Silence heeft zich al heel behoorlijk gemanoeuvreerd op de Europese markt voor elektrische scooters in het 45 km/u segment. Wat motorscooters betreft zijn de paden voor het merk nog redelijk onbewandeld en dan vooral in Nederland. Wij rijden als een van de eersten met een hagelnieuwe S01+ motorscooter op de A4 richting Amsterdam….

Combi

Motorfietsen en elektrische aandrijving lijken vooralsnog geen ideale combinatie voor de gemiddelde motorrijder. Ze zijn relatief duur, de range is beperkt en het gemis van geluid wordt veelal als reden opgegeven om een brandstofvariant boven een elektrische te kiezen. Bij motorscooters ligt dat anders, want wie kiest voor een motorscooter kiest veelal voor gemak, praktische bruikbaarheid en lage gebruikskosten. Ratio gaat in veel gevallen boven emotie en dan komt onze Silence S01+ om de hoek kijken. Daarvoor moet je nog wel wat financiële obstakels overwinnen, want de aanschaf van de S01+ doet voor de ‘gewone’ consument toch wel een beetje pijn. Wanneer je hem zakelijk aanschaft is ‘ie ineens heel interessant, daarover straks meer. Maar laten we bij het ontwerp beginnen.

Het ontwerp van onze S01+ wijkt op geen enkel punt af van zijn kleinere broeder en daarmee lijkt de plus ook niet direct een motorscooter waarmee je de snelweg op kan. We lopen het ontwerp van voor naar achter met je door. De voorzijde kent een vrij lange neus waarin prominent een ronde led-koplamp is geplaatst met daarnaast de dagrijverlichting. Het compacte windscherm staat weliswaar vrij sportief, maar haalt niet veel wind uit je gezicht. De scooter heeft geen middentunnel en daarmee is ‘ie uiterst vriendelijk voor een doelgroep die wat lastiger op en af kan stappen. Nu heb ik zelf geen enkele lichamelijke beperking, maar ondertussen vind ik die lage instap wel heel erg fijn. Je kunt de vlakke treeplank namelijk ook gebruiken voor een boodschappentas of andere spullen. Recht onder je bips zit een dik blok waarvan sommigen denk dat dit een mobiele JBL speaker is. Niets van dit alles, het massieve blok is de 5.6kW accu die zorgt voor de energie van de S01+. De accu zelf weegt 41 kg en is met wieltjes verrijdbaar/verwisselbaar zodat je kunt blijven rijden, vooral handig voor bezorgdiensten. Je wisselt de accu in slechts een paar seconden en de gekleurde ring op de accu laat zien hoeveel energie er nog in zit. De enkele monoveer is instelbaar en zorgt ervoor dat een mono ophanging mogelijk is. Het achterlicht is fraai gevormd en ook van achteren mag hij er wel degelijk zijn.

Het monochrome LCD-display biedt alles wat je als doorgewinterde scooterrijder wilt zien: buitentemperatuurmeter, klokje en zelfs een temperatuurmeter voor de accu, de motor. Ook de resterende range, accupercentage en gemiddelde snelheid zijn afleesbaar. Je hebt nog maar weinig te wensen over. Ook een controlelampje voor de zijstandaard ontbreekt niet. Je beschikt eveneens over een achteruitversnelling en dat kan in sommige gevallen best handig zijn. Andere handigheidjes zijn een USB-aansluiting en een tassenhaak.

My Silence app

Onze versie beschikt over een mogelijkheid om je scooter middels een app te ‘connecten’. Het installeren gaat eenvoudig en na het ingeven van het VIN nummer verschijnt er een code op het scherm van je scooter die je moet ingeven in de app. Vanaf dan werkt het, en het werkt goed. Je ziet in een oogopslag de range en je kunt zien waar de scooter staat, het zadel openen en je beschikt over een ‘friend sharing’ functie zodat je jouw scooter op afstand kan ontgrendelen voor een vriend…

15 inch voorwiel

Het model waarmee wij rijden is tevens leverbaar als 45 km/u uitvoering en die lijkt niets af te wijken van het model waarmee wij rijden. Vooral het rijwielgedeelte met een 15 inch voorwiel en 14 inch achterwiel is gelijk. Op onze versie zien we helaas geen ABS maar het gecombineerde remsysteem dat we ook op de 45 km/u zien. De 7 kW elektromotor geeft de Plus een golf aan kracht die vanaf 0 tot en met 100 km/u aanhoudt. De zithouding is prettig en je zit bovengemiddeld goed op deze scooter, rechtop zonder in te zakken. De vlakke voetenplank en het lange en brede zadel helpen daarbij. Wat het comfort betreftzien we een gewijzigde setup voor de vering, in de standaard setup was deze te hard en oncomfortabel. Een aanpassing (softer) heeft ervoor gezorgd dat de scooter slecht wegdek een stuk vriendelijker doorgeeft. Over praktische bruikbaarheid hebben we het nog niet gehad, maar onder het zadel passen met gemak 2 volledige integraalhelmen en we kennen eerlijk gezegd maar weinig concurrenten (elektrisch) waarbij dit kan.

