Silence is geen onbekende op de BtoB markt, maar op de consumentenmarkt was tot nu toe nog geen importeur actief. Tot nu, want begin 2023 startte Silence Nederland b.v. als kakelverse importeur op de Nederlandse markt met 45 km/u en 100 km/u scooters en zelfs een elektrische (mini) auto.

Sinds 2012

Dat ze niet stilzitten in Barcelona moge duidelijk zijn, want het merk timmert flink aan de weg en wist de afgelopen 4 jaar ruim 30.000 scooters in Europa te verkopen, verdeeld over 180 Silence winkels. Het merk levert een grote hoeveelheid scooters aan bezorgdiensten (in NL aan PostNL) en sharing bedrijven, veelal in Spanje maar ook daarbuiten. Silence startte in 2012 met de S02 waar later de S01 (2015) en S03 (2018) aan werden toegevoegd. De S04 Nano car, zoals ze hem zelf noemen, zag het levenslicht in 2021 en is de eerste vierwieler van het merk dat vanaf juli dit jaar leverbaar wordt. Wij focussen ons op de S01 in 45 km/u uitvoering die ook als motoruitvoering (S01+) leverbaar is.

Uniek concept

Waar anderen de accu’s onder het zadel stoppen, heeft Silence een uniek batterijsysteem ontwikkeld dat werkt als een trolley op wieltjes en waarbij de batterij vanaf de zijkant verwisseld kan worden. Deze accu is te gebruiken in de Silence scooter, motorscooter, auto en binnenkort zelfs als thuisbatterij! Het systeem werkt simpel: je haalt hem van een slot aan de achterzijde en ontgrendelt hem onder het zadel. Je trekt de accu er compleet uit en je verwisselt hem met een eventuele andere accu. De hele actie duurt niet meer dan een paar seconden en werkt vooral efficiënt bij bezorgdiensten. Wij hebben het gedurende de test slechts 1 keer gedaan om te kijken hoe het werkt, want laden gaat eenvoudig via een ingang in de opbergruimte. Bedenk wel dat alleen de accu al 41 kg weegt, die til je niet even naar de derde etage van je flatje. De accu heeft een capaciteit van 5,6kWh waarmee je volgens de fabriek 147 km moet kunnen rijden. Je begrijpt waar onze uitdaging ligt.

Design

De S01 die wij rijden is de gefacelifte versie en dat heeft hem een nog volwassener uiterlijk gegeven. De ronde compacte koplamp bleef, maar de dagrijverlichting werd geplaatst en de kapdelen kregen een net iets andere vorm. Hoe langer we naar de scooter kijken hoe mooier we hem eigenlijk gaan vinden. We hebben de scooter eindeloos vaak zien rijden met koffersets, zijtassen of opbergboxen, maar gewoon clean zonder poespas konden we hem ons niet meer herinneren. In de redactiegarage staat hij tussen al het andere geweld en daarbij verkleurt hij geenszins. De voorzijde oogt vrij agressief met een vrij lange neus met een lage instap. Het kappenwerk is beperkt tot een onderspoiler en smalle zijkap, dus bij een eventuele crash zal je geen duizenden euro’s aan kappensets kwijt zijn. Het minst fraaie deel is de vrij plompe box onder het zadel wat de essentiële accu is. Geinig detail is wel de gekleurde ring die kleurt als je hem oplaadt, maar daar blijft het dan ook bij. De enkele monoveer is instelbaar en zorgt ervoor dat een mono ophanging mogelijk is. Het achterlicht is fraai gevormd en ook van achteren mag hij er wel degelijk zijn. Het monochrome LCD-display biedt alles wat wij graag zien met een buitentemperatuurmeter, klokje en zelfs een temperatuurmeter voor de accu, de motor en inverter. Ook de resterende range, accupercentage en gemiddelde snelheid zijn afleesbaar. Je hebt echt niets te wensen over. Ook een controlelampje voor de zijstandaard ontbreekt niet. Wie moet manoeuvreren kan zelfs beschikken over een achteruitversnelling en dat is toch weleens handig. Deze scooter is compleet uitgerust, noem het maar en het zit erop, zelfs een USB-aansluiting en een tassenhaak.

My Silence app

Wij kregen van de importeur de Connected versie die is uitgerust met een in Spanje ontwikkelde App waarmee je volledig, jawel, connected bent met de scooter. Het installeren gaat kinderlijk eenvoudig, wel moet je een waslijst met gegevens en nog net niet je bloedgroep opgeven. Na het ingeven van het VIN nummer (scannen werkte bij ons niet), verschijnt er een code op het scherm van je scooter die je moet ingeven in de app. Vanaf dan werkt het, en het werkt goed. Je ziet in een oogopslag de range en je kunt zien waar de scooter staat, het zadel openen en je beschikt over een ‘friend sharing’ functie, zodat je jouw scooter op afstand kan ontgrendelen voor een vriend. Allemaal functies die al zijn ontwikkeld omdat deze scooters veelal door sharing bedrijven worden gebruikt.

