Test Sunra Miku Super

door

Importeur Ultron EV presenteert een nieuw model van de elektrische Miku-reeks, naast de Miku Max. We hebben het over de Miku Super, de grotere broer van Max en verkrijgbaar als brom- of motorscooterversie. Wij konden een week lang met die laatste versie sturen met de prangende vraag: is groter ook daadwerkelijk beter?

Want dat de Miku Super een duidelijke stap groter is dan de Miku Max moge duidelijk zijn. Qua uiterlijk zijn ze verder heel erg aan elkaar verwant, wat betekent dat we nu ook weer met een kleine sportief gelijnde tweewieler te maken hebben. We noemden het zojuist nog even een motorscooter, maar eigenlijk doen de lijnen veel meer aan een motorfiets denken en is hij qua afmetingen niet veel kleiner dan onze eigen Honda MSX die we hier op de redactie hebben staan. Onze demo is uitgerust in het zwart en zilver, met een bruin zadel. Een mooie combi als je het ons vraagt, het bruin steekt mooi af bij het zwart, maar het zadel is ook netjes afgewerkt met mooie stiksels en aan de achterzijde het Miku-logo.


2 accu’s van 72V/20Ah


Voor het zadel wordt de indruk gewekt dat hier de brandstoftank zit. In de praktijk vinden we hier een deksel waaronder we een klein opbergvak vinden, met hieronder twee accu’s van 72V/20Ah. Voor de afsluitbare klep vinden we het contactslot, maar de Miku is ook door middel van een vingerafdruk te starten. Je configureert dit via de meegeleverde app en komt eigenlijk erg overeen met hoe je de smartphone in de meeste gevallen zal ontgrendelen.

De vingerafdruksensor vinden we centraal op het stuur, hierachter zien we ook het grote digitale lcd-display. Naast de snelheid en verreden afstanden vinden we hier informatie over de accucapaciteit en is ook tijdweergave present. Het geheel is fors van opzet, maar hierom ook duidelijk af te lezen, zowel in de avond als op een zonnige dag. Verder op het stuur vinden we duidelijke bedieningsknoppen, inclusief een knop om de waarschuwingslichten te activeren.


Starten d.m.v. vingerafdruk


De knop voor de richtingaanwijzers is er een die je zelf dient terug te schuiven, wij geven de voorkeur voor een knop waarmee je door middel van een knop de richtingaanwijzers weer uitschakelt, maar echt noemenswaardig kunnen we dit ook weer niet noemen. Rechts op het stuur vinden we nog een knop voor de automatische verlichting, activering van de achteruitversnelling, parkeerstand en de mode-knop om de gewenste rijmodi in te schakelen.

 

Acceleratie

Zittend op de Miku zit je door de compacte afmetingen nog altijd laag bij de grond. De beide voeten zet je dan ook makkelijk plat op de grond (ik ben zelf 1.75m). De voetsteunen zitten ook op de juiste plek, de vorm van de ‘tank’ zorgt ervoor dat ze een beetje in de bovenbenen pielen, maar echt hinderlijk wordt dit nooit. Een druk op de knop zorgt ervoor dat de elektromotor uit zijn slaap wordt ontwaakt, maar je vervolgens ook niet in slaap zal sussen. De acceleratie die vanuit de 3.000 Watt sterke naafmotor wordt verwekt is namelijk indrukwekkend! De topsnelheid ligt op 85km/u, maar daar zit dan ook zo aan. Meekomen met het verkeer is dan ook geen enkel probleem en zelfs op een N-weg waar de maximumsnelheid op 80km/u ligt, voelde ik me niet onveilig of een hindernis voor het overige wegverkeer.

