Test Orcal SK01 en SK03

door

Nog meer keus in het toch al steeds toenemende aanbod aan A1- en A2-motoren met deze twee splinternieuwe sportieve naked bikes! De 125cc en 300cc tellende Orcal SK01 en SK03 werden met slechts een paar honderd kilometer op de teller bij de redactie afgeleverd om ze aan een grondige test te kunnen onderwerpen. Orcal zelf beschrijft ze als radicaal uitziende nakeds in alien-streetfighter stijl. En dat voor een messcherpe prijs. Met die grote hit van de New Radicals ‘You always get what you give’ in het achterhoofd zochten we uit of dat ook voor deze sportievelingen van toepassing is. Wat mag je terug verwachten als je rond de 5000 euro te besteden hebt?

Orcal SK

Want vraag jezelf eens af, mag je een attractieve motor met hoogwaardige delen verwachten voor dat budget? Op zoek naar een sportieve naked heb je als A1-motorrijder tegenwoordig een ruime keuze in 125cc-modellen. In Nederland schaf je bijvoorbeeld voor €5.999,- de nieuwste Yamaha MT-125 aan, voor €5.158,- een Honda CB125R en voor €5.099,- een Kawasaki Z125. Kan die prijs voor net zoveel motor nog lager? De prijs in ieder geval wel, want de nieuwe Orcal SK01 kost je slechts €4.600,-. En als A2-motorrijder op zoek naar een 300cc-model zou je voor €6.599,- een Yamaha MT-03 kunnen overwegen, voor €5.958,- een Honda CB300R of misschien besluit je een uitstapje te maken naar de Z400 van Kawasaki voor €5.999,-. De SK03 gaat ook daar allemaal ruim onderdoor met zijn messcherpe prijs van €5.349,-. In België verschillen de prijzen weliswaar maar ook daar zijn de SK01 (€3.899,-) en SK03 (€4.499,-) zeer concurrerend geprijsd. En laten we eerlijk zijn, we willen de Orcals natuurlijk vooral testen om ze op hun eigen kunnen te beoordelen, maar als we denken aan hun doelgroep dan zetten we er in gedachten toch stiekem de genoemde motoren tegenover. De sportievere motorrijder die net zijn rijbewijs op zak heeft of de forens die een lichte motor op het oog heeft, om in deze tijden van Corona aan het openbaar vervoer te ontsnappen, zal toch vooral bij die modellen terecht komen. Maar laten we daar in de conclusie op terugkomen en eerst met de twee nieuwe ‘radicals’ van Orcal op pad gaan.

Nieuw SK-segment van Orcal

Het merk Orcal zal niet bij iedereen even bekend in de oren klinken en daar wil importeur BW Import in de Benelux maar al te graag verandering in brengen. Het Franse Orcal verkoopt al jaren lichte motoren, voornamelijk 125cc, en heeft haar productiefaciliteiten in China. Daar deden we jaren geleden misschien wat laagdunkend over, maar die mening wordt steeds vaker bijgesteld. Wie de vorige edities van Scooter&bikexpress gelezen heeft, zag onder andere CFMoto’s en Voge’s voorbij komen. Die worden geproduceerd door concerns die ook verantwoordelijk zijn voor de productie van andere bekende motormerken en hun krachtbronnen. Chinese gigant Loncin is bijvoorbeeld niet alleen verantwoordelijk voor het merk Voge, maar ook voor de motorblokken van de BMW F900R en XR. Kortom, het land van productie zegt tegenwoordig niet meer zo veel, de kwaliteitseisen van het merk waarvoor het gemaakt wordt des te meer. In dit geval het Franse Orcal. Hoe veeleisend ze zijn bij de SK01 en SK03? De motoren in het nieuwe SK-segment moesten in ieder geval niet alleen voorzien worden van een futuristisch uiterlijk maar ook van de bijbehorende features.

Helemaal van deze tijd

De SK01 en SK03 zijn qua uiterlijk identiek. Ze zijn voorzien van led-verlichting rondom en een duidelijk LCD-instrumentenpaneel waarin je naast de versnellingindicator ook snelheid, toerental, verreden kilometers en brandstofniveau kan aflezen. Een klokje ontbreekt. Knoppen onderaan het display geven je de mogelijkheid te kiezen tussen kilometers of mijlen en trip of odo. Daarnaast beschikken de SK’s over een USB-aansluiting, iets wat nog steeds niet bij alle grote merken standaard is. Om die USB aansluiting te vinden moet je overigens wel het zadel lospakken, want hij zit eronder vastgeklikt. Je kan je smartphone desgewenst laden, je kan ook via blue-tooth je smartphone koppelen met een speaker! Via diezelfde audio-unit, die zich voorop de tank bevindt, kan je verbinding maken en je favoriete playlist koppelen, of de radio-functie selecteren en je favoriete station opzoeken. Omringende automobilisten wierpen enigszins verbaasde blikken op ons bij het horen van muziek tijdens het wachten voor de vele rode verkeerslichten. Leuk, maar laten we het vooral hebben over het moment dat we de Orcals de sporen gaven.