15 inch voorwiel

Het model waarmee wij rijden is tevens leverbaar als plus uitvoering waarmee je 100 km/u kan halen en die lijkt niet veel af te wijken van het model waarmee wij rijden. Vooral het rijwielgedeelte met een 15 inch voorwiel en 14 inch achterwiel is gelijk. Ook het (gecombineerde) remsysteem is 1 op 1 overgenomen van zijn snellere broer. Verschil is er wel in aandrijvingskracht want ons testmodel beschikt over 4 kW, de plus heeft 7,5 kW onder de motorkap. Wie de twee modellen naast elkaar zet, ziet dat ze exact hetzelfde wegen dus het verschil in vermogen zal puur softwarematig zijn. De zithouding is prettig en je zit bovengemiddeld goed op deze scooter, rechtop zonder als een weke taart in te zakken. De vlakke voetenplank en het lange en brede zadel helpen daarbij. Het comfort krijgt in ieder geval een dikke plus en dan hebben we het nog niet eens over de aandrijving gehad. In de wandelgangen gaat al rond dat dit de snelst accelererende 45 km/u scooter is van dit moment, maar je kunt wel iets roepen… De Ecooter E2 die wij eerder in langeduur hadden staat ons bij als rappe stadscooter, maar is deze Silence de overtreffende trap?

Power

Om van het maximale vermogen te kunnen genieten moet je hem in de Sport modus zetten. Er is echter ook nog een City en Eco stand. Wanneer je hem in de Sport stand zet, zie je dan ook direct de range afnemen, maar je kunt dan wel genieten van indrukwekkende cijfers. In één klap volgas en je spurt weg en laat het verkeer moeiteloos achter je. Van 0 naar 45 km/u in 3.9 seconden is ronduit bloedsnel. Het is ook oppassen geblazen want op natte rotondes kan het achterwiel weleens een zijsprongetje maken. De Eco stand is dan weer het uiterste, want vanaf stilstand accelereer je naar onze mening echt te langzaam om met het verkeer mee te kunnen, de topsnelheid is dan ook slechts 30 km/u. Het display geeft bij een volle accu in Eco stand 147km aan, maar wij hebben getest in de meer reële City stand. Volgeladen geeft hij dan 100 km aan als range. De City stand is een perfecte mix tussen Eco en Sport met een goede lineaire acceleratie die er pas goed inkomt vanaf zo’n 15 km/u. De topsnelheid op de meter is afgeregeld op 51 km/u. In de praktijk blijkt dit exact 45 km/u te zijn. Wij haalden gedurende de testperiode met gemiddeld 15 graden 111 km range in de City stand. Tot de allerlaatste kilometers kun je met volledige topsnelheid en acceleratie rijden, er is geen enkel terugval. Wie kiest voor de Eco stand haalt meer kilometers uit een lading, maar dan moet je een schildpaddenacceleratie en beperkte topsnelheid op de koop toe nemen. In deze stand (en ook Sport) regenereert hij 50% bij gas los en 100% bij het remmen. Over de remmen gesproken, niets dan lof over dit systeem. Een indrukwekkende vertraging met veel gevoel en de verhouding voor en achter (CBS) is goed gekozen. Over de prijs hadden we nog niet gesproken, maar deze scooter beweegt zich wel in het hogere segment waarbij de klant, terecht, veeleisend is. De scooter is netjes afgewerkt en we kunnen de scooter niet betrappen op missers. Dat onze testscooter op Pirelli banden wordt afgeleverd is temeer een bewijs dat de Spanjaarden kwaliteit willen leveren.

Conclusie

We kunnen niets anders zeggen dan dat de Spanjaarden prima werk hebben afgeleverd want de Silence is een uitermate fijne scooter om mee te rijden. De scooter is netjes afgewerkt, werkt met een handige app, heeft een fijne elektromotor en een heerlijk stel remmen. Dat aan deze opsomming een pittig prijskaartje hangt, hadden we wel verwacht. Wij hadden echter op iets meer range gerekend, want met 111 km stijgt hij niet (ver) boven de concurrenten uit. Het prijskaartje van €6.929,- (rijklaar) is stevig, je krijgt daar echter wel een fijn rijdende en goed afgewerkte scooter voor terug.

Technische gegevens Silence S01 connected
Motor Hub elektromotor
Vermogen 1.800 Watt
Accu 60V/24Ah lithium-ion
Gewicht 75kg
Actieradius 110km (praktijkverbruik
Laadtijd 7u – 9u
Remmen voor 260mm schijfrem (CBS)
Remmen achter 240mm schijfrem (CBS)
Banden voor 120/70-15
Banden achter 140/70-14
Afmetingen 2.026 x 722 x 1.139 mm
Kleuren zwart, wit, groen
Prijs NL/BE €6.929,- rijklaar
Importeur NL/BE Silence Nederland b.v. / n.n.b.
Website NL/BE www.silence.nl / n.n.b.