Test Brekr Model B

door

De transitie naar elektrisch zorgt ervoor dat we naast een hele horde aan scooters ook een eigentijds model als de Brekr Model B in de prijslijsten tegenkomen. Eigentijds, elektrisch, wij vinden hem hartstikke hip, maar kan hij de hoge verwachtingen ook waarmaken als het gaat om de rijeigenschappen? Wij kwamen er na een week Brekr-rijden achter!

Ontworpen en bedacht in de Achterhoek en de fabricage zit in Veghel, Noord-Brabant. Veel Hollandser kan Brekr het niet maken. Toch heeft het even moeten duren voor we op de redactie konden beschikken over een testdemo. Nu, in 2022 was het dan zover en rijden Niels en Max vol enthousiasme een nieuwe Brekr Model B bij ons de redactie binnen. Voorzien zelfs van een nieuwe generatie accu, waardoor we weliswaar even op een test hebben moeten wachten maar nu, volgens Brekr zelf, met een up-to-date model op pad mogen. De foto’s zeggen eigenlijk al genoeg, maar ook in het echt zijn we oprecht onder de indruk van het eigentijdse design. Het frame en de spatborden zijn vervaardigd van aluminium, het design is minimalistisch met een urban-touch, de grote wielen en de koppelrijke elektromotor in het achterwiel moeten dan weer zorgen voor volwassen rijeigenschappen. Een mooi detail vind ik het in eigen huis ontwikkelde led-achterlicht, dat precies in lijn loopt met de achterzijde van het zadel, maar dat is zeker niet het enige. Zo noteren we volledig instelbare dubbele schokdempers aan de achterzijde, is de bak onder het zadel waarin er plaats is voor twee accu’s gemaakt van opmerkelijk zacht en hoogwaardig aanvoelend materiaal en Brekr is verder zo vriendelijk geweest om ons testmodel van optionele accessoires te voorzien. Zo noteren we optionele allroad banden van Kenda, hebben we een ram-mount telefoonhouder en is er aan de rechterzijde een beugelset gemonteerd waaraan een mooie waterdichte Ortlieb-tas hangt.

Rijmodi

Zeker die laatste is een feature die we zelf zouden overwegen, al is het alleen maar omdat de ruimte onder het zadel beperkt blijft tot de ruimte naast de accu, waar je optioneel nog een tweede kan monteren. Een tweede accu heeft een meerprijs van €1.499,-, wat de vanafprijs van €4.798,- logischerwijs flink omhoog krikt. Nu koop je een Brekr Model B al niet omdat het een prijspakker is, het scheelt wel aanzienlijk als je het kan redden met een enkele accu. De fabrikant spreekt zelf over een actieradius van 50-70 kilometer voor de 45km-uitvoering, kies je voor een 25 dan zit je al aan een fabrieksopgave van tussen de 60 en 80 kilometer. De uitneembare accu kent 50,4V en 40,2Ah en staat gekoppeld aan de QS-naafmotor in het 17” achterwiel. Deze levert maximaal 4.000 Watt (nominaal 2.500 Watt) en heeft een maximum koppel van 140Nm. Ruim voldoende om de 79kg lichte Brekr (incl. accu) tot vlotte prestaties te brengen. De Model B kent 4 rijmodi, waarvan standje 1 het minst vlot optrekt, maar de topsnelheid nog altijd tot 50km/u op de teller reikt. Rijd je in deze stand dan geeft de brommer zelf aan dat je beschikt over een range van meer dan 50 kilometer, maar eerlijkheidshalve ben ik in de rijstanden snel doorgeschakeld naar standje 4. In deze stand beschik je over het volledige vermogen, genereert de Brekr het fanatiekst af op de motor en rijd je zo’n 53km/u op de teller. Kies je voor deze snellere stand dan zie je op het lcd-diplay de resterende range met afnemen, maar je zit dan nog altijd aan 40+ kilometers. Brekr geeft zelf een reactie op onze meting en die melden ons dat ons testmodel zo vers is, dat hij softwarematig al ingehaald is en er nu ook in de snelste rijstand een actieradius van 50 kilometer of meer behaald kan worden. Is de Brekr dan vervolgens leeg, dan heeft de lader niet langer dan 5 uur nodig om hem weer van volledig leeg naar 100% te laden. Al met al zijn dat cijfers waarmee je thuis mag komen…

