Test Super Soco TS Street Hunter & TC Wanderer

door

Het ‘elektrische’ Super Soco heeft met de TS Street Hunter en de TC Wanderer twee fonkelnieuwe modellen in de catalogus staan. De eerste is de directe opvolger van de TS, de ander staat nog naast de ‘gewone’ TC in de prijslijst. Dankzij Sunder Bromfietsen in Den Hoorn konden we al even kort op pad met beide e-brommers voor een eerste indruk!

Wie Super Soco noemt, denkt ook aan elektrisch rijden. Dat is niet gek, want op straat zien we ze in groten getale en veelal in een opvallende groene kleur van een bekende sharingmaatschappij. Toch weten de Super Soco’s ook de particuliere markt steeds beter te vinden en zien we de CUx’en dus ook steeds vaker zonder die groene uitmonstering. Ook een model als de CPX komen we geregeld tegen. Niet zo gek, want als er 1 e-scooter is die uitblinkt in actieradius en fijne rijeigenschappen, dan is het deze CPX wel.

Hij scoorde dan ook uitstekend in onze grote e-scooter multitest en het was eerlijkheidshalve alleen de forse prijs die ons tegenhield om de scooter fier bovenaan te zetten. Maar Super Soco had naast de e-scooters ook altijd leuke elektrische bromfietsen in het programma staan, met de TS en TC. De TS had vooral een sportieve inborst, de TC had meer een urban geïnspireerd uiterlijk, maar tegelijkertijd ook een iets sterkere accu dan de TS. Nu hebben we beide bromfietsen eerder uitgebreid in test gehad, met vooral positieve commentaren op de rijeigenschappen, met een kleine voorkeur voor de TC door de iets sterkere accu en bijbehorende actieradius.

Zoals eerder vermeld lenen we de Super Soco’s van Sunder Bromfietsen, die meteen maar beide modellen voor ons voorzag van een groene handelaarsplaat. Wat vooral opvalt is dat beide modellen een stuk volwassener ogen dan de TS en TC die we al langer kennen. Van een afstand lijken het dan ook geen brommers meer te zijn, maar met recht lichte motorfietsen. Ik ben enthousiast over het nieuwe design, al had je op dat gebied op de TS en TC ook nooit iets te klagen.

Nu is het ook weer allemaal erg compleet, met digitale dashboards, ledverlichting rondom en een meer dan degelijke afwerking. Persoonlijk ben ik ook enthousiast over de meer ‘boomerang’-vormige achterbrug en vind ik het leuk dat beide modellen weer een heel eigen karakter hebben meegekregen, ondanks dat ze technisch identiek zijn. Zo is de TS Street Hunter duidelijk de sportievere van de twee, met zijn sportieve koplampunit en hoge ‘kont’, de TC Wanderer heeft met zijn iets grovere banden, vlakkere zadel, ronde koplamp en het spatbord achter het achterwiel duidelijk weer de urban-genen meegekregen.

Onderhuids is het echter eenzelfde verhaal. Zo noteren we voor beide brommers een 2.500 Watt naafmotor en zit er onder het deksel waar je normaal gesproken de ‘brandstoftank’ verwacht, standaard een 60V/32Ah accu. Deze is uitneembaar en er is plek om er optioneel een 2e accu (€1.199,-) bij te zetten. Of je die nodig hebt is een tweede, standaard beschik je namelijk volgens de fabrikant over een gemiddelde actieradius van 55 kilometer.

Makkelijk: bovenop de accu plaats je een bakje waarin je onder andere de lader kwijt kunt. Kies je niet voor de 2e accu dan heb je natuurlijk nog meer bergruimte, waardoor er ook makkelijk een regenpak of een groot kettingslot mee kan. Ook nu geldt weer dat je net als bij de andere Super Soco’s de sleutel op zak kan houden en alles keyless werkt. Voor een eerste rijindruk pak ik als eerste de TS Street Hunter mee. Deze is voorzien van een sportieve diepere zit en je kijkt uit op een rechthoekig lcd-display dat goed afleesbaar is en je voorziet van alle informatie die je maar nodig hebt.

 

Op het stuur zien we ook weer een knop voor de drie rijmodi, maar eerlijkheidshalve hebben we die te allen tijde in de snelste stand gehad. In deze stand heb je de beschikking over de volledige topsnelheid van 45 écht kilometers en die heb je simpelweg nodig om fatsoenlijk met het verkeer mee te kunnen. Op de Street Hunter is dit niet anders. Voor de aandrijving noteren we een 2.500 Watt naafmotor. Deze is vlot genoeg, al blijft een fikse duw in de rug uit. Het is echter genoeg om mee te komen, maar het is vooral het rijwielgedeelte dat indruk maakt. Het is sportief stevig, maar wel heel volwassen. De 17” wielen zijn daar mede debet aan, deze zorgen er tevens voor dat de stabiliteit prima in orde is.

Stap je over naar de TC Wanderer dan noteren we eigenlijk eenzelfde verhaal. De zit is door het vlakkere zadel iets anders en ook het dashboard ziet er door de combinatie van een analoge weergave en een lcd-scherm ernaast net even anders uit. Ook de banden zijn anders, maar tijdens onze korte eerste kennismaking hebben we weinig verschil kunnen merken. Ook de gebruikte remmen zijn identiek. Voor en achter noteren we een schijfrem, waarvan de remklauw aan de voorzijde radiaal is gemonteerd. De remmen doen het goed en de hendels voelen prettig stevig aan, leuk detail is het gebruik van doorzichtige remreservoirs.

Onze eerste korte indruk van de nieuwe TS Street Hunter en TC Wanderer smaakt eigenlijk naar meer. De fabrikant van elektrische scooters én bromfietsen heeft zich weer van zijn beste kant laten zien met de introductie van deze twee nieuwe modellen. Met een nieuw design en een nog volwassener rijwielgedeelte krijg je ook daadwerkelijk wat terug voor het redelijk forse prijskaartje. De TS Street Hunter en TC Wanderer staan voor respectievelijk €4.099,- (BE €3.999,-) en €4.199,- (€4.099,-) in de prijslijst. Voor die laatste geldt dat dit 600 euro meer is dan de ‘bekende’ TC die ook nog leverbaar is. Al met al zijn de nieuwe Super Soco’s een welkome aanvulling op het steeds groter wordende aanbod aan elektrische modellen, waarbij vooralsnog als de keus op een elektrische bromfiets is gevallen, het aanbod bij Super Soco simpelweg het grootst is…

Technische specificaties

Super Soco TS Street Hunter (TC Wanderer)

  • Motor 2.500 Watt naafmotor
  • Maximaal vermogen 3.300 Watt
  • Accu   60V/32Ah
  • Gewicht          89kg (excl. accu)
  • Remmen voor           schijfrem
  • Remmen achter        schijfrem
  • Banden voor  100/80-17
  • Banden achter           120/70-17
  • Actieradius volgens fabrikant 55km
  • Kleuren King Kong Black (groen)
  • Oplaadtijd      4 uur
  • Afmetingen    2.024 x 788 x 1.114 mm
  • Zithoogte 772mm (776mm)
  • Prijs TS Street Hunter NL/BE         €4.099,- / €3.999,-
  • Prijs TC Wanderer NL/BE €4.199,- / €4.099,-
  • Importeur NL/BE Moteo B.V. /  Moteo Group
  • Website NL/BE www.vmotosoco.nl / www.vmotosoco.be

(tekst en foto’s Raymon de Kruijff)