In de afgelopen weken is er veel onduidelijkheid ontstaan over de toekomst van nieuwe 50cc brandstofscooters in Amsterdam. Diverse bronnen meldden dat vanaf 1 januari 2025 geen nieuwe brandstofscooters meer verkocht mogen worden in de hoofdstad. Dit is echter niet juist. In dit artikel leggen we uit wat er wel verandert en wat dit betekent voor dealers en scooterrijders.
Verkoop van nieuwe 50cc-brandstofscooters blijft toegestaan
De regelgeving die per 1 januari 2025 ingaat, heeft uitsluitend betrekking op het gebruik van brandstofscooters in de milieuzone binnen Amsterdam. Dealers mogen ook na deze datum nog steeds nieuwe brandstofscooters verkopen. Er is geen sprake van een verkoopverbod, zoals soms wordt gesuggereerd. Consumenten kunnen dus zonder problemen een nieuwe 50cc brandstofscooter aanschaffen bij hun vertrouwde Amsterdamse scooterdealers.
Nieuwe regels: uitstootvrije zone vanaf 2025
Vanaf 1 januari 2025 geldt in Amsterdam een uitstootvrije zone voor brom- en snorfietsen, inclusief scooters. Dit betekent dat nieuwe brom- en snorfietsen die in deze zone willen rijden, uitstootvrij moeten zijn. Voor bestaande voertuigen gelden overgangsregelingen:
- Brom- en snorfietsen op fossiele brandstof met een Datum Eerste Toelating (DET) van vóór 1 januari 2018 hebben vanaf 2028 geen toegang meer tot de uitstootvrije zone.
- Vanaf 2030 moeten alle brom- en snorfietsen uitstootvrij zijn.
De milieuzone is gericht op het centrum en andere drukke stadsdelen. In sommige gevallen kan een ontheffing worden aangevraagd. Het definitieve verkeersbesluit over deze regels is vastgesteld op 14 mei 2024.
Wat betekent dit voor dealers?
De dealers in Amsterdam kunnen hun assortiment blijven aanbieden zoals gebruikelijk. Het blijft mogelijk om nieuwe 50cc brandstofscooters te verkopen aan klanten die deze buiten de milieuzones willen gebruiken. Tegelijkertijd zien we dat veel dealers inspelen op de groeiende vraag naar elektrische scooters (al dan niet mét subsidie) en motorscooters (waarvoor de nieuwe regels niet gelden) nu milieuzones een grotere rol gaan spelen in stedelijke mobiliteit.
Conclusie
Het is belangrijk om feiten en fabels over de nieuwe regelgeving goed te onderscheiden. Hoewel de regels voor het rijden met brandstofscooters veranderen, blijft de verkoop ervan gewoon toegestaan. Dealers in Amsterdam hoeven zich hierover geen zorgen te maken, en scooterrijders kunnen nog steeds een nieuwe brandstofscooter aanschaffen bij hun vertrouwde dealer. Het is echter verstandig om vooraf goed geïnformeerd te zijn. Bezoek de website van de Gemeente Amsterdam voor meer informatie over de milieuzones en de bijbehorende regels.
(bron: Gemeente Amsterdam)