Voor 2022 is de nieuwe Tricity 125 uitgerust met de nieuwste EURO5-motor die is ontworpen en vervaardigd met de toonaangevende Yamaha Blue Core-technologie die emissies minimaliseert en tegelijkertijd zeer efficiënte prestaties garandeert. Met een duurzame gesmede zuiger en een nieuw ontworpen cilinderkop, evenals een grotere inlaatklep en een verhoogde compressieverhouding, profiteert de nieuwe motor van de Tricity 125 van de Yamaha VVA-technologie (Variable Valve Actuation) die zorgt voor een prima acceleratie met krachtige prestaties en een lager brandstofverbruik.

Tricity

Nieuwe SGCU-eenheid (Starter Generator Control Unit) en Smart Motor Generator-systeem

De nieuwe Tricity 125 is uitgerust met een 32-bits SGCU-eenheid waarin de elektrische en elektronische functies van de nieuwe motor volledig zijn geïntegreerd, inclusief brandstoftoevoer, vermogensafgifte en het Start & Stop-systeem, met als doel om milieuvriendelijkere prestaties te garanderen. Deze SGCU regelt ook het nieuwe Smart Motor Generator-systeem van de motor, dat de functies van de afzonderlijke generator en startmotor van het vorige model in één compacte eenheid combineert.

Tricity

Dit nieuwe Smart Motor Generator-systeem heeft een directe koppeling met de krukas, waardoor het geluid van in elkaar grijpende tandwielen van het vorige systeem wordt geëlimineerd, en een extreem stille start en herstart worden gegarandeerd.

Stil en intelligent nieuw Stop & Start-systeem

Het stillere en efficiëntere startsysteem van de motor is een bijzonder belangrijk kenmerk dat een aanvulling vormt op het nieuwe Stop & Start-systeem van de Tricity 125. Zo kun je met deze toegankelijke scooter voor woon-werkverkeer minder opdringerig en vele prettiger je weg vinden in het stadsverkeer.

Het Stop & Start-systeem is ontworpen om de motor af te zetten wanneer de Tricity 125 stilstaat bij verkeerslichten. De motor start automatisch opnieuw wanneer je aan het gaspedaal draait. Voor een optimale efficiëntie controleert de SGCU alle rijomstandigheden continu. Hierdoor wordt voorkomen dat je overdreven vaak moet stoppen en starten in situaties zoals verkeersopstoppingen, waarbij de motor om de paar seconden zou worden in- en uitgeschakeld.

Geoptimaliseerde LMW Ackermann-stuurinrichting

De Yamaha-exclusieve LMW Ackermann-stuurinrichting van de nieuwste Tricity 125 heeft hetzelfde basisontwerp voor het ophangingssysteem als die van de prestigieuze NIKEN Sport Tourer-motorfiets en de Tricity 300. Het stuursysteem is geoptimaliseerd voor 2022 en biedt een gereviseerde lay-out waarbij de hellingsas lichtjes verschoven is van de stuuras. Dit nieuwste ontwerp zorgt ervoor dat de linker- en rechtervoorwielen altijd een concentrische boog maken, zelfs bij steile bochten. Dit biedt een natuurlijker en intuïtiever gevoel en maakt het de scooterrijder gemakkelijk om vast te houden aan de gekozen lijn.

De twee voorwielen van de Tricity 125 en het gereviseerde ontwerp van het ophangingssysteem vóór geven de scooterrijder een prettig en vertrouwd gevoel, zelfs als het wegdek hobbelig is of glad door regen.

Tricity

Nieuw frame voor uitstekend rijcomfort en gevoel van stabiliteit

De Tricity 125 is uitgerust met een nieuw frameontwerp met een aantal verfijningen, waaronder een 60 mm langere wielbasis en herziene motorbloksteunen die gericht zijn op een betere algehele balans en meer comfort tijdens het rijden.

Hoewel het model voor 2022 dezelfde fundamentele lay-out heeft als het vorige model, profiteert het nieuwe ontwerp van hogere niveaus van torsie- en longitudinale stijfheid, in combinatie met een fijn afgestelde flexibiliteit die bijdraagt aan het natuurlijke rijgevoel van de scooter. Samen met de herziene stuureigenschappen van het nieuwste LMW Ackermann-systeem, biedt het nieuw ontwikkelde frame een uitstekende rijkwaliteit met een hoog comfort – zelfs bij het rijden op oneffen of hobbelige oppervlakken.

Opgewaardeerde twin-shock achtervering

Voor een superprettige rit met uitstekende schokabsorptie-eigenschappen is het achterwielophangingssysteem met dubbele schokdemper verfijnd om nog beter te passen bij het herziene frameontwerp. De totale lengte van de achterschokdemper is vergroot naar 90 mm. Dit zorgt voor een soepele en progressieve vering, en uitstekend rij- en passagierscomfort. De veerconstante en dempingssterkte zijn ook verhoogd. Dit zorgt voor een stabiele werking van de achtervering, zelfs met een passagier achterop en ook op hobbelige en slechte stadswegen.

Geoptimaliseerd UBS-systeem (Unified Brake System)

Voor zelfverzekerd en gecontroleerd remmen en stoppen is de Tricity 125 uitgerust met een Unified Brake System (UBS) dat de remkracht automatisch over de voor- en achterwielen verdeelt wanneer de achterrem wordt gebruikt. Op de 2022 Tricity 125 is de verdeling van de remkracht tussen de voor- en achterremmen geoptimaliseerd om een soepele en stabiele remkracht te garanderen.

