Yamaha’s Sport Heritage-assortiment is ontstaan uit de combinatie van moderne technologie en een eerbetoon aan de geweldige ontwerpen en kleurstellingen uit ons verleden. Met de introductie van de nieuwe modellen in 2021 en 2022 is het XSR Sports Heritage-assortiment technologisch naar een hoger niveau getild. Het segment wordt volwassen zonder zijn rebelse karakter te verliezen.
Alle XSR’s dienen hun eigen doel en kiezen hun eigen ideale terrein. De XSR900 zoekt naar een omgeving waar zijn volle kracht kan worden ontketend, de XSR125 voelt zich het beste in stadscentra, en de XSR700 is een perfecte samensmelting van beide werelden aangezien deze motor gemakkelijk door de stad manoeuvreert, maar ook niet bang is voor landelijke wegen en eindeloos bochtenwerk. Een ideale motor waarmee elke motorrijder zich kan mee identificeren en die past bij zijn eigen karakter. Door iconische stijl te combineren met geavanceerde technische specificaties, frameontwerp en motorontwikkeling, zorgt de Faster Sons-filosofie van Yamaha ervoor dat elke motor in de Sport Heritage-lijn een eigen unieke karakter en aantrekkingskracht heeft. De vele motorrijders in de Faster Sons-community zijn dan ook supertrots op hun eigendom. Deze community heeft de veelzijdigheid van het XSR-assortiment omarmd door deze motoren echt tot hun eigendom te maken. Met de meer dan 65 custom-motoren in het Yard Built-programma en de ontelbare motoren die door motorrijders zelf op maat zijn gemaakt, is Yamaha er trots op een basis te hebben gelegd voor de creativiteit van deze motorrijders. Een platform waar mensen met hart en ziel hun ultieme bikes ontwerpen. Van complete revisies tot kleine verfijningen. Yamaha is trots op elke uitdrukking van persoonlijke stijl.
De nieuwe XSR700 – Born to challenge
Na de introductie van de XSR700, in navolging van Shinya Kimura’s concept uit 2015, werd dit al snel één van de favoriete motorfietsen voor motorrijders die op zoek waren naar een rebelse funmachine met een serieus modieus randje. De geweldige look die is geïnspireerd op de traditionele modellen van Yamaha, gecombineerd met de koppelrijke CP-2-motor garanderen een onvergetelijke rit. Om nog maar te zwijgen van de brede grijns op het gezicht van de motorrijder zelf. Met een respectvol oog naar het verleden kijkt Yamaha ook naar de toekomst, en werd besloten om het bestaande platform van de XSR700 met een aantal aanpassingen naar een hoger niveau te tillen. Tegelijkertijd mocht het veelzijdige karakter van deze motoren niet verloren gaan. De nieuwe XSR700 biedt de bekende, traditionele ontwerpaspecten, zoals het retro-kuipwerk, de typerende zitting en de klassiek vormgegeven koplamp en achterlicht. We respecteren de historische motoren en omarmen gelijktijdig de moderne tijd door de toepassing van moderne technologieën zoals ABS, LED-verlichting en de meest efficiënte CP2-motor tot nu toe. En zo brengen we de Faster Sons-filosofie tot leven zoals dat oorspronkelijk is bedoeld voor dit constant evoluerende segment.
Kleurinspiratie
Voor de kleurstellingen van de 2022-modellen keek Yamaha naar één van de meer iconische motorfietsen uit onze rijke geschiedenis. De beroemde 2-takt RD350LC uit het begin van de jaren tachtig vormt de inspiratie voor de moderne interpretatie van de kleurstelling. Dit heeft geresulteerd in de heldere Historic White and Blue en de elegantere Black and Gold-combinatie.
Nieuw LED-koplampontwerp voor de XSR-serie
De verlichting van de Sport Heritage-serie is volledig up-to-date, zoals te zien bij de geheel nieuwe XSR125. De ronde LED-koplamp is duidelijk geïnspireerd op het verleden, maar biedt een gesplitste projector en halfronde contourverlichting. Het achterlicht heeft een klassiek gevormde ronde vorm en zorgt voor een optimale zichtbaarheid door zijn LED-technologie. De LED-knipperlichten zijn subtiel gevormd: zo minimaal mogelijk, maar met een hoge zichtbaarheid.
De nieuwe geïntegreerde koplampsteunen zijn verbonden met de beschermkappen op de voorvork, zodat de motorfiets er van voren zeer compact uitziet.
