Test Piaggio Beverly 400 S

door

Twintig jaar na de introductie van de Piaggio Beverly trekken de Italianen het doek van een compleet nieuw model. Nieuw design, maar ook nieuwe motoren. Wij reden voor een eerste test met een absoluut topmodel binnen de Beverly Range: de sportieve Piaggio Beverly 400 S!

We hebben er al genoeg over gezegd, dit keer geen eerste kennismaking in een warm Zuid-Europees oord. De redenen zijn inmiddels bekend, maar het heeft niet alleen nadelen. Op je eigen routes en op je eigen tempo, kom je er soms zelfs sneller achter wat voor vlees je in de kuip hebt. Het is dan ook in Breda, op het terrein van de importeur, waar we de sleutel overhandigd krijgen van de nieuwe ‘bev’. Diezelfde sleutel kan je voortaan ook nog eens op zak houden, want de nieuwe Piaggio is keyless te rijden. Maar dit is bepaald niet de enige vernieuwing die de Italianen op hun populaire motorscooter hebben doorgevoerd. Vanaf de voorzijde zijn de familietrekjes van de vorige Beverly en de huidige Medley nog duidelijk zichtbaar, maar zeker vanaf de zijkant en de achterzijde heeft de scooter een behoorlijke metamorfose ondergaan. Nu hebben we weliswaar een S-uitvoering meegekregen die nét even sportiever is afgewerkt, maar ook al kies je hier niet voor, is de Beverly 400 S duidelijk een tandje agressiever geworden. De lijnen zijn scherper en monden nu uit in een strak gelijnde achterzijde, zonder achterspatbord. Natuurlijk is er wel een achterspatbord aanwezig, maar deze is verhuisd naar achter het achterwiel, inclusief de kentekenplaathouder. We zagen dit al vaker op diverse motorfietsen, maar ook op deze potente motorscooter staat het simpelweg stoerder dan een conventioneel exemplaar. Zeker in combinatie met de voor deze S-uitvoering antracietkleurige velgen en de sprekende Arancio Sunset kleurstelling, is het een opvallende verschijning.

Highwheelscooter
Ondanks dat het nog steeds duidelijk een Beverly is, heeft Piaggio duidelijk een stap voorwaarts gemaakt met het design van de populaire ‘high-wheelscooter’. Ook het dashboard is compleet nieuw, maar kennen we stiekem van de nieuwe Medley die we vorig jaar al reden. Het is een lcd-display, met centraal een toerenteller en de weergave van de snelheid. Op de hoeken onder andere de informatie van de koelvloeistoftemperatuur en de brandstofvoorraad. Ook een klokje en temperatuurmeter mogen niet ontbreken. Met de mode-knop rechts op het stuur blader je vervolgens door verschillende gegevens heen zoals resterende actieradius, het verbruik, maar ook de maximum snelheid kan weergegeven worden. Het geheel is aardig compleet en desgewenst kan je de kleur van de verlichting veranderen in lichtblauw of wit, het is maar dat je het weet! Kies je voor een 400, dan is de scooter ook standaard uitgerust met het Piaggio MIA-systeem. Hiermee koppel je de scooter aan de smartphone waardoor je extra info kan aflezen, maar je ook onder andere meldingen over inkomende berichten kunt aflezen of telefoontjes kunt opnemen. Het is zelfs mogelijk om via de knoppen op het stuur muziek af te spelen, maar ook de zogenaamde ‘bike finder’ is een handige feature en een van de vele functies van het MIA-systeem. De Beverly die wij rijden is een S-uitvoering, een uitvoering die Piaggio voor meerdere modellen voert. Op de Beverly S houdt het in dat je naast andere kleurstellingen antracietkleurige – in plaats van zilverkleurige – wielen krijgt, een zwart zadel met rode dubbele stiksels en tevens een zwarte afwerking aan weerszijden van de middentunnel. Zeker als je van een beetje sportief houdt, dan is het de meerprijs van honderd euro dubbel en dwars waard.

High performance engine
Toch schuilt er ook groot nieuws onderhuids. Piaggio levert de nieuwe Beverly 400 S namelijk met twee nieuwe motoren. De 300 hpe en de 400 hpe. Wij rijden met die laatste ‘high performance engine’, en in ons geval betekent dat 35,4pk en een koppel van 37,7Nm. Met een rijklaargewicht van 195 kilo is hij ook nog eens één van de lichtste, zo niet dé lichtste in zijn klasse. Om al dit vermogen veilig op de weg over te brengen monteert men op de 400 bredere banden (120/70 in plaats van 110/70 aan de voorkant, en 150/70 in plaats van 140/80 aan de achterkant). De banden zijn afkomstig van Mitas, een merk waar we persoonlijk nog niet heel veel ervaring hebben. Om nog even terug te komen op de motoren: ook de 300 hpe-motor is geen stakker, met 25,8pk is het vermogen dan ook 23% krachtiger dan de vorige versie. Uiteraard voldoen de nieuwe hpe-motoren aan de strengere Euro5-eisen.

