Test Honda Forza 350

door

Eind vorig jaar werd de Forza familie uitgebreid met een nieuwe versie, de 750, maar ondertussen kwam daar ook nog een 350 bij die het gamma geheel compleet moest maken. Officieel bestaat de familie nu uit 4 leden want, in tegenstelling tot wat we dachten, blijft de 300 gewoon naast de nieuwe 350 leverbaar. Wij reden uitgebreid met deze nieuwe variant.

Introductie
Normaal gesproken waren we voor de introductie van de nieuwe Forza modellen allang naar een zonnig oord vertrokken, maar iedereen die niet onder een steen heeft geleefd, weet dat dit de afgelopen 16 maanden niet ging gebeuren. In het voorjaar van 2018 reisden we nog wel naar Zuid-Frankrijk voor de lancering van de nieuwe 125 en 300 en waren we toen al onder de indruk van wat Honda had voortgebracht. We hadden zelfs gedurende 4 maanden de Forza 300 als langeduur tot onze beschikking, met veel plezier overigens. De Forza staat al veel langer op ons netvlies want hij werd in 2001 in de US als NSS 250 of Reflex gelanceerd. In Europa kreeg deze Honda de naam Forza, al zagen we het model in de Benelux pas vanaf 2005 in de prijslijsten verschijnen. Er was zelfs een versie waarmee je handmatig kon schakelen; veel leverde dat niet op, maar het feit dat het kon was leuk.

Fijngeslepen
Terug naar het paradepaardje van deze week, de 350. Zonder cynisch te worden: de verschillen met de 300 zijn niet heel groot, je moet het spreekwoordelijke vergrootglas erbij pakken om de verschillen te zien. Dat was bij de komst van de nieuwe 300 in 2018 wel anders. De ietwat gedateerde GT look van de vorige generatie werd ingewisseld voor de looks van de sportievere Forza 125 die al even op de markt was. Vervolgens werd ook dat uiterlijk bijgepunt en zo ontstond de compleet nieuwe Forza 300. En als je aan dat ontwerp dan een beetje gaat schaven en slijpen heb je onze nieuwe 350. Het lijnenspel kreeg hier en daar een extra vouw en het materiaalgebruik werd op sommige punten ge-upgrade, maar grote verschillen zien we niet. Eerlijk is eerlijk, de Forza 350 is wederom een stukje sportiever geworden, maar slaat geen nieuwe wegen in. Honda profileert de 350 als een premiumproduct en dan mag je ook wat verwachten.
Honda voldoet daar ook aan, want we zien een elektrisch verstelbaar windscherm, tractie controle, smart key en een standaard topkoffer. Die topkoffer is ook nog eens in de kleur meegespoten en werkt samen met de keyless go transponder. Terug naar het uiterlijk, want dat stemt de redactie opvallend vrolijk. De led-koplamp, de fraaie en grote 15” en 14” velgen en het spitse kontje, het is allemaal dik voor elkaar. De zitpositie van de Honda is ietwat hoog en ook hier vinden we een vrij brede middentunnel. De beenruimte is prima en de passagier heeft de beschikking over keurige voetstepjes. De Forza modellen kregen bij de introductie nieuwe knoppenclusters waar je in het begin even aan moet wennen. Aan de rechterzijde is er nog niets aan de hand, de bedieningsknoppen aan de linkerzijde zijn er in overvloed. Stap je net voor het eerst op de Honda dan is de kans ook groot dat je per ongeluk – in plaats van de richtingaanwijzer – de claxon indrukt of even niet weet waar wat zit. We kennen dit van het vorige model X-ADV waarbij je continu de claxon indrukt. We zien naast de gebruikelijke knoppen nog twee exemplaren om het windscherm mee te bedienen, maar ook twee losse knoppen om het dashboard te bedienen.
Na een dag sturen weet je ze feilloos en blind te vinden en kan je vooral genieten van het fraaie dashboard met twee analoge meters, met links de snelheid en rechts het toerental. Hier tussenin een meer dan uitgebreid digitaal display. De buitentemperatuur, actieradius, gemiddelde verbruikswaardes: zeg het maar en het zit erop. De afleesbaarheid van het digitale gedeelte is dan weer een kritiek puntje, net als bij de CB500X, daarentegen scoort de afleesbaarheid van de snelheidsmeter en toerenteller wel meer punten.