Aangepaste cockpitlay-out
Het ‘inverted’ LCD-scherm is klassiek gevormd met moderne functies. Deze is naar voren geplaatst voor een betere en heldere weergave. De lijnen en posities zijn speciaal ontworpen met het oog op de volledig nieuwe koplamp, waardoor de motorfiets een slankere ‘snub nose’-look aan de voorkant krijgt.
Tijdloos, casual karakter
Naast het retro-uiterlijk is de nalatenschap van de XSR700 ook duidelijk zichtbaar in de prestaties op de weg. Het veelzijdige karakter is het kloppende hart van de machine. De XSR700 is een motorfies om mee weg te rijden, hoe en wanneer je maar wilt. Van rustig toeren tot plat door de bocht, hij kan het allemaal. Een toegankelijke motorfiets die prettig rijdt voor zowel nieuwe als ervaren rijders. Dit karakter komt terug in de constructie. Het tweedelige frame, de tankconstructie en het zadelontwerp zijn grotendeels onveranderd. Dit betekent dat de customize-opties waar de XSR700 om bekend om staat, gewaarborgd blijven.
Verbeteringen op een hoger niveau
Met de toegenomen volwassenheid van de XSR700 zijn er verschillende verbeteringen aangebracht, zowel in prestaties als in veiligheid. Net als zijn CP2-broers is de XSR700 uitgerust met het EU5-conforme, karakteristieke 689 cc-motorblok. De rijeigenschappen van de XSR700 zijn nog verder verfijnd – maar elke centimeter plezier is behouden met de karakteristieke prestatie-motor.
Om de rijprestaties verder te verfijnen, krijgt de XSR700 nieuwe, verbeterde, grotere remschijven van 298 mm voor, een herziene voorvork en Michelin Road 5-banden. De schakelaars hebben ook een technische upgrade gekregen. Ze zijn gebruiksvriendelijker en passen beter bij de volledig zwarte hendels en stuurgrepen. Hierdoor kan de motorrijder de LCD-schermfunctie tijdens de rit eenvoudig bedienen. De radiator heeft ook nieuwe zijpanelen gekregen, waardoor de algehele look nog strakker geworden en de richtingaanwijzers verder naar achter kunnen worden verplaatst.
XSR700 XTribute – Ride the Legend
Met al deze nieuwe specificaties blijven we een eerbetoon brengen aan een van onze meest geliefde motorfietsen aller tijden: de XT500. In 2022 presenteren we wederom de XTribute, geïnspireerd door deze legende onder de Yamaha-motoren. Naast de duidelijke ontwerpreferenties delen beide modellen een aantal belangrijke kenmerken, waardoor ze bij iedereen in de smaak vallen. Zowel de XT500 als de XTribute hebben een puur ontwerp, bruikbaar vermogen en een all-round veelzijdigheid. Gewoon puur en eerlijk plezier, in combinatie met Yamaha’s hoge respect voor kwaliteit.
Deze bijzondere combinatie van een tijdloos mooi uiterlijk en moderne technologie illustreert perfect de ware aard van de Faster Sons-filosofie. Met zijn unieke specificaties geeft de XSR700 XTribute een hele nieuwe generatie motorrijders de kans om het verleden te eren en tegelijkertijd te profiteren van de nieuwste technologie en een uitstekende rijervaring.
Kleuren en graphics in ‘1981’ retro XT-stijl
Een van de meest iconische kenmerken van de XT500, waaraan ook de succesvolle periode van meer dan tien jaar werd toegeschreven, was de gedurfde maar eenvoudige styling. Precies dit wordt nu toegepast op de XTribute: de geborstelde aluminium tankafdekking is afgewerkt met XT-graphics en wordt gecombineerd met witte spatborden en de beroemde gouden velgen.
Dirt bike ontmoet Urban Scrambler
Om de dirt bike-stijl van de XT500 te benadrukken, is de XTribute uitgerust met een verstevigd stuur. Dit stuur biedt niet alleen de echte Urban Scrambler-look, het zorgt ook voor een comfortabele en rechte rijpositie. Het bredere stuur zorgt voor een grotere hefboomwerking, waardoor de motorfiets ook bij lagere snelheden gemakkelijk te manoeuvreren is. Met aandacht voor alle contactpunten zijn de handgrepen in dirt bike-stijl en de voetsteunen met hun stoere uiterlijk speciaal ontworpen voor de Scrambler-look.
