BMW Motorrad presenteert met de nieuwe BMW CE 02 ongeveer twee jaar na de CE 04 nóg een e-voertuig voor stedelijke gebieden. BMW Motorrad zet daarmee een volgende stap in zijn strategie voor elektrische mobiliteit.
BMW Motorrad presenteert met de nieuwe BMW CE 02 ongeveer twee jaar na de CE 04 nóg een e-voertuig voor stedelijke gebieden. BMW Motorrad zet daarmee een volgende stap in zijn strategie voor elektrische mobiliteit. De nieuwe BMW CE 02 vormt dankzij volledig elektrische aandrijving, trendsettend design en innovatieve oplossingen, een dynamische metgezel voor een nieuwe vorm van slimme stedelijke mobiliteit waarbij rijplezier centraal staat. De Nederlandse marktintroductie staat gepland voor het voorjaar van 2024. De BMW CE 02 AM is te verkrijgen voor een consumentenadviesprijs vanaf
€ 7.250,- en de BMW CE 02 kent een consumentenadviesprijs vanaf € 8.250,-.
Veel ruimte voor personalisatie
De nieuwe BMW CE 02 vormt een nieuwe manier om kennis te maken met BMW Motorrad. Het is een frisse wind voor elektrische, stedelijke mobiliteit op twee wielen en spreekt vooral jongeren aan. De BMW CE 02 is geen e-motorfiets of e-scooter. Het is een zogeheten eParkourer, gemaakt voor de stad of een stedelijke omgeving. Wendbaar, praktisch, robuust en qua design teruggebracht tot de essentie. Grote wielen benadrukken de robuuste look & feel en zorgen tegelijkertijd voor rijplezier op diverse soorten ondergrond.
BMW Motorrad hanteert zwart als basiskleur voor het frame, de wielen, het voorspatbord en de kroonplaat aan de bovenzijde. Dat zorgt met een motorcover in de kleur Granite Grey metallic mat voor een spannend contrast. De BMW CE 02 heeft verder matte en hoogglans oppervlakken. De speciale HIGHLINE-uitvoering van de nieuwe CE 02 valt extra op dankzij een extravert en kleurrijk thema. Goud geanodiseerde vorken en een tape-design in combinatie met Petrol als contrastkleur, zorgen ervoor dat de CE 02 ook bij stilstand dynamisch en toekomstgericht oogt.
Keuze uit twee vermogensvarianten
De nieuwe BMW CE 02 is geschikt voor een grote groep rijders vanaf een leeftijd van 16 jaar. Er is keuze uit een variant met een systeemvermogen van 4 kW (5 pk) – nominaal vermogen 3,2 kW (4 pk) – en een begrensde topsnelheid van 45 km/u. Daarmee voldoet de CE 02 ook aan de eisen van de AM-rijbewijsklasse waardoor rijders vanaf een leeftijd van 16 jaar al kunnen rijden op deze lichtgewicht elektrische tweewieler. BMW Motorrad levert daarnaast een variant met een maximaal vermogen van 11 kW (15 pk), resulterend in een dynamische rijervaring en een snelle acceleratie bij stoplichten. De topsnelheid van de krachtige variant bedraagt 95 km/u en de actieradius komt uit op meer dan 90 kilometer (11 kW-versie volgens WMTC). Dankzij het lage gewicht van slechts 132 kilogram (11 kW-versie) of 119 kilogram (4 kW-versie) en de lage zithoogte van slechts 750 mm is de nieuwe CE 02 bijzonder wendbaar en heeft hij een hoge fun factor.
Twee rijmodi ‘Flow’ en ‘Surf’ standaard, rijmodus ‘Flash’ optioneel verkrijgbaar op HIGHLINE
De nieuwe BMW CE 02 beschikt standaard over de twee rijmodi ‘Flow’ en ‘Surf’. Rijmodus ‘Flow’ biedt de optimale set-up om comfortabel te cruisen in stadsverkeer, terwijl ‘Surf’ resulteert in een dynamische rijervaring buiten het drukke stadsverkeer. De optionele rijmodus ‘Flash’ vormt een sportieve en dynamische toevoeging als onderdeel van de HIGHLINE optionele uitrusting en als originele BMW Motorrad accessoire.
Externe lader standaard en een snellader optioneel verkrijgbaar
De nieuwe CE 02 heeft standaard een externe lader met een laadvermogen van 0,9 kW, waarmee opladen via een standaard stopcontact snel en gemakkelijk verloopt. Een snellader met een laadvermogen van 1,5 kW is optioneel verkrijgbaar in de HIGHLINE uitrusting en als originele BMW Motorrad-accessoire (alleen 11 kW-versie).
