Vernieuwde Honda CB300R

door

Als je motorrijden tot zijn essentie herleidt, staat minder vaak gelijk aan meer. Honda heeft dat al lang begrepen, want al in 2018 verscheen de CB300R in het gamma. Hij maakt deel uit van de Neo Sports Café-familie, waartoe ook de vlaggenschip-CB1000R, de A1-rijbewijsvriendelijke CB125R en de onlangs vernieuwde viercilinder middenklasser CB650R toe behoren.

CB300R

De CB300R is geweldig leuk om te rijden, en daarenboven ook gemakkelijk en lekker betaalbaar. Voor modeljaar 2022 krijgt deze kleine rakker een aantal belangrijke upgrades, waaronder een hoogwaardige voorvork, een slipperassistkoppeling en een EURO5-conforme motor. En net zoals voorheen zal z’n knappe no-nonsense uiterlijk gegarandeerd de nodige hoofden doen omdraaien in de Europese straten.

Upgrades voor ’22

Zijn absolute pluimgewicht – de CB300R geeft amper 144 kg aan op de weegschaal – geeft Honda’s topper met kleine boring een onmiddellijk voordeel qua prestaties. Tel daar nog de vloeistofgekoelde, hoogtoerige 286cc ééncilindermotor bij op, z’n nieuwe slipperassistkoppeling, de EURO5-normering, plus de unieke, naakte Neo Sports Café-uitstraling – en je kan niet anders dan besluiten dat de CB300R het perfecte plaatje is om jonge motorrijders te inspireren en aan de rol te krijgen. Z’n 41 mm Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP) UPSD-voorvork is een fikse nieuwe upgrade voor de 22YM. Een drukverdelende demper in de ene vorkpoot en veermechanisme in de andere, zorgen voor uitstekende demping en een lager gewicht. Ook het formaat van de zuiger is groter wat samen resulteert in meer fijngevoeligheid, schokabsorptie en controle. De veervoorspanning van de monoshock achteraan is instelbaar

Vertrouwde styling, nieuw dashboard

De styling blijft trouw aan Honda’s Neo Sports Café naked bike-stijl, waarbij de zwartgeverfde motor van de CB300R goed tot zijn recht komt. Het oogt ook allemaal erg netjes; het korte subframe is nauwelijks zichtbaar, terwijl het zadel zowel de rijder als de duopassagier afzonderlijk ondersteunt. Het zadel heeft een nieuwe, dikkere bepolstering voor extra comfort en de voetsteunen voor berijder en passagier zijn van aluminium. Een dun (23,5 mm) en lichtgewicht (230 g) LCD-instrumentenpaneel geeft snelheid, toerental, benzineniveau weer, waarbij de versnellingsindicator nu afzonderlijk in negatieve digitalen wordt weergegeven op de 22YM. De complete LED-verlichting – ook de richtingaanwijzers – voegen een extra premium gevoel toe. De koplamp hanteert een dubbele lichtstrook: de bovenste werkt als dimlicht en de onderste als grootlicht. Het achterlicht is extreem dun.

CB300R

Valerio Aiello, van Honda’s R&D-afdeling in Rome over de esthetische vormgeving van het Neo Sport Café: “De hele huidige Neo Sport Café-reeks van Honda is het resultaat van het CB4 Conceptmodel dat in 2015 op de EICMA werd gepresenteerd. Onze wens was om de wereld van de caféracer te verkennen en opnieuw te interpreteren met een modern jasje. Alle modellen van deze CB-serie zijn niet zomaar retro-vintage motorfietsen, maar eerder neo-klassiekers – dat wil zeggen, moderne motorfietsen die een klassiek design combineren met moderne technologie.”

“We wilden een nieuwe stilistische dimensie creëren, anders dan de gespierde streetfighters van de laatste jaren, en tegelijk ver weg van de eenvoudige caféracerstijl. Het eindresultaat is dat geen van de concurrerende motoren lijkt op de Neo Sports Café-reeks en dat ze – of ze het nu willen of niet – doodeenvoudig herkenbaar zijn als Honda’s. De concurrenten heeft klassieke of zeer moderne motorfietsen in hun gamma, maar naar mijn mening niks wat beide stijlen combineert. Tijdens de ontwikkeling van het CB4-concept heb ik inspiratie opgedaan buiten de motorwereld: bij horloges. Ik heb altijd van de onderliggende techniek gehouden, dus heb ik ‘Mechanical Art’ als voornaamste leidraad gebruikt bij de ontwikkeling van het ontwerp van de Neo Sports Café-reeks. Het concept van ‘Mechanical Art’ is de wens om de schoonheid te tonen van de verschillende mechanische elementen, iets waar Honda altijd veel belang aan heeft gehecht. Horloges zijn daarbij een uitstekend voorbeeld, met hun mechanica die altijd charmeert.”

Nieuwe slipperassistkoppeling

De compacte, 286 cc DOHC vloeistofgekoelde eencilinder met 4 kleppen van de CB300R is een klein juweeltje dat veel fans heeft gewonnen dankzij zijn toerenhonger en responsieve aard. En hoewel de adrenaline mee oploopt met het toerental, is het ook een motor die uitstekend presteert bij alledaags gebruik op de weg, in de stad of op de snelweg. Het maximumvermogen van 31,2 pk (22,9 kW) wordt geleverd bij 9.000 t/min, terwijl het maximumkoppel van 27,5 Nm wordt geleverd bij 7.750 t/min. Nieuw voor de 22YM is de slipperassistkoppeling, die boterzacht schakelt en een stuiterend achterwiel in de kiem smoort bij snel afschakelen en hard remmen. De 6-versnellingsbak biedt een gelijkmatige spreiding van de versnellingen voor een potente acceleratie en het schakelmechanisme maakt gebruik van een regelbare rozetkoppeling.

CB300R

Kleuren en prijzen

De vernieuwde Honda CB300R MY2022 is dit jaar leverbaar in deze vier onderstaande afgebeelde kleuren.

De prijs in Nederland bedraagt €6.349,-, in België €5.599,-