EEN NIEUWE DIMENSIE VAN SPORTIEF RIJDEN
Yamaha is al heel lang een pionier in innovatief motorrijden. Elke stap in de technologische ontwikkeling van het bedrijf is erop gericht om een meer meeslepende rijervaring te bieden die de bestuurder nog meer voldoening geeft. Deze benadering is geïnspireerd op de Jin-Ki Kanno-filosofie van Yamaha, waarbij het verleidelijke plezier wordt benadrukt van de motorrijder die zich echt één voelt met zijn machine. De nieuwe Yamaha Automated Manual Transmission (Y-AMT) is klaar om dat gevoel verder te ontwikkelen, en deze geavanceerde schakelfunctie, die een nieuwe dimensie toevoegt aan sportief rijden, markeert dan ook het begin van een nieuw tijdperk voor Yamaha. Met Y-AMT kunnen motorrijders voortaan volledig genieten van de sportieve prestaties die hun motorfiets biedt. De consistente lineaire schakelingen leveren de meest boeiende rijervaring en de bestuurder kan kiezen uit een naadloze, met de hand bediende handgeschakelde versnellingsbak of uit een volautomatische transmissie met twee standen.
SNEL EN NAUWKEURIG SCHAKELEN MET ÉÉN DRUK OP DE KNOP
Aangezien handen nauwer en verfijnder zijn verbonden met de hersenen dan de voeten, vormen ze een van de meest tastbare en krachtige gereedschappen die het menselijk lichaam heeft. In tegenstelling tot schakelen met voet en hand, is schakelen met de hand niet alleen sneller maar is er ook minder bedenktijd nodig, en kan de motorrijder zich dus met alle aandacht concentreren op het gebruik van gashendel en rem, de hellingshoek, de lichaamshouding en het gripniveau van de banden voor een nog intensere rijervaring. Daarom wordt er op Y-AMT-modellen geen schakelpedaal geïnstalleerd. Dit betekent dat motorrijders hun linkervoet niet van de voetsteun hoeft te halen, zodat ze zich kunnen concentreren op hun lichaamshouding en gewichtsverdeling op de voetsteunen, om zo de controle over hun motorfiets te verbeteren, vooral in bochten.
Met het Y-AMT-systeem kunnen de schakeleigenschappen van de machine worden aangepast aan de voorkeur van de bestuurder en de verschillende wegomstandigheden. De motorrijder heeft de keuze: handmatig schakelen met de vinger, ‘MT’ of het volledig automatische ‘AT’. Met de handgeschakelde versnellingsbak (MT) kun je snel en nauwkeurig schakelen met slechts één druk op de knop, zonder dat je handmatig een koppelingshendel hoeft te bedienen. Schakelen doe je met je wijsvinger en duim, via twee ‘wiphendels’ – een plus-hendel voor opschakelen en een min-hendel voor terugschakelen. Voor meer controle bij sportiever rijden kan de plus-hendel ook worden uitgetrokken om omhoog te schakelen, en ingedrukt om omlaag te schakelen met alleen de wijsvinger. Dit biedt meer vrijheid, omdat de duim niet van de stuur hoeft te worden gehaald. De grootte, positie en slag van de hendel zijn speciaal ontworpen om perfect te werken als je handschoenen draagt, zodat je maar een minimale beweging van je vingers nodig hebt om te schakelen. De bediening van de koppeling is zeer progressief, waardoor de motorrijder bij alle snelheden een volledig natuurlijke bediening heeft. Om de karakteristiek krachtige eigenschappen van motorblokken met de crossplane-conceptontwerpen van Yamaha te maximaliseren, en de meest sportieve rijmodi te leveren, is MT speciaal ontwikkeld om het plezier van sportief rijden te vergroten. En omdat de snelheid en precisie van elke schakeling consistenter zijn dan bij het gebruik van zelfs de nieuwste quickshifter, is de opwinding en adrenaline van het snelle, soepele schakelen in de meest sportieve rijomstandigheden nog opwindender voor de motorrijder. Met behulp van de volautomatische transmissie (AT) kunnen motorrijders kiezen uit twee programma’s die passen bij verschillende rijscenario’s. De rijder kan op elk moment schakelen door op de speciale, met de duim bediende ‘modus’-knop te drukken. Wie op zoek is naar een pittige rit op de open weg, kan kiezen voor ‘D+’, waarbij sportief wordt geschakeld bij een hoger toerental om de sensatie van de rit te behouden en toch de voordelen van een volautomatische transmissie te genieten. Motorrijders die met name van en naar het werk rijden, of die lange afstanden afleggen op de snelweg kunnen kiezen voor de ‘D’ modus. Deze modus zorgt voor een zachtere schakelervaring, terwijl het toerental laag blijft voor optimaal vertrouwen van de motorrijder bij lage snelheden, in de stad en tijdens het manoeuvreren. Tijdens het rijden in de AT-modus kan de motorrijder er ook voor kiezen om op elk moment handmatig te schakelen door eenvoudigweg de wiphendels te gebruiken. In alle gevallen levert Y-AMT consistente lineaire schakelingen, zodat motorrijders zich kunnen concentreren op hun lichaamshouding, bochten, remmen en accelereren, of ze nu in de stad rijden of op de open weg.
