Een scooter kopen is een, maar hem verzekeren is twee en niet minder belangrijk. Wij doken in de scooterverzekeringen en ontdekten enorme prijsverschillen in verzekeringspremies voor een Vespa tot soms wel honderden euro’s per jaar.
Scooterverzekering vergelijken
Het zal je niet verbazen dat het bestverkochte scootermerk van Nederland, Vespa vaak ook het meest gestolen merk is. En dat vinden verzekeraars niet leuk wat resulteert in torenhoge premies, maar daar is echter wel een oplossing voor. Vergelijkingssite overstappen.nl vergelijkt alle bromfietsverzekeringen en toont de beste verzekeringspremie!
Grote verschillen
Wie na jarenlang sparen klaar is voor een gloednieuwe Vespa Sprint S, laat een diepte-investering en lege bankrekening achter bij de lokale Vespa dealer, maar jouw droom moet natuurlijk wel goed verzekerd worden. Belangrijk daarbij is de leeftijd en het aantonen van schadevrije jaren. We gingen op onderzoek uit en ontdekten dat een 16-jarige zonder schadevrije jaren in de randstad soms tot wel 422,- euro verzekeringspremie betaald per maand voor een allriskverzekering. Dat is 5.064 euro per jaar oftewel je betaald in een jaar je eigen Vespa weer terug met een klein beetje fooi. Opvallend is dan ook weer dat een concurrent verzekeraar voor dezelfde verzekering 248,- vraagt, oftewel 174,- per maand minder (€ 2.088,- per jaar). De conclusie is simpel en helder, scooterverzekering vergelijken loont als geen ander!
Voorwaarden
De oplossing lijkt simpel, papa of mama is een stuk ouder, heeft meer ervaring en neemt een boel schadevrije jaren mee dus die gaat de scooter lekker goedkoop verzekeren, toch? Veel verzekeraars zitten hier natuurlijk niet op te wachten en we zien dat sommige verzekeraars een extra eigen risico berekenen (tot max 1.000 euro) wanneer je een ongeluk als 16-jarige veroorzaakt op de door je ouders verzekerde scooter. Overigens is zelfs het verzekeren van een nieuwe Vespa Sprint S voor iemand van middelbare leeftijd niet goedkoop. We namen de proef op de som en vroegen een premie voor een 48-jarige met 24 schadevrije jaren in de randstad voor een Sprint S WA-plus (dus geen diefstal). De premie bedraagt €65,- een BMW 5 serie van €75.000,- voor deze persoon kost evenveel premie per maand!!
Waar moet je op letten
Het is simpel, verzeker wat je niet kunt betalen en dat houdt meestal in dat je de diefstal van je scooter verzekert. Het is echter de vraag of je ook schade moet verzekeren die je zelf hebt veroorzaakt. Dat maakt de verzekering in dit specifieke geval veel en veel duurder. Kijk ook of jouw verzekeraar korting geeft voor de montage van een GPS tracking systeem, soms kan dat wel oplopen tot 10%. Een ART 4 slot is vaak een vereiste maar geeft geen korting op de premie. Het gebied waar je woont is ook vaak bepalend voor de premie, maar om nu te verhuizen naar Groningen omdat daar je premie lager is lijkt ons niet helemaal realistisch.
Schadevrije jaren
Verzekeraars bepalen de premie aan de hand van je leeftijd, je woonplaats en je schadevrije jaren en met dit laatste is iets opmerkelijks. Wie schadevrije jaren heeft opgebouwd met de auto of motor kan deze gebruiken voor het verzekeren van een bromscooter of snorscooter. Echter, deze schadevrije jaren kan je, eenmaal gebruikt, voor het verzekeren van je bromscooter of snorscooter na beëindiging niet meer meenemen naar je auto- of motorverzekering. Je bent ze dan kwijt, gewoon foetsie! Het roy-data systeem wat verzekeraars gebruiken om schadevrije jaren te registreren is er namelijk niet voor brom- en snorfietsen. Let daar dus op!
Conclusie
Het loont dus als geen ander om verzekeringen goed te vergelijken en te kijken wat je echt nodig hebt en welk risico je kunt dragen, om zo tot wel honderden euro’s per jaar te kunnen besparen.