De Horwin SK1 is de nieuwste telg binnen de Horwin-familie. Natuurlijk weer elektrisch, maar dit keer voorzien van voor én achter een 14” wiel, een strak design en serieuze afmetingen. Weet de nieuwe Horwin het bij deze eerste rijindruk direct waar te maken?

Wie de Scooter&Bikexpress of onze website de afgelopen maanden heeft bijgehouden, kan weten dat we een duurtester van Horwin op de redactie hadden staan: de EK1. Een scooter die het ruim drie maanden meer dan prima deed en bewees een alternatief te zijn voor de e-scooters die vooralsnog de hoogste scores tijdens onze e-scooter multitest afgelopen jaar wisten te behalen. We hebben het dan over scooters als de Segway E125S, een NIU MQi GT en de Super Soco CPX.

Alle drie scooters met naast een leuk design fijne rijeigenschappen en dito comfort om er ook langere afstanden mee af te leggen. Toch lijkt de SK1 nog meer troeven in huis te hebben dan zijn EK1 broeder. Zo heb je op de SK1 ook aan de achterzijde een groot 14” wiel, is hij qua afmetingen ook een fractie groter en wat we inmiddels ook weten: hij heeft zowel op als onder het zadel net even wat meer ruimte.

Moderne uitstraling

Toch stappen we nog even af om het over het uiterlijk te hebben. Want waar de EK1 nog vooral heel erg ‘rond’ is, is de SK1 juist een stuk strakker geworden. Dat strakke zorgt samen met de ledverlichting rondom voor een moderne uitstraling. Vanaf het stuur zien we dezelfde bedieningsknoppen als op de EK1, maar wel een compleet ander dashboard. Het is een display met een prettige zwarte achtergrond en een duidelijke weergave van de snelheid, verreden afstanden en het accupercentage (tevens weergegeven in blokjes). Het is een display dat we ook op scooters van andere fabrikanten zien, maar dat lijkt ons verder geen probleem. De enige opmerking die ik maak is over de tripmeter, die elke keer dat je de scooter aanzet weer automatisch terugspringt naar nul. Dat zien we wel vaker, maar blijf ik jammer vinden.

Nieuwe controller

Met dat gezegd hebbende kan vervolgens de loftrompet weer gestoken worden, want op het zadel heb je de beschikking over een meer dan ruime zitpositie. Hier kunnen ook de langere bestuurders prima hun weg vinden, bovendien is het zadel lang van snit en kan je nog een stuk naar achteren schuiven zonder dat dit ten koste gaat van het comfort voor de eventuele passagier. Naast de fijne zitpositie ga je vooral veel comfort ervaren van de fijne aandrijflijn. Net als bij de EK1 heb je drie rijmodi, maar je zal hem vooral rijden in de snelste derde stand. Dan rijdt de scooter namelijk 45km/u en kom je dankzij de krachtige 2.800 Watt motor in het achterwiel makkelijk mee met het verkeer.

De aandrijving is te vergelijken met de EK1, maar er zijn verschillen. Zo is deze SK1 uitgerust met een nieuwe controller, en dat merk je! Zo is hij duidelijk vlotter van zijn plek, maar ook de tussenacceleraties zijn veel vlotter. Liet je op onze duurtester namelijk de snelheid vanaf topsnelheid iets varen om vervolgens weer te accelereren, had de scooter altijd enkele seconden nodig om weer terug te accelereren naar zijn topsnelheid. Op deze SK1 met nieuwe controller is dit absoluut niet het geval en is de acceleratie weer gelijk daar!

Dat is wel zo lekker, maar ook de gehele rijbeleving is in orde. Zo is de scooter aan de achterzijde voorzien van twee progressieve schokdempers. Ze zijn zeker niet keihard, weten de oneffenheden juist makkelijk glad te strijken, maar slaan niet zo snel door als bij de EK1 het geval was. Ook de voorzijde voelt strak aan, maar daarmee vat ik het geheel ook direct samen.