Nieuwe motor
De komst van de Euro5 norm die begin dit jaar van kracht werd zorgde voor flinke hoofdbrekens voor Europese fabrikanten. Het Covid-19 virus heeft vorig jaar heel wat fabrieken stilgelegd waardoor er productietekorten ontstonden die nog altijd niet weggewerkt zijn. De daardoor veroorzaakte onzekerheid maakte het allemaal niet veel beter, wat resulteerde in grote vertragingen van veel modellen bij Japanse (maar ook Europese) fabrikanten. Dat is dan ook de reden dat wij de Forza 350 pas begin mei op konden halen en rijden. Het 330cc tellende 4-takt motorblok is dus Euro5 compliant zoals ze dit zo mooi zeggen, en kent zijn weg ook naar de SH350. Het is vloeistofgekoeld en heeft, uiteraard, de bekende PGM-FI injectie. Als we de cijfers erbij pakken zien we dat de 350 er dus 51cc en 3kW bij heeft bijgekregen (Forza 300 had 279cc). Het totaal komt uit op 21.5kW en 27.2Nm. Bij het starten weet je het al direct, dit blok draait ook weer zo ontzettend mooi en is een huzarenstukje wat ze in Japan zo goed kunnen bedenken. Het confronterende van dit alles is dat je weet dat het eindig is, want de elektrificering zal ook toetreden in de markt van motorfietsen en maxiscooters. Toch zien we nu al verwantschappen met de elektromotor, want de manier waarop deze 330cc 4-takt zijn vermogen afgeeft lijkt verdacht veel op die van een elektromotor. Vanuit stilstand is er een imposante acceleratie en koppel, maar nimmer word je getrakteerd op hoge toerentallen of mechanische geluiden. Daarbij accelereert de Forza ook nog eens heel indrukwekkend snel. Dat is gewoon heel knap.
Het rijklaargewicht van 184kg is slechts een paar kilo meer dan dat van de 300 en dat is netjes. Honda zelf claimt een topsnelheid van 140 echte kilometers en dat lijkt naar onze belevenis te kloppen. Zelfs wanneer je een trip naar Frankrijk plant en over de tolwegen moet cruisen is het meer dan voldoende. Dit gaat zeker met het windscherm in de hoogste stand goed, want ook hier wordt de meeste wind over mijn helm geleid. Je kan met de knoppen op het stuur het scherm maximaal 180mm (was 140mm) verstellen, met een enorm verschil tussen het scherm in de laagste of in de hoogste stand. Ondanks dat de spiegels van de Honda met de ingebouwde richtingaanwijzers er goed uitzien, kijken we puur naar de functionaliteit en dan hebben we ook hier goed zicht naar achteren. Het is bij het inklappen wel opletten dat je niet het glas van standpunt wijzigt, aangezien je bij de Honda bij het instellen alleen het glas verzet.
Honda past al op meerdere modellen volledige ledverlichting toe, en ook op de koplamp van deze Forza is dit van toepassing. Niet alleen de levensduur van dit type verlichting is een pluspunt ten opzichte van old school halogeen, er is duidelijk nóg meer lichtopbrengst! Op pad met deze scooter merk je direct dat Honda de Forza een sportief rijkarakter heeft willen meegeven. Zowel de voorvork als de telescopische achterveren zijn stevig afgeveerd, waardoor deze 350 een duidelijk sportief karakter heeft.