SK01

En daarbij waren we misschien nog wel het meest benieuwd naar het motorblok van de kleine 125. Hoe goed staat hij zijn mannetje in de stad en kan hij meekomen op de snelweg? De vloeistofgekoelde een-cilinder is afkomstig van Piaggio. Hij levert zijn maximale 15pk bij 9.750 toeren en 12,5Nm koppel bij 8.000 toeren. En in dat toerengebied is hij inderdaad op zijn best. Hij heeft het typische karakter van een lichte eencilinder en vanaf zo’n 6.000 tpm voel je dat hij nét even een beetje makkelijker door zijn toeren loopt. De Orcal produceert daarbij overigens een behoorlijk luide roffel, die wel bij zijn sportieve voorkomen past. Hij brengt je vlot naar de 80 km/uur, vervolgens gaat het wat minder snel. maar de 95 zal je in het display altijd wel zien verschijnen. Gaat het wegdek iets omlaag of heb je wind achter, dan kom je nog net boven de 100 km uit. Prima voor in de stad, die ene afslag over de snelweg naar het werk zal ook nog wel lukken. Een prima keuze voor de Belgische autobestuurder die een 125 mag rijden en hem voor het werk wil gebruiken of de jonge motorrijder met het A1-rijbewijs op zak. En die zal niets te klagen hebben over het rijwielgedeelte, want in exact dezelfde jas als zijn zwaardere broer kan je hem zelfs iets overgedimensioneerd noemen. De 50mm upside down voorvork in combinatie met een 300mm enkele schijf zijn meer dan genoeg om de lichte motor al je commando’s op te laten volgen. Het remvermogen is prima, wel had de voorrem iets meer gevoel en vooral opbouw mogen doorgeven aan de rijder. De bandenkeuze maakt dat meer dan goed. Orcal koos voor Metzeler Sportecs en die geven uitstekende grip. Absoluut van toegevoegde waarde bij een sportieve naked. Van de monoshock achterdemper is de veervoorspanning instelbaar zodat je nog een beetje met de hoogte kan spelen. Met een zithoogte van 810mm zal vrijwel iedereen prima met de voeten bij de grond kunnen. De zitpositie is zoals je het van een kleine sportieve naked verwacht, licht naar voren gericht en rond de 1.80m vallen je benen nog steeds in de uitsparingen van de tank. Met de compacte SK01 is het met 146 kilo rijklaar makkelijk manoeuvreren en hij past altijd wel ergens in je schuur of in de stalling op het werk. Tenslotte het uiterlijk: Orcal heeft het, zoals eerder gezegd, over een ‘alien-streetfighter-stijl’. Wij vinden het wel passend omschreven. Een agressieve, voorwaartse styling van een streetfighter gecombineerd met de bijna buitenaardse vormgeving rondom de koplamp en de luchtinlaten naast de tank. Maar ook de styling van de dubbele uitlaatdempers en de puntige achterpartij sluit er naadloos bij aan.

SK03

Zelfde jasje, ander kloppend hart. Van 125 naar 300cc was voor Orcal een flinke stap. Kijk maar eens op hun website, daar vind je een ruime keuze aan 125cc motoren, maar de SK03 is de eerste en enige 300. Toch hoeven we niet te twijfelen aan de krachtbron, want de vloeistofgekoelde 292cc eencilinder is een beproefd concept, afkomstig van CFMoto. Hij levert 27,5pk bij 8.500 toeren, en bereikt daar een koppel van 26,5Nm. Stap je net over van de SK01 op de SK03, dan is het vermogen van de 300 een wereld van verschil, toch is zijn maximale 27,5 pk tegenwoordig niet uitzonderlijk te noemen. Het motorblok van de SK03 is vooral uitermate soepel en vergevingsgezind, kortom, erg makkelijk te rijden. Ook de 300 brengt die sportieve, luide sound ten gehore. Langere snelwegritten zijn prima te doen en ook als daar na 19:00 de snelheid vrij wordt gegeven komt hij prima met het verkeer mee. De teller kruipt onder normale omstandigheden uiteindelijk nog net over de 145 heen. Via een knop op de linker stuurhelft kan je nog wel kiezen tussen sport of eco rijmodus, maar het verschil is amper merkbaar. Ook met de SK03 is het fijn doorsturen met voldoende grip, de enkele schijf kan het nog net bijbenen. Eigenlijk weinig aan te merken, maar you get what you give. Is het prijsverschil ergens in terug te vinden? Dat is voornamelijk in de afwerking het geval. Met de SK01 en SK03 voor onze neus zagen we een paar imperfecties die exemplarisch zouden kunnen zijn. Bij de ene zat de Speakerunit niet recht op de tank gemonteerd, bij de ander een bobbel in de vulling van het zadel. Bij beide viel op dat het materiaal van de tank niet helemaal egaal was en in het geval van de SK01 was de lak niet overal even dekkend. Het maakt het rijplezier er niet minder om, maar het oog wil natuurlijk ook wat.

