De Mustang 2.1 is een compromis tussen systemen met een hoog toerental en maximale prestaties zoals de R2 en de types die ontworpen zijn voor een sterke koppelafgifte. Hij bezit een zeer brede powerband en levert, ondanks zijn soepele rijgedrag, een zeer hoog maximaal vermogen. Hierdoor behoort de Mustang II tot de sterkste systemen die in dit segment van de markt beschikbaar zijn.
In vergelijking met de 2, vertoont de 2.1 veranderingen in een paar kleine maar belangrijke details. De plaatdikte is toegenomen tot 1,2 – 1,5 mm. De beugel heeft een iets andere structuur, is stabieler en toegankelijker. De metalen platen voor de beugel is gesoldeerd en wordt geacht trillingen beter te absorberen. De uitlaat is niet langer gelakt in een glanzende heldere kleur, maar heeft een matte heldere coating. De coating is nog hittebestendiger dan de lak.

De Mustang 2.1 kan pas echt tot zijn recht komen in combinatie met een carburateur met grotere afmetingen, aangepaste inlaatpoorten en natuurlijk een “dikke” cilinder die is voorzien van grote spoelpoorten. Om de juiste werking van de Mustang II uitlaat te verzekeren moeten de poorten van de cilinder worden aangepast aan de lay-out van de pijp.

  • Spoelpoort timing: 130°-138°
  • Uitlaatpoort timing: 188°-198°

Conclusie: De perfecte uitlaat als aanvulling op een zeer sterke motor set-up, compleet met een brede powerband en een ultieme combinatie van een sterk koppel en hoog vermogen.

voor Vespa 200 Rally/P200E/PX200 E/Lusso ->’94/Cosa 1 200

Meer info:
SIP scootershop