Razendsnel
Maar dan nu het moment waar ik voorgaande 600 woordjes naartoe werkte: het rijden! De laatste ervaring die ik met een Beverly had, was met de 350, een scooter die al te boek stond als een razendsnel ding. Met de centrale schakelaar naar rechts gedraaid laat ik de 399cc-tellende eenpitter tot leven komen. Ondanks de dikke zuiger die op en neer gaat, vallen de trillingen die het teweeg brengt ontzettend mee. Natuurlijk trilt hij stationair iets meer dan onze eigen X-MAX 250 die we voor de Beverly omruilden, maar zo aanwezig als op de gemiddelde 500cc eencilinder is het zeker niet. Het geluid dat uit de dubbelloops uitlaat komt klinkt, na een draai aan de gashendel, verrassend sportief. Dat de scooter geen valse noten zingt wordt al snel duidelijk als je (nadat je de scooter netjes warm hebt gereden…) die gaskraan helemaal opendraait. Het wegdek is begin mei nog aan de koude en vochtige kant en dat betekent dan ook dat direct de tractiecontrole ingrijpt. Gelukkig niet extreem abrupt, waardoor de Beverly er nog altijd als een hazenwind vandoor schiet. Ja, de Piaggio is voor motorscooter-begrippen erg vlot en dat betekent ook dat na de 100km/u er nog voldoende pit in het hpe-blok zit voor een snelle inhaalmanoeuvre. Ja, met deze Beverly ligt een inbeslagname van het rijbewijs serieus op de loer. Want het is niet alleen het motorblok dat zich constant laat verleiden om het tempo op te voeren, ook het rijwielgedeelte geeft geen krimp. Sterker nog: ook met flinke zijwind op de Moerdijkbrug geeft de scooter geen sjoege. Dat hebben we met veel scooters en motorfietsen (groot en klein) wel eens anders meegemaakt… Dat je het op hogere snelheid comfortabel uit kan houden heeft ook te maken met de prettige zitpositie. Die is rechtop, met het stuur lekker dicht naar de rijder gericht. Het behoedt je van onderuitzakkend op de scooter te zitten en zeker op de langere afstand is dat een stuk prettiger voor je rug. Ook het weliswaar vaste, maar goed geproportioneerde windscherm scoort punten. Het hield mij met mijn 1.75m prima uit de wind, zonder vervelende windcirculaties rond de helm. Mijn lengte lijkt wel net het omslagpunt te zijn, want collega Mariska is net iets langer en had ook iets minder profijt van het windscherm dan dat ik het had. Onderaan de streep zit je ook als langere bestuurder voor een langere tijd prettig achter het stuur van deze Piaggio.

16” voorwiel
Het krachtige motorblok is hier voor een groot deel debet aan, maar ook de verdere geometrie van de scooter speelt hierbij een grote rol. Over een 16” voorwiel hebben we al vaker verteld dat dit wat ons betreft altijd een goede keuze is. Het zorgt ervoor dat de scooter volwassen aanvoelt, makkelijker met grote oneffenheden omgaat, maar te allen tijde ook stabieler aanvoelt. De scooter blijkt ook een fijn stuurijzer te zijn, want of het nu lange doordraaiers zijn of wat krappere bochten, de scooter geeft geen krimp. Ook over de Mitas banden hebben we verder geen klagen want die geven zowel op droog als nat wegdek meer dan voldoende grip, zonder verrassingen. Over de remmen verder ook geen klagen. Piaggio monteert aan de achterzijde een Ø 240mm exemplaar, aan de voorzijde zien we een enkele schijfrem met een diameter van 300mm. Beide remmen zijn krachtig genoeg, zeker als je ze wat steviger weet in te drukken. Ik zou er persoonlijk wel baat bij hebben als de remhendels verstelbaar zouden zijn. Op de Piaggio Beverly is dit niet het geval waardoor ik zeker bij het gebruik van de voorrem iets te ver mijn vingers moet strekken om er goed bij te kunnen.