Banden met noppenprofiel
Voor zowel esthetische als praktische doeleinden zijn de 10-spaaks gegoten velgen van de XSR700 XTribute uitgerust met Pirelli MT-60RS-blokpatroonbanden, wat bijdraagt aan de Urban Scrambler-look. De banden bieden een uitstekende grip en zijn gemakkelijk te gebruiken op zowel verharde als onverharde wegen.
Vlak zadel en voorvorkbescherming
Uit respect voor de ontwerpprincipes van de XT500 is de XTribute uitgerust met een zitting met plat profiel en op de achterkant een subtiel XTribute-logo in reliëf. Biedt een echte dirt bike-look uit de jaren 80, maar met alle moderne comfort. Elke Yamaha Sport Heritage-motor is ontworpen met veel aandacht voor elk detail, en ditzelfde geldt voor de XSR700 XTribute. Op de voorvork zijn zwarte rubberen hoezen gemonteerd om het hele retro-Scrambler-gevoel te onderstrepen. De algehele rijpositie is afgestemd op het verstevigde stuur, de offroad-voetsteunen en -grepen.
Licht, compact en wendbaar
Met een gewicht van slechts 190 kg (ledig), is de XSR700 XTribute één van de lichtste Scramblers in de categorie. Het stalen subframe en het compacte chassis is één van de meest responsieve en wendbare ontwerpen in zijn klasse. Dit maakt de XSR700 XTribute ideaal voor gebruik in de stad en voor een spannende rit op buitenwegen.
Klassieke Scrambler-uitstraling met moderne technologie
De echte schoonheid van de XSR700 XTribute zit in de manier waarop de coole Scrambler-look moeiteloos wordt gecombineerd met moderne technologie. Met zijn puur ontworpen motor, frame en vork, afgezet tegen de retrokleuren van de aluminium tankafdekkingen, gouden wielen en witte spatborden, wordt de indruk van eenvoud versterkt, waardoor deze motorfiets een passend eerbetoon is aan de originele XT500.
Erfgoed is het nieuwe zwart
Om de iconische kleurstelling van de XTribute te benadrukken, kozen de ontwerpers ervoor om de details die op de standaard XSR700 worden benadrukt, in een donkere uitvoering toe te passen. Alle kenmerken zijn in het zwart, van framebeschermers en radiatorafdekkingen tot de instrumentenbeugels, en vloeien zo perfect over in het frame en de donkergekleurde CP2-motor. Het accent ligt des te meer op de witte spatborden en de superbe aluminium tankafdekkingen.
Optionele Akrapovič-uitlaat in hoge, zwarte uitvoering
In 1976 had de allereerste XT500 een lage koppijp met een hoge uitlaatdemper. Onze klanten kunnen hulde brengen aan deze look door hun XSR700 XTribute uit te rusten met de optionele Akrapovič-uitlaat. Met een zwarte afwerking – net als de originele XT500 – geeft dit hoogwaardige 2-in-1-systeem een radicale look en een rauw uitlaatgeluid – belangrijke kenmerken die het Scrambler-karakter van de motorfiets aanvullen en de premium specificaties van dit nieuwe Faster Sons-model accentueren.
Belangrijkste kenmerken van de XSR700
– XSR-serie LED-verlichting
– Aangepaste cockpitlay-out met geïntegreerde koplampsteunen
– Geëvolueerde ontwerpdetails
– CP2 EU5 motorblok van 689 cc met een hoog koppel
– Licht en slank ruggengraatframe
– Gebouwd voor optimaal rijplezier
– Inspirerende rijervaring vol vertrouwen
– Kleuren en graphics geïnspireerd op Yamaha’s verleden
– Uiterst laag brandstofverbruik
Belangrijkste kenmerken van de XSR700 XTribute
– Doorlopende LED-verlichting inclusief karakteristieke XSR-koplamp
– Aangepaste cockpitlay-out met zwart LCD-instrumentenpaneel
– Kleuren en graphics in ‘1981’ retro XT-stijl
– CP2 EU5 motorblok van 689 cc met een hoog koppel
– Licht en slank ruggengraatframe
– Offroad-stuur, handgrepen en robuuste voetsteunen
– Pirelli MT60RS-banden in blokstijl voor rijden op onverharde wegen
– Speciaal plat zadel in XT-stijl, voorvorkhoezen en geïntegreerde koplampsteunen
– Licht, compact en wendbaar
www.yamaha-motor.eu/nl / www.yamaha-motor.eu/be