‘Van ons kantoor in Vught is het slechts 10 km rijden naar hartje Den Bosch en dat doe ik met een grote smile op mijn gezicht.’ Dat zegt Gerko Koenen van Hazenberg Bouw in Vught, dat onlangs twee Emco elektrische scooters aanschafte bij Westbike. ‘Dat hij duurzaam is, geen herrie en stank veroorzaakt, en comfortabel rijdt, maakt het plaatje compleet.’ Als bedrijfsleider is hij onder andere verantwoordelijk voor het project Avans Hogeschool in Den Bosch.

Dat Hazenberg Bouw de twee scooters bij Westbike kocht, ‘lijkt vreemd’, zegt Gerko Koenen, ‘gezien de afstand tussen Vught en Honselersdijk van zo’n 140 km. Maar ons moederbedrijf TBI doet al lang naar tevredenheid zaken met Westbike. Zij weten alles van de huisstijl, onze wensen en dus ook van de belettering. Deze e-scooters passen perfect bij onze groene uitstraling.’

Meest duurzame hogeschool
TBI is een groep ondernemingen die de leefomgeving op een duurzame manier vernieuwt, inricht en onderhoudt. In opdracht van Avans Hogeschool transformeert Hazenberg Bouw het bestaande onderwijsgebouw naar een innovatieve leeromgeving gericht op de toekomst. ‘De hogeschool wil namelijk de meest duurzame hogeschool van Nederland worden,’ zegt Gerko Koenen. ‘Deze locatie bevindt zich midden in de stad en daar is parkeren een groot probleem. Met de e-scooter komen we overal met gemak en zijn we net zo snel als met de auto.’

Actieradius
De actieradius van de Emco elektrische scooter is ongeveer 50 km en daarmee is de afstand tussen Vught en Den Bosch prima te overbruggen. Kees van Nieuwkerk van Westbike: ‘Als de afstanden groter worden en een grotere actieradius nodig is, dan monteren we in een handomdraai een extra accu. Dit is een technisch hoogwaardige lithiumaccu, waarin geen lood is verwerkt.’

Beetje lucht
De twee e-scooters van Hazenberg Bouw zijn voor algemeen gebruik. ‘We zijn flink actief in het centrum van Den Bosch, onder andere in diverse grote restauratieprojecten, ook met ons zusterbedrijf Nico de Bont. Daarom zijn de scooters opgenomen in ons interne reserveringssysteem, zodat iedereen ervan kan profiteren. Na uitleg en een korte rijles rij je er zó mee weg. Ze hebben ook nauwelijks service nodig, behalve zo nu en dan een beetje extra lucht in de banden blazen.’