Er zijn maar weinig andere motoren die hun afkomst kunnen herleiden tot aan het begin van de Adventure beweging. Toen Thierry Sabine in 1979 de allereerste Parijs-Dakar rally organiseerde, was de Yamaha XT500 dé motor om op te rijden. Deze stoere 1-cilinder won ‘s werelds zwaarste evenement in 1979 en 1980. Het enorme succes inspireerde de ingenieurs en ontwerpers van Yamaha om in 1983 de allereerste Ténéré te ontwikkelen.

Met zijn grote brandstoftank, robuuste chassis met wielophanging met lange veerweg en een krachtige motor met hoog koppel was de originele XT600 Ténéré één van de belangrijkste modellen in de geschiedenis van Yamaha. Het belang van deze motor in de ontwikkeling van Adventure rijden kan niet worden onderschat. Met de Ténéré werden niet alleen Rally Raid-evenementen toegankelijk voor elke motorrijder die zijn droom wilde waarmaken en de ultieme uitdaging op twee wielen wilde aangaan, de eerste Ténéré was ook de eerste Yamaha waarmee iedereen die op zoek was naar nieuwe uitdagingen de wereld kon gaan verkennen. Tijdens zijn 40-jarige geschiedenis is de Ténéré voortdurend geëvolueerd, van een 1-cilindermotor naar een 2-cilinderlay-out met de 750 cc Super Ténéré in 1989, en vervolgens werd in 2010 de 1200 cc Super Ténéré gelanceerd.

Ténéré 700 – Living life without limits
In 2019 vernieuwde Yamaha het concept opnieuw volledig met de lancering van de Ténéré 700, één van de meest langverwachte motoren van het decennium. Aangedreven door de enorm succesvolle 689 cc CP2-motor met hoog koppel, gemonteerd in een robuust nieuw ruggengraatchassis uitgerust met eersteklas vering – en met een lichtgewicht carrosserie en een stoere rally-stijl quad LED-koplamp – bood de Ténéré 700 onze klanten een alternatieve kijk op hoe een Adventure-motorfiets moet worden gebouwd.

Door een lichtere machine met gemiddelde capaciteit te creëren met echte offroad-capaciteiten – en tegen een betaalbare prijs – was de Ténéré 700 onmiddellijk een succes in heel Europa, met ongeveer 20.000 verkochte eenheden per jaar. Voor 2022 komt dit bestverkochte Adventure-model in een reeks nieuwe kleuren: Icon Blue is een dynamische nieuwe kleurstelling die is geïnspireerd op de fabrieksracemotoren en is voorzien van blauwe kuipdelen en blauwe velgranden. Midnight Black straalt een ingetogen en duistere look uit en heeft een geheel zwarte carrosserie met zwarte velgranden.

Leveringen aan Europese Yamaha-dealers beginnen vanaf december 2021.

Ténéré 700 Rally Edition – Ride the Legend
De Ténéré 700 Rally Edition is standaard uitgerust met een reeks originele Yamaha-componenten, waaronder een Akrapovic-slip-on-uitlaatdemper, een heavy-duty beschermplaat, LED-knipperlichten, kettingbeschermer, radiatorbeschermer en gripstukken voor de knie.

Voor 2022 is dit model beschikbaar in een nieuwe Heritage White-kleurstelling met een witte carrosserie met Yamaha’s beroemde rode speedblock-graphics, evenals een rood/zwart zadel en goudkleurige velgranden.

Leveringen aan Europese Yamaha-dealers beginnen vanaf december 2021.

Ténéré 700 / Ténéré 700 Rally Edition: Belangrijkste kenmerken
– 689 cc 2-cilinder CP2 EU5 4-takt vloeistofgekoelde DOHC-motor
– Krukas van 270° met onregelmatig ontstekingsinterval
– Sterk lineair koppel, piekvermogen 68 Nm bij 6.500 tpm
– Stalen ruggengraatframe met dubbele wieg
– Omgekeerde KYB-vork van 43 mm, verstelbaar, 210 mm veerweg
– Link-type achtervering, verstelbaar, 200 mm veerweg
– Quad LED-koplampen, LED-achterlicht
– In positie verstelbaar (5 mm) voorspatbord
– Dual wave remschijven vóór van 282 mm, Brembo-remklauwen, ABS
– Wave-schijf achter van 245 mm, Brembo-remklauw, ABS
– Ruggengraatframe van hoogwaardig staal/dubbel wiegframe
– Zwaartekracht gegoten aluminium achterbrug
– Lichtgewicht, aluminium wielen met 36 spaken
– Conisch aluminium stuur
– Pirelli Scorpion Rally-banden, 90/90-21 voor, 150/70-18 achter
– Verkrijgbaar in volledig vermogen 54 kW versie

Ténéré 700 Rally Edition: Exclusieve kenmerken
– Speciaal Rally-zadel, dubbel materiaal, Yamaha-logo, 895 mm hoogte
– Akrapovic slip-on uitlaatdemper, carbon hitteschild en verwijderbare Db-killer
– Zwart stuur
– Offroad-handgrepen, betere controle in modderige of stoffige omstandigheden
– Heavy-duty beschermplaat, 4 mm dik aluminium met bevestigingspunten voor gereedschapskist
– LED-knipperlichten, 9 LED’s per eenheid
– Gripstukken voor knie met rubber textuurontwerp voor extra grip tijdens staand rijden
– Met de laser op maat gesneden aluminium kettingbeschermer
– Radiatorbeschermer, aluminium gaasafdekking helpt schade door steentjes te voorkomen
– Heritage White-kleuren en rode speedblock-graphics
– Rood/zwart zadel
– Goudkleurige velgranden
– Alleen beschikbaar in vol vermogen 54 kW-versie – geen 35 kW-versie beschikbaar

www.yamaha-motor.eu/nl / www.yamaha-motor.eu/be