Italjet stelt haar bella donna voor!

door

Een Italjet op de redactie, zou het de nieuwe Dragster zijn die we vorig jaar op de EICMA tegen het lijf liepen? Dat niet maar deze Italjet is wel minstens zo leuk! De kersverse importeur van de elektrische fietsen van Italjet was namelijk bij ons op bezoek en had de fraaie Ascot Classic bij zich. En natuurlijk moesten we daar even mee rijden…

Geen Dragster

Italjet is een bekende naam in tweewielerland en stamt uit 1959. Gevestigd in het hart van Emilia, tussen de provincies Bologna en Modena in. Ze noemen het gebied ook wel ‘Motor Valley’, een naam die het te danken heeft aan de passie voor innovatie, mechanica en motoren. Het is dan ook geen toeval dat hier de bekende Italiaanse auto- en motorfietsfabrikanten zijn gevestigd. Nu is Italjet van origine een motorfietsfabrikant, maar in eigen land (en genre) kennen we het vooral van de Italjet Dragster, een opmerkelijke scooter die in de jaren 90 werd geïntroduceerd en opzienbarend was door de naafbesturing en het zichtbare buizenframe. Inmiddels staat er een opvolger voor deze Dragster in de startblokken, maar betreden ze ook de e-bike wereld. Dit doen ze met vier verschillende modellen: de Ascot Classic, One, Sport en Adventure. Ze zijn weliswaar sterk aan elkaar verwant maar dragen toch ieder hun eigen stijl uit.

Motorfiets genen

Ze hebben namelijk allemaal dat typerende ‘motorfietsframe’. Het is van geborsteld aluminium en eigenlijk ontbreekt er alleen een motorblok om er een motorfiets in te zien. Opvallen in het verkeer doe je met deze Ascot Classic sowieso, want kijk alleen al naar die klassieke voorvork met een exclusief ontwerp met dubbele veren. Het zit hem verder ook in de details, waar we alleen maar de koperkleurige accenten hoeven uit te lichten om duidelijk te maken dat we met iets bijzonders te maken hebben. We zien het terug in de bel, de zadelpen, maar ook in de voorvork. Andere fraaie details zijn het klassieke klokje in de stuurpen en het Brooks zadel. Dit zadel is speciaal voor Italjet ontwikkeld en kent vijf veren voor maximaal comfort. De aandrijving zit in het voorwiel in de vorm van een Bafang 250W/36V naafmotor. De voeding komt uit de 36V/17,6Ah lithium-ion accu die in de tas in het frame zit verstopt. Hierin vinden we ook het contactslot. Optioneel en ook op onze demo aanwezig zijn er nog extra tassen beschikbaar, maar ook een slot.

Nieuwe importeur

De familie Jacobs uit ’s-Hertogenbosch heeft het importeurschap onder de naam Italjet e-Bikes Netherlands op zich genomen. Met vol enthousiasme, dat blijkt wel, want zonder dat ik nog maar een meter heb gereden raak ik er in positieve zin door aangestoken. Toch maar even rijden dan, en wat als eerste opvalt is de zeer comfortabele zithouding. Het zadel is merkbaar comfortabel en op de juiste hoogte ingesteld kan ik met mijn 1.75m makkelijk met beide voeten op de grond. Ook het stuur staat op de juiste plek, met de gebogen handvatten naar de berijder (of berijdster) toe. Aan de rechterkant vinden we de bediening van de NuVinci naafversnelling, zoals we die op meerdere e-bikes tegenkomen. Het hoog en centraal op het stuur geplaatste digitale display is netjes afgewerkt met hetzelfde bruine leer waarin het accupakket zit verscholen. Op dit display vinden we informatie over de verreden afstanden, uiteraard de snelheid, maar ook informatie over de lading van de accu. Bovendien licht het display automatisch op door het toepassen van een lichtsensor. Zo’n zelfde sensor staat ook gekoppeld aan de LED koplamp en het achterlicht, waardoor deze automatisch oplichten en doven.

Aandrijving in het voorwiel

Maar hoe rijdt het dan eigenlijk? Hier kunnen we kort en bondig over zijn want dat gaat verrassend goed. De motor kent verschillende rijstanden die je met je duim op het stuur kan selecteren. De aandrijving zit in het voorwiel en dat voelt nét even anders dan wanneer je gewend bent aan stuwing vanuit het achterwiel of een middenmotor. Dat laatste is bij Italjet ook mogelijk, in vorm van de Ascot Adventure die een meerprijs heeft van €700,- ten opzichte van de Classic, One en Sport. Toch is er met de standaard voorwielaandrijving heel goed te leven. De ondersteuning is duidelijk aanwezig en zorgt ervoor dat we binnen no-time de 25km/u bereiken. Daarna houdt de elektrische ondersteuning automatisch op en komt het weer écht op trappen aan. De fabrikant geeft een actieradius op van 40 tot 60 kilometer, laden neemt 5 uur in beslag. Ook aan de remmen is gedacht, want die bestaan uit twee hydraulische schijfremmen van 203mm. Ze remmen krachtig en zijn erg voorspelbaar.

Conclusie

Wil je een e-bike, maar wil je niet mee met de grijze massa? Dan heb je in de vorm van de Italjet Ascot – in dit geval de Classic – er een serieuze optie bij. Opvallen zit bij de prijs inbegrepen, maar hij stelt ook niet teleur als het aankomt op de rijeigenschappen. Een fijne zithouding, aandrijving, maar ook veel comfort. De nieuwe importeur biedt de Ascot Classic aan voor €4.300,-. Dat is natuurlijk geen schijntje, maar je krijgt er wel een fraaie Italiaanse bella donna voor terug!

Geen particulier maar een potentiële Italjet dealer? De kersverse importeur is nog op zoek naar wederverkopers. Neem voor meer informatie contact op met Italjet e-Bikes Netherlands via info@italjet-ebikes.nl

www.italjet-ebikes.nl