 

Op 70km-wegen is het op de Miku al helemaal goed voor elkaar, al ben je in en rond de stad op de Miku Super het meest in je element. De acceleratie zal het overige wegverkeer verbazen, maar bovenal is het een leuke speelse tweewieler om mee onderweg te zijn. Door de korte wielbasis en relatief kleine 12” wielen voelt het geheel erg kwiek aan en manoeuvreer je jezelf makkelijk door het drukke stadsverkeer. Ellenlange afstanden zal je op de Miku Super niet snel maken, maar stiekem is hij ondanks zijn korte bouw nog best comfortabel. Opvallend is overigens de opstelling van de dubbele schokdempers aan de achterzijde, deze zitten namelijk in de achterbrug gemonteerd.


Indrukwekkende acceleratie


Nu reden wij met de 80km/u-uitvoering, maar in rijmodi 1 reageert hij als de bromscooteruitvoering. Dit betekent een eveneens indrukwekkende acceleratie, maar een afgeregelde topsnelheid van 45 echte kilometers. De versie dus die je wil hebben als je geen motorrijbewijs op zak hebt, het zorgt er tevens voor dat je de beschikking hebt over een forse actieradius van maximaal 120 kilometer. In de praktijk zit je bij de bromversie aan een range van rond de 100, voor de 80km/u-versie die wij reden kom je ongeveer 60 kilometer ver op een enkele lading van de dubbele accu’s.

Opladen neemt vervolgens per accu 4uur in beslag met de bijgeleverde lader. Die lader zal je overigens wel los moeten vervoeren, want de bergruimte die aanwezig is, is net niet voldoende. Desgewenst kan je de accu’s uitnemen en los van de tweewieler opladen, boven het achterwiel is er echter ook een los laadpunt aanwezig. In verband met opspattend vuil misschien niet de meest logische plek, gelukkig doet het achterspatbord boven het achterwiel goed zijn werk. Voor de remmen noteren we dubbele schijfremmen, met aan de voorzijde zelfs een remklauw met driedubbele zuigers. Gekoppeld aan gecombineerd remsysteem noteren we hier alleen weer dikke voldoendes.

 

Conclusie

De Miku Super is zoals eerder gezegd, de grotere broer van de Miku Max. Fabrikant Sunra heeft net als ze dat al eerder bij de Miku Max deden, opnieuw een bijzonder, maar goed rijdende tweewieler op de markt gezet. Een elektrisch voertuig met een sportief randje, dat zou een goede omschrijving van de Miku Super kunnen zijn. In de versie zoals wij hem reden, beschikte hij namelijk over een ruime topsnelheid van 85km/u, maar het was vooral de acceleratie die ons keer op keer weer op positieve zin deed verbazen. Toch was er ook met de rest van het rijwielgedeelte weinig mis, maar zal je de Miku Super waarschijnlijk het liefst in en rond de stad willen inzitten.

De Sunra voelt zich hier als een vis in het water, maar ook een klein stukje provinciale weg hoef je met de Miku Super niet te schuwen. Het mooiste van dit alles is nog dat je de Miku Super al rijdt vanaf €3.499,-. Dat is knap scherp als je het ons vraagt, zet je rijplezier in verhouding met de prijs, dan is de Sunra Miku Super momenteel lastig te verslaan…

Technische specificaties

Sunra Miku Super

  • Motor – 3.000 naafmotor
  • Accu – 2x 72V/20Ah lithium-ion
  • Snelheid – 45km/u of 80km/u
  • Remmen voor – schijfrem, CBS
  • Remmen achter – schijfrem, CBS
  • Banden voor – 120/70-12
  • Banden achter –  120/70-12
  • Kleuren –  Rood, geel, blauw, zwart, wit
  • Actieradius – 60 km (80 km/u-versie)
  • Afmetingen –1.840 x 780 x 1.050mm
  •  Gewicht – 90 kg (excl. accu’s)
  • Oplaadtijd – 4u per accu
  • Prijs NL/BE – € 3.499,- (exclusief onvermijdelijke kosten)
  • Importeur NL/BE – Ultron EV
  • Website NL/Be – www.ultronev.com

(tekst en foto’s Raymon de Kruijff)