Shaker

Bijzonder: het aan of uit te zetten geluid wat de Model B produceert. In de vorm van een trilplaat oftewel ‘shaker’ die onder de Model B hangt, kan je hiermee om je heen rijdende fietsers alvast waarschuwen dat je eraan komt. Een probleem dat iedereen die wel eens op een elektrische scooter of brommer heeft gereden moet herkennen. Men hoort je simpelweg niet aankomen, en dan is het ietwat blikkerige gegrom wat de Brekr ten gehore brengt iets ‘vriendelijker’ dan die gillende claxon. Ben je eenmaal op topsnelheid dan gaat het geluid vanzelf weer uit, maar het is ook met een druk op de knop uit te schakelen. We spraken al eerder over de grote wielen van de Brekr, normaliter een voorbode voor volwassen rijeigenschappen. Op de Brekr is dat ook niet anders, want het geheel voelt heel degelijk, hij stuurt makkelijk en zelfs de allroad banden geven meer dan voldoende grip. Klinkt als de spreekwoordelijke loftrompet, al merkte collega Maurice terecht op dat je bij lage snelheid en het gebruik van de achterrem erg moet wennen aan het duiken van het achterwiel. Het achterwiel scharniert namelijk aan het uiteinde van de achterbrug, waardoor je als je de achterrem inknijpt als het ware naar beneden zakt. Niks schokkends, zeker onderweg heb je er geen last van en ervaar je de Brekr vooral als een comfortabel verende tweewieler. Navraag bij Brekr leert ons dat je het duiken kan laten afnemen als je de twee dubbele schokdempers wat verder opschroeft.

Uitgebreide App

Tot de standaarduitrusting van de Brekr Model B behoort volledige ledverlichting rondom, een alarm, maar ook uit een uitgebreide app. In de app kan je de GPS-locatie aflezen van de brommer, maar ook ritstatistieken aflezen. Je kan er zelfs een Geofence mee aanmaken waarmee je een gebied rondom je Brekr kan afbakenen, waarna je vervolgens een melding krijgt als de brommer dit gebied overschrijdt. Dit hebben we nog niet eerder gezien, maar dat zal je wel vaker horen bij deze Model B. Zo kan je het model op de website volledig naar smaak aanpassen, van verschillende (custom) kleuren tot aan de kleur van de spiraalveren van de schokdempers aan toe. Wat wel altijd standaard is, zijn de schijfremmen voor en achter. In standje 4 van onze demo is het afremmen op de motor dermate aanwezig dat je ze niet heel veel hoeft te gebruiken, het is daarbij wel fijn om te melden dat de remmen zowel voor als achter een voldoende laat noteren, met de opmerking dat de achterrem op lagere snelheid net even iets meer ‘bite’ geeft dan we gewend zijn, maar als je dit weet er goed mee is te leven.

Conclusie

De Brekr Model B is een elektrische brommer die simpelweg niet met een ander is te vergelijken. Het design is bijzonder eigentijds met een moderne urban-touch. Ik vind het design persoonlijk erg geslaagd, maar het zijn vooral de rijeigenschappen die een positieve indruk op me hebben achtergelaten. Hij rijdt dan ook net iets vlotter dan de gemiddelde andere elektrische 45km e-brommer of e-scooter, maar nog altijd binnen de wettelijke eisen. In standje 3 en 4 is de Model B ook vlot genoeg om makkelijk tussen de automobilisten in het verkeer mee te komen. Een prettig gevoel, waarbij wel gezegd moet worden dat je dan logischerwijs een beetje inboet op de actieradius. Toch mag je volgens Brekr met de vernieuwde instellingen, ook in de snelste rijstanden rekening houden met een actieradius van 50 kilometer of meer. Dat lijkt ons prima, zeker als je weet dat er altijd nog een mogelijkheid bestaat om de range te verdubbelen met de optionele accu. Komen we terug op de hamvraag van dit verhaal: heeft de Brekr meer te bieden dan alleen een hip uiterlijk? Wij vinden van wel, daar kan ook de hogere vanafprijs weinig tegenin brengen. Hij is vlot en afwijkend van de rest, waardoor hij ook moeilijk te vergelijken is met een ander. Ook kopen gaat net even anders, want dat doe je via de website van Brekr, onderhoud wordt tevens in eigen beheer gedaan, op locatie bij je voor de deur!

Technische specificaties

Brekr Model B

  • Motor – QS-motor, geoptimaliseerd voor Brekr
  • Vermogen – 2.500W (4.000W maximaal)
  • Koppel – 140Nm
  • Accu – 50,4V/40,2Ah, lithium-ion
  • Gewicht accu – 10,8kg
  • Laadtijd – 5u (0-100%)
  • Remmen voor – schijfrem
  • Remmen achter – schijfrem
  • Banden voor – 100/90-17
  • Banden achter – 100/90-17
  • Actieradius – 50-70 kilometer (fabrieksopgave)
  • Afmetingen – 1.900 x 750 x 1.050 mm
  • Zithoogte – 790mm
  • Gewicht – 79kg (incl. accu)
  • Prijs NL/BE – vanaf €4.749,-
  • Fabrikant – Brekr / Smart Commute B.V.
  • Website NL/BE – www.brekr.com

(tekst en foto’s: Raymon de Kruijff)