Conclusie

You always get what you give, iets wat altijd opgaat en ook nu weer lijkt te kloppen. Voor €4.600,- (€3.899,- in België) heb je een splinternieuwe SK01 en voor €5.349,- (€4.499,- in België) een SK03 in de schuur. Dat je de hoofdprijs niet hoeft te betalen zie je altijd ergens in terug en in dit geval is dat, ten opzichte van zijn concurrenten, voornamelijk in de afwerking. Daar zal dan ook een van de belangrijkste redenen kunnen liggen om nog even door te sparen. In het 300-segment krijg je daarnaast voor de meeste euro’s van de Yamaha er meer snelheid en vermogen voor terug. Uiteraard geldt dat ook voor Kawa’s 400. Maar we durven wel te zeggen dat je voor een lagere prijs geen splinternieuwe sportieve naked die helemaal van deze tijd is zal vinden. En wat je krijgt voor het geld is het zeker waard: een motor met futuristische looks, voorzien van de nieuwste snufjes. Motorisch weinig op aan te merken, prima weggedrag en een pluim voor de bandenkeuze. Al met al een prima prijs-kwaliteit verhouding van een nieuwe speler op de markt. En die hit van de New Radicals? Die draai je helemaal grijs op je Orcal via het unieke audio-systeem, nét even anders!


Technische specificaties
Orcal SK-01

  • Motor – eencilinder 4-takt, vloeistofgekoeld DOHC, 124cc
  • Boring x slag – 58 x 47 mm
  • Vermogen – 15pk (11 kW) bij 9.750 tpm
  • Koppel – 12,5Nm bij 8.000 tpm
  • Remmen voor – enkele 300mm schijf, 4 zuiger remklauw, ABS
  • Remmen achter – enkele 240mm schijf, 1 zuiger remklauw, ABS
  • Vering voor – upside down, 50mm
  • Vering achter – monoshock
  • Banden voor – 110/70-17” Metzeler Sportec
  • Banden achter – 150/60-17” Metzeler Sportec
  • Tank inhoud – 15,5 L
  • Afmetingen – 2050 x 1127 x 775 mm
  • Zithoogte – 810 mm
  • Wielbasis – 1410 mm
  • Gewicht – 146 kg (rijklaar)
  • Kleuren – Lichtgrijs
  • Prijs NL/BE – €4.600,- / €3.899,-
  • Importeur NL/BE – BWimport
  • Website NL/BE – www.orcal.be

Technische specificaties
Orcal SK-03

  • Motor – parallel tweecilinder 4-takt, vloeistofgekoeld DOHC, 292cc
  • Boring x slag – 78 x 61,2 mm
  • Vermogen – 27,5pk (20,5 kW) bij 8.500 tpm
  • Koppel – 26,5Nm bij 8.500 tpm
  • Remmen voor – enkele 300mm schijf, 4 zuiger remklauw, ABS
  • Remmen achter – enkele 240mm schijf, 1 zuiger remklauw, ABS
  • Vering voor – upside down, 50mm
  • Vering achter – monoshock
  • Banden voor – 110/70-17” Metzeler Sportec
  • Banden achter – 150/60-17” Metzeler Sportec
  • Tank inhoud – 15,5 L
  • Afmetingen – 2.050 x 1.127 x 775 mm
  • Zithoogte – 810 mm
  • Wielbasis – 1.410 mm
  • Gewicht – 163 kg (rijklaar)
  • Kleuren – grijs
  • Prijs NL/BE – €5.349,- / €4.499,-
  • Importeur NL/BE – BWimport
  • Website NL/BE – www.orcal.be

(tekst Mariska Grob, foto’s MotoGrafie)