Een paar jaar geleden hadden we nog niet eerder van een elektrische fiets met dikke banden, de fatbike, gehoord. Nadat de trend twee jaar geleden volledig losbarstte wordt de markt overspoeld door goedkope tweewielers met een elektromotor en dikke banden. Phatfour blijft daar volledig buiten en positioneert de eigen fatbike in een premium segment. Wij rijden een weekje met de FLX om erachter te komen of Phatfour die premium belofte waar kan maken.

Trend

Pakweg 15 jaar geleden was de markt nog in de ban van een ‘gewone’ elektrische fiets met de motor in het voorwiel, geschikt voor opa’s en oma’s of mensen die slecht ter been waren. Echter, de fietsen werden steeds moderner en merken als Van Moof maakten van de elektrische fiets een hip vervoersmiddel. De fatbike kwam halverwege 2015 naar Europa waarbij het Amerikaanse merk Super73 een van de eerste merken was met een Fatbike, waarna al snel velen volgden. Vreemd genoeg zagen de ‘traditionele’ merken niets in zo’n fiets, maar nieuwkomers als Knaap, Ruff en Phatfour roken hun kans en doken massaal in deze markt waarbij forse aantallen werden verkocht. Tot halverwege 2023 de Fatbike in een negatief daglicht kwam te staan vanwege jongens en meiden van rond de 13 jaar die met goedkope fatbikes met gas hendels met 45 km/u zonder te trappen de buurt onveilig maakten en het grote aantal diefstallen. Resultaat was dat de controles werden aangescherpt en verzekeraars massaal weigerden de fatbike te verzekeren. Anno 2024 zijn er maatregelen in de maak om het opvoeren tegen te gaan en is het weer mogelijk de fatbike, onder voorwaarden, te verzekeren. De Phatfour FLX is zelfs binnen 24 uur te verzekeren. Voor de meesten goed nieuws dus.

Design

We gaan het over de fiets hebben, want onze Phatfour FLX is zeker geen 13 in een dozijn fiets. Dat begint al bij het stalen gecoate buizenframe dat volledig open is en in Nederland wordt gefabriceerd. Het laswerk is van een andere orde dan we vaker hebben gezien want hier geen dikke slordige naden, maar alles strak en glad. Phatfour geeft zelfs 5 jaar garantie op het frame wat aangeeft dat de mannen uit Hoofddorp achter het product staan. Aan de voorzijde zien we een geveerde instelbare hydraulische voorvork en een aluminium stuur met fraaie leren handvatten. De koplamp is geen ronde schemerlamp zoals we vaak in de markt tegenkomen, maar een unieke vierkante ledlamp met dagrijverlichting, met daarin duidelijk de merknaam. De spatborden zijn voorzien van het eigen logo en zijn volledig van kunststof, zowel voor als achter. Optioneel is er een slotbak verkrijgbaar (€89,-) die op ons model gemonteerd is. De 3,5” spaakvelgen zijn zwart met daaromheen dikke CST Tourance banden die opvallend veel grip geven, maar daarover straks meer. Het zadel is lang en biedt plaats aan twee personen. Voetstepjes voor een passagier ontbreken, helaas, want de doelgroep fietst vaker met z’n tweeën.

500W accu

Wie kiest voor een FLX kan beschikken over een 500W accu of tegen bijbetaling van €375,- een 750Wh accu. Onze fatbike is uitgerust met een 500W accu onder het zadel die na ongeveer 7 uur volledig is opgeladen. En daarover hebben we gelijk een kritische kanttekening. Tijdens het laden verschijnt op het display het accupercentage, echter dit verandert niet mee tijdens het laden. Pas wanneer je de kabel ontkoppelt zie je het juiste percentage verschijnen. Overigens vraagt het laden wel een precieze hand want je moet de kabel met kracht in de accu duwen. Doe je dat niet, dan laadt hij niet. De accu is met een sleutel uitneembaar en weegt zo’n 3,5 kilo. Handig is overigens wel dat het percentage op de accu zelf afleesbaar is middels groene stipjes.

Rijden

Waar veel fatbikes een vrij lage zitpositie hebben, zit je op de FLX direct goed. Volgens de fabrikant moet je een perfecte zit vinden tussen de 1.60 en 2.00m en met mijn 1.85m vind ik in ieder geval een goede zit. Tijdens het trappen komen je knieën niet in een ongemakkelijke positie en een rit van 15 km is een peulenschil op deze Phatfour. De ondersteuning kent 9 standen, waarbij stand 5 of 6 in de praktijk voor mij persoonlijk het meest fijne is. De Bafang motor levert vanaf stilstand direct voldoende kracht en ondersteunt heel geleidelijk en natuurlijk tot aan een maximumsnelheid van 25.6 km/u. Er zijn echter geen versnellingen beschikbaar, maar eerlijk gezegd heb ik deze ook nauwelijks gemist. Waar deze fiets echt in uitblinkt is het rijgedrag, want hij rijdt niet alleen heel makkelijk – met de voorvering is hij ook heel comfortabel. Door de montage van wegbanden heb je ook veel meer grip dan je bij noppenbanden hebt. De hydraulische remmen van Shimano werken opvallend goed met gevoel en veel remkracht. Het digitale display is compleet met uiteraard het accupercentage, maar ook de tripmeter, mate van ondersteuning, actueel en gemiddeld verbruik/snelheid en de range. En als we een Fatbike in test hebben vraagt iedereen natuurlijk welke range we hebben gehaald. In ondersteuningsstand 6 met een buitentemperatuur van 13 graden haalden we 65 km. Dat is een prima waarde die zelf nog wat hoger kan worden naarmate de stand van ondersteuning lager is. De waarde ligt nagenoeg gelijk welke de fabrikant zelf ook aangeeft.

Conclusie

Met de FLX levert Phatfour een fraaie fiets af met een hoogwaardige afwerking en montage van kwaliteitsonderdelen, met zelfs 5 jaar garantie op het frame en 2 jaar op de accu. De zithouding is ook voor langere personen goed voor elkaar zodat je het op langere afstand goed uithoudt. De rijkwaliteiten staan op een hoog niveau en de fiets geeft een natuurlijke ondersteuning zonder dat je direct wordt afgeschoten na de eerste trap. Een kleine kritische kanttekening is de onhandige aansluiting en het ontbreken van het percentage bij het laden. Phatfour levert met de FLX een kwalitatief hoogstaande fiets die in alle opzichten imponeert en elke euro waard is.

Technische specificaties

Frame Stalen frame dubbele poedercoating
Aandrijving 250 Watt Bafang G062 achterwielmotor
Accu 43V/11,6Ah, 500Wh (750W)
Actieradius 65 km (98km / 750Wh accu)
Laadtijd 6 á 7 uur
Remsysteem hydraulische schijfremmen (Shimano)
Verlichting led-verlichting voor en achter
Wielmaat v/a 20″ x 4.00″ CST
Zadelhoogte 85 cm
Gewicht 35 kg
Vanafprijs €2.989,- (750Wh versie: €3.364,-)
Importeur NL/BE Phatfour b.v.
Website www.phatfour.com