De oplaadtijden in een overzicht (bij 25°C):
0,9 kW lader | 1,5 kW snellader | |
11 kW versie | ||
0 – 100 % | 312 minuten | 210 minuten |
20 – 80 % | 168 minuten | 102 minuten |
4 kW versie | ||
0 – 100 % | 182 minuten | |
20 – 80 % | 85 minuten |
Chassis met double-loop buizenframe, telescopische vorken, enkelzijdige swingarm en gegoten lichtmetalen velgen
Voor het garanderen van een wendbaar rijgedrag vertrouwt de nieuwe BMW CE 02 op een torsiestijf double-loop buizenframe. Aan de voorzijde monteert BMW Motorrad robuuste hydraulisch gedempte telescopische vorken. Aan de achterzijde heeft deze eParkourer een enkelzijdige swingarm en een direct scharnierende schokdemper. Brede banden – gemonteerd op gegoten lichtmetalen velgen in schijfwieldesign – zorgen samen met schijfremmen voor een veilige vertraging voor en achter. Aan de voorzijde beschikt de CE 02 over BMW Motorrad ABS.
TFT display, USB-C laadpoort en diverse connectiviteitsoplossingen
De cockpit kenmerkt zich door een eenvoudig afleesbaar TFT-display. Op dit display heeft de bestuurder inzicht in de rijsnelheid, de laadstatus van de batterij en nog veel meer. Dankzij een geïntegreerde USB-C oplaadpoort kan onderweg een smartphone worden opgeladen. Met behulp van de BMW Motorrad Connected app heeft de gebruiker via een smartphone inzicht in het laadproces dankzij een Bluetooth-netwerkverbinding, zoals op de BMW CE 04. Bij de HIGHLINE-variant maakt de cradle-modus het mogelijk om de smartphone (geplaatst in de smartphonehouder) via de BMW Motorrad smartphone-app veilig te bedienen als extra display via het toetsenbord op het stuur. Het is ook mogelijk om ritten te registreren met behulp van de app.
Highlights van de nieuwe BMW CE 02
- Maximum vermogen 11 kW (15 pk), constant vermogen 6 kW (8 pk), 55 Nm koppel.
- Versie voor AM-rijbewijshouders: maximum vermogen 4 kW (5 pk), constant vermogen 3,2 kW (4 pk), 55 Nm koppel.
- Stalen frame en enkelzijdige swingarm.
- Telescopische vorken aan voorzijde.
- BMW Motorrad ABS (alleen voorwiel).
- ASC (Automatic Stability Control) en RSC (Recuperative Stability Control).
- Achteruitrij assistent.
- Twee rijmodi ‘Flow’ en ‘Surf’ standaard.
- Derde rijmodus ‘Flash’ optioneel verkrijgbaar op HIGHLINE-versie en originele BMW Motorrad accessoire.
- Lage zithoogte van slechts 750 mm.
- Plaats voor twee personen.
- Keyless Ride.
- LED-koplampen met dagrijverlichting en richtingaanwijzers.
- 3,5-inch micro TFT.
- USB-C laadpoort.
- Cradle modus in de BMW Motorrad Connected app.
- BMW Motorrad Connected Services.
- Externe lader van 1.500 W (of 900 W) voor huishoudelijke stopcontacten onderdeel van optionele uitrusting HIGHLINE en als optionele accessoire (alleen voor 11 kW versie).
- Voorbereiding op anti-diefstal alarm.
Onderstaand de technische specificaties:
BMW CE 02 (4 kW) 11kW | ||
Aandrijfunit | ||
Constant vermogen | kW/pk | (3,2/4) 6/8 |
Maximum vermogen | kW/pk | (4/5) 11/15 |
Bij motortoerental | tpm | (1.000) 5.000 |
Koppel | Nm | 55 |
Bij motortoerental | tpm | 0-1.000 |
Type | Luchtgekoelde synchrone elektromotor,maximaal toerental 6.700 tpm | |
Elektrisch system | ||
Aandrijfbatterij | kWh | Luchtgekoelde lithium-ion hoog-voltage batterij (1,96) 3,92 |
Batterijvoltage (rated) | V | 48 |
Laadcapaciteit (afhankelijk van uitrusting) | kW | (0,9) 1,5 (lader of snellader) |
Laadtijd (afhankelijk van laadpunt) | Zie tabel in persbericht | |
Secondaire batterij | V/Ah | 12 / 5 |
Omvormer | W | DC/DC omvormer, 215 W |
Koplamp | LED groot/dimlicht; LED dagrijverlichting /parkeerverlichting | |
Achterlicht | LED remlicht/achterlicht | |
Transmissie | ||
Secondaire aandrijving | distributieriem | |
Totale reductieverhouding | 7,8 | |
Chassis | ||
Frame constructie type | Stalen double loop buizenframe | |
Wielophanging voor | Telescopische vorken, Ø 37 mm | |
Wielophanging achter | Gegoten aluminium, enkelzijdige achterbrug met directe schokbreker;instelbare vering | |
Veerweg, voor/achter | mm | 117/56 |
Wiel castor | mm | 91,2 |
Wielbasis | mm | 1.353 |
Stuurhoofdhoek | ° | 65,5 |
Remmen | Voor | Hydraulisch geactiveerde enkele schijfrem, Ø 239 mm,Zwevende remklauw met twee zuigers |
Achter | Hydraulisch geactiveerde enkele schijfrem, Ø 220 mm,Zwevende remklauw met enkele zuiger | |
ABS | BMW Motorrad ABS (alleen voor) | |
Wielen | Gegoten aluminium wielen | |
Voor | 2,50 x 14” | |
Achter | 3,50 x 14” | |
Banden | Voor | 120/80-14 |
Achter | 150/70-14 |