Afgelopen maand, overhandigden we de sleutels van ‘onze’ Horwin EK1 aan trouwe lezer Leonard Scheerhoorn. Leonard heeft in het verleden vaker op scooters van ons gereden en is een scooterliefhebber pur-sang. Is hij net zo enthousiast over de Horwin als dat wij dat zijn? Dat lees je in de volgende bijdrage… 

Toen Raymon mij vroeg om de Horwin EK1 te testen twijfelde ik geen moment! Eerder mocht ik – voor wat betreft elektrische scooters – kennis maken met de Askoll eS2, de FD Motors F3, de Super Soco CPX, kortgeleden de Segway E110S en dan nu dus de Horwin EK1. Hoewel de andere genoemde elektrische scooters een geheel eigen uiterlijk hebben, ziet de Horwin er niet heel opvallend uit en vind ik hem erg lijken op het type ‘deelscooter’, dus geen heel opvallend uiterlijk. De technische gegevens zoals een naafmotor van 2000W in het 13” achterwiel, een 14” voorwiel en 2 accu’s van 72V 36Ah beloven veel goeds. De Horwin zou een bereik van 75 kilometer moeten halen per accu.

Wat direct opvalt is de ruime zitpositie: doordat de accu’s onder het zadel geplaatst zijn en niet onder de treeplank zit je niet met opgetrokken knieën achter het stuur. Wel is het zwaartepunt door de plaatsing van de accu’s wat hoger maar dat is niet direct merkbaar tijdens het rijden. Hierdoor is er natuurlijk nauwelijks bergruimte onder het zadel en daarom is een topkoffer onontbeerlijk om spullen te vervoeren. De geplaatste SH39 topkoffer is gelukkig erg ruim!


Tegenwind of hellingen zijn geen probleem


De naafmotor voelt erg sterk aan; tegenwind of hellingen zijn geen probleem. Groot verschil ten opzichte van een benzinemotor is dat bij gas terugnemen de scooter veel minder afremt op de motor. Het is daardoor wennen om in het verkeer eerder van het gas af te gaan bij het naderen van een kruising of een verkeerslicht. Zeker bij een noodstop – en dat kan zomaar gebeuren doordat fietsers die je niet horen aankomen zonder om te kijken inhalen of afslaan – voel je dat er meer remkracht nodig is om tijdig tot stilstand te komen. Gelukkig beschikt de Horwin in zowel het voor- als achterwiel over een schijfrem.

In het voorfront is een klepje waarachter een opbergruimte is voor kleine spullen zoals een GSM, die daar via een USB-aansluiting opgeladen kan worden. De scooter is voorzien van ledverlichting rondom, aan de achterzijde een dubbele rode lichtstrip (erg veilig!), op beide zijflanken een witte lichtstrook (goed zichtbaar in het donker!) en een heldere led-koplamp die helderwit licht geeft! Mooi detail is dat na het afzetten van het contact de verlichting nog enkele seconden blijft branden. Het display is erg duidelijk, zowel overdag als in het donker. Te zien is de snelheid, accucapaciteit, huidig ampère verbruik en een dagteller en kilometerteller.


Voorzien van coming-home-verlichting


De dagteller springt na het afzetten van het contact telkens terug naar de nulstand, dus bij een rit met diverse tussenstops kan je aan de dagteller niet zien wat de totale afgelegde afstand is. Dan het verbruik, in de praktijk natuurlijk. Ik woon in een dorp in de Hoeksche Waard en werk in Dordrecht. Een rit enkele reis is 17,5 kilometer, en bij thuiskomst na 35 kilometer staat de accucapaciteit op 50%. Een dag later kwam ik na weer 35 kilometer precies op 0% thuis, dus op 1 volle accu heb ik 70 kilometer gereden. Geruststellende gedachte was dat er een volle tweede accu aanwezig was, maar als dat niet het geval was geweest had ik de laatste kilometers in stand 2 gereden (max 37 km/u) in plaats van stand 3. Zelfs stand 1 is mogelijk, dan is het elektriciteitsverbruik nog minder maar de snelheid ook (max 25 km/u). Hierdoor kan je dus de actieradius nog wat vergroten indien nodig.

Uiteraard zijn factoren als stadsverkeer of volle tegenwind ook van invloed op het bereik van de scooter. Opvallend was ook dat bij een 100% volle accu de snelheid op de teller wel kon oplopen tot 53 km/u, bij 50% rond de 50 km/u en bij 18% geeft de accu-indicator een rode kleur aan ten teken dat je richting een oplaadpunt moet gaan, of dat er een accuwissel aan zit te komen. De snelheid is dan al teruggezakt naar 47 km/u.

Mijn conclusie is dan ook dat deze scooter perfect is voor mensen die dagelijks een vast traject rijden of voor in de grote stad. Geen files of parkeerproblemen meer, altijd een vaste reistijd naar werk of school en als het op die locatie mogelijk is om daar de scooter aan de lader te hangen is er qua afstand nog meer mogelijk. De dagelijkse woon-werkkosten zullen veel lager zijn, zeker als je thuis over zonnepanelen beschikt is overdags laden van de scooter ook zeer interessant!


Geen files of parkeerproblemen meer!


Is er dan helemaal niets te klagen? Jawel, die spiegels laten voor driekwart je ellebogen zien, dus deze snel vervangen door een stel met een iets langere beugel, dan zoef je geruisloos op een milieuvriendelijke en veilige manier naar je bestemming!

Horwin EK1 Comfort Range (36Ah)

  • Start september 2022
  • Beginstand 1.950km
  • Huidige km stand 3.336 km
  • Actieradius 90km (onder perfecte omstandigheden)
  • Prijs Comfort Range €3.599,-
  • Prijs Standard Range €3.199,-

(tekst Leonard Scheerhoorn, foto’s Raymon de Kruijff, Leonard Scheerhoorn)