Honda Selectable Torque Control
Honda levert standaard op de 350 tractiecontrole die als Honda Selectable Torque Control (HSTC) door het leven gaat. Desgewenst kan je het zelfs nog uitzetten met een druk op de knop, maar we zouden geen reden kunnen bedenken om dat te doen. Naast het HSTC zien we natuurlijk ook ABS en dit 2-kanaals systeem staat gekoppeld aan de 256mm schijfrem aan de voorzijde en het 240mm exemplaar op het achterwiel. De remmen scoren een dikke voldoende en het ABS blijft lang achterwege, in ieder geval heeft het ons tijdens de testweek nooit in de weg gezeten. Het zadel van de Honda open je door middel van een druk op de knop. De ruimte is een fractie minder groot dan dat van sommige concurrenten, maar ook hier passen twee helmen in. Opvallend, maar ook erg handig is de standaard meegeleverde divider. Je kan hem op meerdere manieren in de helmbak plaatsen en het zorgt ervoor dat je spullen netjes van elkaar gescheiden blijven. Bovendien staan er afbeeldingen op die je uitleggen hoe je de helmen het beste kan plaatsen. Onder het stuur vinden we ook nog eens twee handige opbergvakken, waarvan de linker extra ruim is ingericht en is voorzien van een USB-aansluiting. Je zou bijna vergeten dat Honda de 45 liter grote topkoffer in de standaarduitrusting heeft meegenomen. Hij werkt samen met de Smart Key, een feature die Honda momenteel voor meerdere modellen aanbiedt. De koffer biedt plaats aan een integraalhelm en dan is er nog plek over voor een compleet regenpak of andere spullen. Gebruik je de koffer niet, dan is hij ook makkelijk te verwijderen en zonder die koffer ziet het er allemaal net wat dynamischer uit! De vulopening van de brandstoftank zit in de middentunnel. Je opent hem met de knop naast de centrale draaiknop onder het stuur. Met een inhoud van 11,7 liter is hij 0,2 liter vergoot ten opzichte van de 300. De verbruiksmeter op het dashboard gaf een verbruik aan van 1 op 29,4 (3,4L/100km). Een gegeven dat nog wel eens wil afwijken van de praktijk, maar met een échte score van 1 op 29,1 (3,4L/100km), blijkt dit bij Honda niet het geval. Een heel nette score waarbij aangetekend moet worden dat hiervan 70% snelweg – en 30% stadkilometers zijn gemaakt.

Conclusie
Honda positioneert de Forza 350 in een iets hoger segment met zaken als tractie controle, Smart Key, elektrisch windscherm en een topkoffer in kleur standaard aan boord. Voor dit bedrag rekent Honda €7.698,- (BE €6.499,-) en dat is gewoon een heel nette prijs voor wat je daarvoor krijgt. Een XMAX 300 Tech max kost €7.499,- (BE €6.699,-) en is daarmee in Nederland iets goedkoper, maar in België zelfs duurder. Over de rijeigenschappen kunnen we kort zijn want die zijn perfect voor elkaar, en combineren comfort en dynamiek met een net iets grotere hang naar het laatste. Het uiterlijk werd licht gewijzigd waarbij het grootste verschil toch onder de kappen zit met de komst van de 330cc Euro5 motor. Misschien wel de fijnste 1 cilinder waarmee we tot nu toe hebben gereden. De Forza 350 is een mooie aanvulling die knap in elkaar steekt en je dagelijks een grote smile van oor tot oor bezorgd.

Technische specificaties

Honda Forza 350 2021

    • Motor – 330cc 1 cilinder, 4-takt Euro5
    • Vermogen – 21.5kW (29,2pk) bij 7.500tpm
    • Koppel – 31.5Nm bij 5.250tpm
    • Remmen voor – 256mm schijfrem ABS
    • Remmen achter – 240mm schijfrem ABS
    • Banden voor – 120/70-15
    • Banden achter – 140/70-14
    • Wielbasis – 1.510mm
    • Afmetingen – 2.147 x 754 x 1.507mm
    • Gewicht – 184kg (rijklaar)
    • Kleuren – Grey Metallic, Pearl White, Pearl Black, Pearl Grey, Pearl Pacific Blue
    • Tankinhoud – 11,7 L
    • Testverbruik – 1 op 29,4 (3,4L/100km)
    • Prijs NL/ BE  – €7.698,- (incl. topkoffer) / €6.499,-
    • Importeur NL/ BE  – Honda Motor Europe Ltd.
    • Website NL/ BE  – www.honda.nl / www.honda.be

(Tekst: Maurice van Oosten, Foto’s: Motografie / Raymon de Kruijff)