DOOR ONDERZOEK AANGESTUURDE NIEUWE TECHNOLOGIEËN
Yamaha heeft al eerder een voortrekkersrol gespeeld op het gebied van automatisch schakelen op motorfietsen, doordat we bijna twintig jaar geleden het YCC-S (Yamaha Chip Controlled Shift) systeem hebben ontwikkeld voor de FJR1300 sporttourer. De YCC-S had een automatisch hydraulisch koppelingssysteem waarmee de motorrijder handmatig kon schakelen met een vingerbediende versnellingspook. In veel opzichten was YCC-S zijn tijd ver vooruit en nu, als resultaat van Yamaha’s technologische ontwikkeling, is Y-AMT klaar om het uiterlijk van sportief rijden te veranderen. Het Y-AMT systeem is de meest sportieve oplossing in de tweewielersector en biedt een innovatief alternatief voor de volgende generatie motorrijders die hunkeren naar de opwinding en prestaties van een handgeschakelde versnellingsbak, maar wel het gemak van een volautomatische transmissie willen.
In tegenstelling tot het hydraulisch bediende YCC-S systeem, gebruikt Y-AMT twee elektromotoren om de functies over te nemen die traditioneel door de linkerhand en linkervoet van de motorrijder worden uitgevoerd. Het systeem weegt slechts 2,8 kg en is ontworpen om een slanke en lichtgewicht installatie mogelijk te maken, waardoor de befaamde ontwerpfilosofie van Yamaha’s compacte chassis intact blijft: een motorblok dat niet breder is, behoud van het lichte gevoel van een conventionele motorfiets en behoud van het rijgedrag en de prestaties van de machine. In combinatie met Yamaha’s ‘ride-by-wire’ gashendelregelsysteem (YCC-T), de schakelbare rijmodi en cruisecontrolfuncties kan nu een Y-AMT-motorfiets worden geconfigureerd die klaar is voor alle soorten ritten. Waar eerdere vergelijkbare transmissies voor motorfietsen meestal gericht waren op toerritten, is de Y-AMT ontwikkeld om de puurheid van het sportieve rijden te verbeteren, zodat de bestuurder zich nu nog meer kan concentreren op de spannende aspecten van de rit.
GEBOREN UIT DE JIN-KI KANNO-FILOSOFIE
De Y-AMT is een perfect voorbeeld van de relatie tussen motorrijder en machine die wordt benadrukt door de Jin-Ki Kanno-filosofie van Yamaha, en biedt een leuke en nieuwe rijervaring, ongeacht de rijomstandigheden, de weg of het doel van de reis. Met Y-AMT uitgeruste motorfietsen zullen een verschuiving teweegbrengen in de perceptie van hoe motorfietsen worden bereden. Dit resulteert in een betrokken rijervaring en het beleven van Kando, een Japans woord dat het gevoel van diepe voldoening en intense opwinding uitdrukt dat wordt ervaren bij een product met een uitzonderlijke waarde, kwaliteit en prestaties. Yamaha zal in de nabije toekomst beginnen met de introductie van Y-AMT in een reeks modellen, om deze innovatie toe te passen op sportief rijden, toeren en woon-werkverkeer.
TECHNISCHE KENMERKEN
– Handmatig schakelen via een met de vingers bediende wipschakelaar
– Twee automatische schakelstanden: D+ (sportiever schakelen) en D
– Geautomatiseerde koppeling en schakeling bediend door elektromotor
– Gewicht 2,8 kg