KTM start het modeljaar 2024 met een volledig nieuwe eencilinder DUKE-reeks. Voorzien van meer vermogen, verbeterde rijeigenschappen en een duidelijk verschil in gedrag tussen de verschillende modellen. Kortom, de gloednieuwe DUKE-serie biedt minder bullshit en meer waar voor je geld.

De nieuwe 2024-modellen vormen de grootste verandering in het DUKE-modelprogramma onder de 500 cc, sinds de komst van de KTM 125 DUKE in 2011. Het resultaat is een compleet vers ontwerp, met nieuwe motorblokken, een geheel nieuw concept van het chassis en een nieuwe styling die het typische, agressieve KTM DUKE-design nog eens onderstreept.

KTM DUKE

Voor 2024 is er een nieuw tweedelig ontwerp van het frame, bestaande uit een geheel nieuw stalen vakwerkframe met een onder druk gegoten aluminium subframe. Deze combinatie verbetert de dynamiek door een grotere torsiestijfheid. Dit zorgt voor een verbeterd rijgevoel en ontvang je meer feedback van het chassis. Door de nieuwe kroonplaten en een herziene offset is er meer controle en stabiliteit voor rijders van de nieuwe DUKE.

Het frame is gekoppeld aan een volledig nieuwe, gebogen lichtgewicht achterbrug, die zich rondom de verplaatste achterschokdemper begeeft. Deze is excentrisch gemonteerd, zodat er ruimte ontstaat voor een grotere airbox en waardoor de zadelhoogte is verlaagd. Deze verlaagde zitpositie is uiteraard doelbewust, zodat het nieuwe DUKE-ontwerp toegankelijker is, zonder dat dit ten koste gaat van de stabiliteit of het rijgedrag.

Nieuwe generatie

Een geheel nieuwe generatie lichte, compacte eencilinders voorziet de DUKE-rijder van de broodnodige kicks. De LC4c-reeks bestaat uit een 125 cc, een 250 cc (voor bepaalde markten) en een groter 399 cc-motorblok, te vinden in de KTM 390 DUKE. Door de opgedane ervaring van de vorige generatie zijn deze krachtbronnen volledig opnieuw ontworpen, met geoptimaliseerde cilinderkoppen en versnellingsbakken. Daarnaast voldoen ze uiteraard aan de huidige EURO 5.2-normen.

De 2024 KTM DUKE-serie zet de norm door huidige technologie ook toe te passen op het NAKED-segment met de kleinere cilinderinhouden. Zo zijn alle modellen in de serie standaard uitgerust met de nieuwste versie van Supermoto ABS, 5 inch-display en smartphone-connectiviteit. Er is zelfs de mogelijkheid om een optionele Quickshifter+ te laten monteren.

De nieuwe DUKE-reeks geniet verder ook van een nieuwe, metalen brandstoftank en hoogwaardige finish. Om ieder hun eigen identiteit te bewaren, zijn er de nodige visuele verschillen te ontdekken door de gehele serie heen. 

KTM 390 DUKE

Visueel gezien is de KTM 390 DUKE uit 2024 terecht het alfamannetje dan wel -vrouwtje in de roedel. Dit heeft deze eencilinder te danken aan belangrijke verschillen ten opzichte van de rest. Zo domineren de kleuren Electronic Orange en Atlantic Blue het visuele effect en trekt de 390 DUKE de aandacht door langere tankspoilers, nadrukkelijk aanwezige luchtinlaten, grotere radiateurcovers en externe LED-verlichting.

Het vermogen wordt geleverd door een geheel nieuwe lichtgewicht 399 cc LC4c eencilinder. Deze is niet alleen lichter en krachtiger dan de vorige generatie, maar voorziet de KTM 390 DUKE ook van een EURO 5+-norm en een verbeterd rijgedrag. Deze bochtenvreter is de perfecte motor voor bezitters van het Europese A2-rijbewijs.

De 2024 KTM 390 DUKE beschikt ook over een 43 mm WP APEX Open Cartridge-voorvork met 5-kliks instelling op in- en uitgaande demping, terwijl de achterschokdemper met gesplitste zuiger precies naar wens ingesteld kan worden op basis van veervoorspanning en uitgaande demping.

KTM DUKE

Sla je been over het nieuwe zadel en je wordt verwelkomd door een volledig nieuw 5 inch TFT-display, waar je verschillende rijmodi kunt kiezen. De standaardinstelling is de STREET-mode, terwijl de RAIN-mode geselecteerd kan worden bij slechte weersomstandigheden voor een aangepaste gasrespons en bochten-MTC.

Het TRACK-display is voor het eerst beschikbaar op de KTM 390 DUKE. Deze standaardfunctie zorgt voor een rebelse wereld, met vergrote toerenteller, launch control voor de perfecte start en zelfs een laptimer. Hierdoor wordt onnodige en afleidende informatie tot het absolute minimum teruggebracht.

KTM 125 DUKE

De KTM 125 DUKE mag dan het instapmodel van de KTM Naked-reeks zijn, toch domineert deze het lichte motoren-segment. Een krachtige 125 cc-motor, uitzonderlijke elektronica en WP APEX-vering tillen de 2024 KTM 125 DUKE naar nieuwe hoogtes.

Visueel onderscheidt de 2024 KTM 125 DUKE zich van de andere Dukes. Dit dankt de kleinste van het stel aan de geheel nieuwe kleuren (Electronic Orange en Atlantic Blue), een gelakte koplampomlijsting met een ultraheldere LED-lamp en compacte tankspoilers.

KTM DUKE

Elektronisch gezien deelt de 2024 KTM 125 DUKE zijn 5 inch TFT-display met de KTM 390 DUKE, met als optie het TRACK-display. Standaard aanwezig is bochten-ABS, een verfijnd ride-by-wire-systeem en automatische reset van de richtingaanwijzers.

De 2024 KTM 125 DUKE gaat op pad met een 43 mm WP APEX Open Cartridge-voorvork, voorzien van een 150 mm veerweg, en een WP APEX Separate-schokdemper waarbij de veervoorspanning is aan te passen.

KTM DUKE

Verdere volmaking van de nieuwe KTM DUKE-serie is mogelijk dankzij een uitgebreid assortiment aan KTM PowerParts en KTM PowerWear, speciaal ontworpen voor de nieuwe DUKE-serie en diens rijder. Op die manier vallen er nog meer punten te behalen op het gebied van prestaties, stijl, bescherming en comfort.

Vanaf september bij de dealers

De 2024 KTM DUKE-modellen zijn verkrijgbaar in geselecteerde markten vanaf september 2023. Ga voor meer nieuws over de KTM NAKED-modelserie voor 2024 naar KTM.com of naar je dichtstbijzijnde geautoriseerde KTM-dealer.