Nieuw LCD-display met smartphoneconnectiviteit

Tricity 125-scooterrijders zijn onderweg altijd verbonden en up-to-date door de gratis Yamaha MyRide-app op hun smartphone te downloaden en deze aan de scooter te koppelen door het VIN-nummer in te voeren. Eenmaal verbonden kan de scooterrijder alle meldingen van inkomende oproepen, sociale media, e-mail en sms-berichten van hun smartphone in real time bekijken op het nieuwe LCD-display. Zo blijf je altijd in contact.

Tricity 125-bezitters kunnen de MyRide-app ook gebruiken om allerlei gegevens te bekijken, zoals het brandstofverbruik. Ze kunnen ook hun rijgegevens delen met andere Yamaha MyRide-gebruikers en deze met elkaar vergelijken, of reisinformatie exporteren en verbinding maken met andere MyRiders om foto’s te bekijken, routes te vergelijken en nieuwe bestemmingen te bekijken. 

Het nieuwe instrumentenpaneel is ontwikkeld op basis van het ontwerp van de grotere Tricity 300 en biedt naast de bovengenoemde smartphone-berichten ook allerlei gemakkelijk te lezen gegevens over de scooter. Het nieuwe ontwerp onderstreept de gedeelde technologie in het Tricity-assortiment en versterkt de premium ‘look and feel’ van deze unieke B-licentie scooter voor het woon-werkverkeer.

Smart Key-bediening

Voor nog meer gemak kan de Tricity 125 sleutelloos worden bediend wanneer de scooterrijder de Smart Key bij zich draagt in een zak, portemonnee of tas. De scooter detecteert de aanwezigheid van de Smart Key zodat je de scooter aan en uit kunt zetten, de motor starten, het stuurslot ontgrendelen en het zadel openen. Deze kleine maar handige functie maakt het rijden nog aangenamer.

Ruimere treeplank

Het comfort van de scooterrijder en de passagier is een topprioriteit op de Tricity 125. Daarom biedt het 2022-model een groter treeplankoppervlak met meer ruimte aan de voorkant, voor de meest ontspannende rijhouding.

Tricity

Een andere verbetering is de plaatsing van nieuw ontworpen passagiersvoetsteunen die gemakkelijker uit de ingeklapte positie kunnen worden uitgeklapt. En voor een uitstekende verlichting ‘s nachts is de reflector van de koplamp verfijnd, zodat de lamp bij zowel dim- als grootlicht een bredere spreiding biedt.

Gedetailleerde stylingverbeteringen en nieuwe kleurstellingen

Met een sportieve en eigentijdse styling die het moderne, lichte en wendbare karakter benadrukt, is de Tricity 125 een van de meest onderscheidende modellen in de 125cc-scooterklasse. Er zijn subtiele herzieningen van de carrosserie rond het treeplankgedeelte en de hoofdcontactschakelaar, en er is ook een nieuw ontworpen achterspatbord aangebracht. Dit alles in harmonie met de verschillende technische wijzigingen aan het nieuwe chassis. Het zijsilhouet van de Tricity 125 versterkt het prestatiegevoel en de stabiliteit van de voorkant van de scooter en brengt de universele toegankelijkheid en het gebruiksgemak van deze forensenscooter over op de toekomstige eigenaren.

Tricity 125 en Tricity 155 zijn beschikbaar in twee nieuwe kleurstellingen: Petrol Blue en Sand Grey. Beide modellen zijn ook verkrijgbaar in Matt Grey.

Tricity 125 – Belangrijkste kenmerken

  • Nieuwe EURO5-conforme Blue Core vloeistofgekoelde 4-taktmotor van 125 cc
  • 9,0 kW bij 8.000 tpm
  • Variable Valve Actuation (VVA)
  • 3-wiel lay-out met geoptimaliseerd LMW Ackermann-stuursysteem
  • Nieuw chassis voor meer rijcomfort en een stabieler gevoel
  • Motorblok met start-stoptechnologie
  • Nieuw ontwikkelde achterwielophanging met dubbele schokdemper zorgt voor rijkwaliteit van hoge kwaliteit
  • Schijfremmen van 220 mm diameter vóór en 230 mm achter, met geoptimaliseerd UBS-systeem
  • Nieuw LCD-display met smartphone-connectiviteit via MyRide-app
  • Nieuwe Smart Key sleutelloze bediening
  • Groter treeplankoppervlak voor gemakkelijke toegang en verbeterd rijcomfort
  • LED-koplamp met bredere lichtbundel
  • Opbergruimte onder de zitting en voorzak
  • Twee nieuwe kleurstellingen

Tricity 155 – Belangrijkste kenmerken

  • Nieuwe EURO5-conforme Blue Core vloeistofgekoelde 4-taktmotor van 155 cc
  • 11,1 kW bij 8.000 tpm
  • Variable Valve Actuation (VVA)
  • 3-wiel lay-out met geoptimaliseerd LMW Ackermann-stuursysteem
  • Nieuw chassis voor meer rijcomfort en een stabieler gevoel
  • Motorblok met start-stoptechnologie
  • Nieuw ontwikkelde achterwielophanging met dubbele schokdemper zorgt voor rijkwaliteit van hoge kwaliteit
  • Schijfremmen van 220 mm diameter vóór en 230 mm achter, met ABS
  • Nieuw LCD-display met smartphone-connectiviteit via MyRide-app
  • Nieuwe Smart Key sleutelloze bediening
  • Groter treeplankoppervlak voor gemakkelijke toegang en verbeterd rijcomfort
  • LED-koplamp met bredere lichtbundel
  • Parkeerrem
  • Vak aan de voorzijde met stroomaansluiting
  • Opbergruimte met LED-verlichting onder het zadel
  • Twee nieuwe kleurstellingen