Net even te hard over een drempel en de scooter geeft eigenlijk geen kik. Ook piepjes of kraakjes blijven uit, waarmee we maar willen aangeven dat de scooter lekker degelijk aanvoelt. Dat degelijke vermelden we ook over de twee schijfremmen, die net even krachtiger aanvoelen dan de exemplaren die we op onze duurtester hadden.

Accu’s

Voor een prijs van €3.599,- krijg je net zoals bij onze demo de optionele 72V/36Ah accu onder het zadel geplaatst, die volgens de importeur onder perfecte omstandigheden voor een actieradius moet zorgen van 90km (45km-versie). Dat is 30 kilometer meer dan de 26Ah versie waarmee je de SK1 al rijdt vanaf €3.199,-. Desgewenst zet je er een extra 26Ah accu naast (á €1.199,-) of kies je dus voor onze 36Ah accu, waarvan je eventueel ook een extra exemplaar kan bijbestellen (€1.599,-).

Horwin SK1

Zeker in dat laatste geval gaat je actieradius dus behoorlijk omhoog. Wij reden de scooter ver onder het kwikpunt, waardoor we geen representatieve meting hebben kunnen uitvoeren. Van de EK1 (die over dezelfde aandrijflijn beschikt) weten we na onze duurtest dat je onder perfecte omstandigheden die 90 kilometer met de 36Ah accu daadwerkelijk kan halen. In tegenstelling tot scooters met fossiele brandstof is een elektrische scooter nu eenmaal gevoeliger voor de kou, iets waar je nog altijd rekening mee moet houden. Is de scooter dan eenmaal leeg, dan laad je hem in 4,5 uur weer op met de bijgeleverde accu.

Conclusie

Horwin is typisch zo’n merk dat in korte termijn haar modelaanbod flink aan het opschroeven is. De CR6 was de eerste waarmee we op pad mochten, maar inmiddels hadden we de EK1 als duurtester en reden we afgelopen maand kort met deze nieuwe SK1. Hij komt er ook als motorscootervariant, maar wij reden hem als 45 (hij is er ook als 25). We konden hem perfect vergelijken met de EK1 die we meer dan drie maanden reden en kwamen al snel tot de conclusie dat de SK1 het niveau weer verder omhoog heeft getild. Hij rijdt net wat strakker, verfijnder en ook het ruimteaanbod is net iets groter. Toch gaat de EK1 ook meeprofiteren van deze gegevens, want de nieuwe generatie EK1’s krijgen straks bijvoorbeeld ook de nieuwe controller en hetzelfde alarm met afstandsbediening zoals op de SK1.

Komen we uiteindelijk uit op de prijs, en die leert ons dat je de SK1 al rijdt vanaf €3.199,-. Ons devies zou zijn om 400 euro door te sparen en te kiezen voor de versie mét 36Ah accu, waardoor je (zeker onder niet-winterse omstandigheden) altijd beschikt over een behoorlijke actieradius. Wij zijn benieuwd hoe de SK1 het gaat houden ten opzichte van modellen als de Segway E125S of een NIU MQi GT. Iets waar we in 2023 achter hopen te komen door middel van een vergelijkingstest.

Technische specificaties

Horwin SK1 45km (36Ah)

Motor2.800 Watt hub-motor
Accu72V/36Ah (ook leverbaar met 72V/26Ah accu)
Remmen voorschijfrem
Remmen achterschijfrem
Banden voor110/70-14
Banden achter120/70-14
Actieradius90km (fabrieksopgave)
Oplaadtijd4,5u
Afmetingen1.900 x 690 x 1.130 mm
Zithoogte780 mm
Gewicht89 excl. accu
Prijs€3.599,- (vanafprijs €3.199,-)
ImporteurInternational Mobility Group (IMG)
Websitewww.horwin.nl