Verbruik
De nieuwe Beverly leent zich er goed voor om met twee personen onderweg te zijn. Zo is het zitgedeelte voor de passagier ruim bemeten en zitten de fraai weggewerkte voetsteuntjes ook op de juiste plek. Wil je wat spullen meenemen, dan doe je logischerwijs een beroep op de ruimte onder het zadel. Je opent het zadel met een druk op de knop, om vervolgens uit te kijken op een net afgewerkte ruimte. We zien tevens een lampje en een klein afsluitbaar compartiment voor het meegeleverde gereedschap. De ruimte is groot genoeg voor een gemiddelde jethelm (in ons geval een Arai SZ-R), maar onderweg kan je er ook prima een gemiddelde rugtas of boodschappentas onder kwijt. Verwacht dus geen ruimte zoals bij bijvoorbeeld een X-MAX, maar het zal in de praktijk ruim genoeg zijn om het een en ander in mee te nemen. Bovendien is de Piaggio voorzien van een dashboardkastje, inclusief een USB-poort om onderweg bijvoorbeeld je telefoon op te laden. Een tassenhaak is ook aanwezig, maar het ontbreekt door de aanwezige middentunnel aan een vlakke treeplank. In diezelfde middentunnel treffen we ook de vulopening van de brandstoftank. Het klepje is opnieuw weer met een druk op de knop te openen en heb je de Piaggio helemaal leeggereden, dan slokt hij maximaal 12 liter op. Volgens de fabrieksopgave lust de scooter elke 27 kilometer een liter loodvrije euro5-benzine, wij kwamen niet verder dan 1 op 23 (4,35L/100km). Nu moet ik wel eerlijk toegeven dat het opzwepende karakter van de motor je meermaals laat verleiden tot een stoplichtsprint, maar ook op de snelweg wil je er graag de gang erin houden. Dat laatste was trouwens ook op het dashboard af te lezen, die een topsnelheid van 145km/u had onthouden…

Conclusie
Na een week met de nieuwe Piaggio Beverly 400 S op pad te zijn geweest, kunnen we al snel tot de conclusie komen dat de Italianen hun huiswerk goed hebben gedaan. Over het design ben ik erg te spreken, waarmee Piaggio maar weer bewijst dat een scooter met een groter wiel er nog altijd sportief uit kan zien. Dat is knap, maar het zijn niet alleen de looks die ons wisten aan te spreken. De rijeigenschappen staan namelijk op een erg hoog niveau, met een fijne zitpositie en een nieuwe 400 hpe-motor die het zelfs menig maxiscooter lastig zal maken… Concurrentie zien we onder andere in een Yamaha X-MAX 400, BMW C 400 X (en GT) en een Kymco Xciting S 400. Allen scooters die zich inmiddels hebben bewezen, maar op een andere filosofie berusten dan de Beverly. Het ontbreekt ze namelijk aan dat grote voorwiel, waardoor als je daarnaar op zoek bent in de 400-klasse, je automatisch aan zal kloppen bij de Piaggio dealer. Size matters in dit geval en daarmee verwachten we dat de nieuwe Beverly, zowel als 300 als 400, kan gaan scoren. Er is al een nieuwe Beverly 300 vanaf €6.279,- (BE €5.699,-). De door ons geteste Beverly 400 S heeft een prijskaartje van €7.379,- (BE €6.699,-).


Technische specificaties

Piaggio Beverly 400 S

    • Motor – 399cc, eencilinder 4-takt
    • Vermogen – 35,4pk (26kW) bij 7.500tpm
    • Koppel – 37,7Nm bij 5.500 tpm
    • Koeling – vloeistof
    • Rijklaargewicht – 195kg
    • Remmen voor – 300mm schijf (ABS)
    • Remmen achter – 240mm schijf (ABS)
    • Banden voor – 120/70-16
    • Banden achter – 150/70-14
    • Voorwielophanging – hydraulische telescoopvork
    • Achterwielophanging – Dubbele hydraulische schokdempers met instelbare veervoorspanning
    • Afmetingen – 2.155 x 800 x 1.550mm
    • Kleuren – Arancio Sunset, Argento Cometa, Nero Tempesta
    • Tankinhoud – 12L
    • Testverbruik – 1 op 23 (4,35L/100km)
    • Prijs NL/ BE  – €7.399,- */ €6.699,-
    • Importeur NL/ BE  – Piaggio Vespa
    • Website NL/ BE  – www.piaggio.nl / www.piaggio.be

* incl. alle onvermijdelijke kosten

(Tekst: Raymon de Kruijff, Foto’s: Motografie / Raymon de Kruijff)