Power

Onze Plus is uitgerust met 3 rijmodi waarbij de Eco en City stand eigenlijk niet geschikt zijn om tussen het ‘snelle’ verkeer te bewegen. Je komt dan vooral acceleratie tekort. Om van het maximale vermogen te kunnen genieten moet je hem in de Sport modus zetten, waarbij je de volle 7kW benut. Die Sport stand betekent dat je over maximale prestaties kunt beschikken en dat resulteert in een acceleratie van 0 naar 45 km/u in 3.0 seconden! Het maakt niet uit wie er naast je staat, telkens verslikken anderen zich in het acceleratievermogen van deze scooter, zelfs motorrijders. Tot 80 km/u gaat het allemaal vrij fors, daarboven merk je dat de luchtweerstand terrein wint, maar 103 km/u op de teller is haalbaar. Op de snelweg is het niet echt ideaal want je merkt dat de scooter bij die snelheden wat nerveus is en vrachtwagens komen we maar moeilijk voorbij. Middels de push to pass functie is het tijdelijk mogelijk om een topsnelheid van 110 km/u te halen. Maar wie tegenwoordig 100 km/u kan halen op de snelweg moet ’s nachts rijden want overdag staan er meestal files. Eenmaal volgeladen geeft de meter 90 km aan als range in de Sport stand waarbij de range hoger wordt bij verandering naar City of ECO. Wij reden deze test in Sport aangezien het een motorfiets betreft en we de prestaties ook moesten benutten. Wij haalden gedurende de testperiode met gemiddeld 23 graden 92 km rangein de Sport stand met een verhouding van 60% stad, 20% snelweg en 20% provinciale wegen.

Kies je voor de Eco stand dan haal je meer kilometers, maar dan moet je genoegen nemen met een fors mindere acceleratie wat in onze ogen niet realistisch is voor een motorfiets. In de Sport stand regenereert hij 50% bij gas los en 100% bij het remmen. Het remsysteem is goed berekend op zijn taak, geeft gevoel en voldoende vertraging, maar bij een scooter met een dusdanig stevige prijs hadden wij ABS wel verwacht.

Conclusie

Silence beweegt zich met de scooters in het hogere segment waarbij men veeleisend is. De scooter is netjes afgewerkt en we kunnen tijdens de testperiode geen enkel irritatiepunt vinden. Met de S01+ voegt Silence een interessant hoofdstuk toe binnen het eigen programma van elektrische scooters. De Plus is de ideale scooter voor wie zich dagelijks in het drukke verkeer moet bewegen, maar waarvoor 45 km/u net te beperkt is. De rijeigenschappen zijn dik in orde en ook het gebruiksgemak krijgt een dikke plus. Het prijskaartje toont een bedrag van €8.329,- wat voor menig consument een obstakel kan zijn. Echter, wie hem in Nederland zakelijk aanschaft kan profiteren van diverse regelingen (MIA/KIA/Vamil) zodat hij een heel stuk interessanter en in één klap het koopje van de week wordt.

KIA/MIA/Vamil
Rekenvoorbeeld bij Eenmanszaak (bijvoorbeeld een ZZP’er)

We maken de berekening op basis van een realistische aanschafprijs van een
Silence S01+ (€ 8.329,- incl btw).
• €6.889,- -> Investering/ aanschafprijs Silence S01+ excl BTW
•min € 2.728,- -> reguliere afschrijving (80% van aanschafprijs ex btw * 49,5% belasting)
• min € 955,- -> KIA (28% van aanschafprijs ex btw * 49,5% belasting)
• min € 921,- -> MIA (27% van aanschafprijs ex btw * 49,5% belasting)

Onder aan de streep betaal je nog maar: € 2.285,- (aanschafprijs minus belastingvoordeel).
De besparing op de aanschafprijs is 67%!

Technische gegevens Silence S01+
Motor elektrische HUB-motor
Vermogen 7,5kW
Accu 5,6 kWh
Gewicht accu 41kg
Laadtijd 7u – 9u
Remmen voor 260mm schijfrem (CBS)
Remmen achter 240mm schijfrem (CBS)
Banden voor 120/70-15
Banden achter 140/70-14
Afmetingen 2.026 x 722 x 1.139 mm
Actieradius 92km (praktijkverbruik)
Gewicht 111kg (zonder accu)
Prijs NL/BE €8.329,- incl BTW
Importeur NL/BE Silence Nederland b.v. / n.n.b.
Website NL/BE www.silence.nl / n.n.b.