We moeten er nog even op wachten, maar onze collega’s van Nieuwsmotor wisten al de eerste hand te leggen op de eerste informatie en specificaties van de compleet nieuwe Royal Enfield Himalayan 450 (of 452?).
Na een aanzienlijk lange ontwikkelingsperiode heeft Royal Enfield eindelijk de definitieve specificaties van de nieuwe Himalayan onthuld. Het is duidelijk dat de drie belangrijkste technische upgrades een grotere cilinderinhoud, de introductie van waterkoeling en een zesde versnelling zijn, maar in feite is het model volledig vernieuwd.
Meer vermogen
Dankzij het nieuwe vloeistofgekoelde motorblok heeft de Indiase motorfiets nu een vermogenstoename van 24 naar 40 PK en het koppel is gestegen van 32 naar 40 Nm. Hoewel dit nog steeds bescheiden cijfers zijn, maakt dit de Himalayan veel geschikter voor gebruik in Europa, met name in landen zoals Nederland, waar motorrijders vaak meer vermogen wensen.


Zesde versnelling
De toevoeging van waterkoeling en ride-by-wire technologie zorgt ervoor dat aan alle huidige emissie-eisen wordt voldaan. Bovendien maakt de zesde versnelling langere ritten, met name op de snelweg, comfortabeler. Het nieuwe model weegt ook iets minder dan de oude 411-versie, ondanks de vergroting van de brandstoftank met twee liter.
Grotere afmetingen
De bandenmaten, zowel voor (90/90-21) als achter (120/90-17), zijn onveranderd gebleven, evenals de Ceat banden. Echter, zowel de voor- als achterste remschijven zijn groter geworden. Daarnaast is de wielbasis iets toegenomen, evenals de totale lengte, standaard zadelhoogte en grondspeling.


Kleuropties
In India zal de nieuwe Himalayan 452 verkrijgbaar zijn in vijf verschillende kleurstellingen, maar het is nog onzeker of al deze kleuren ook naar Europa zullen komen. De officiële kleurnamen zijn Hanle Black, Kamet White, Slate Himalayan Salt, Slate Poppy Blue en Kaza Brown.
Geavanceerder
Een mogelijke keerzijde van de introductie van geavanceerde motorfietstechnologieën zoals ride-by-wire, dubbele bovenliggende nokkenassen, Showa vering, slip & assist koppeling en LED-verlichting, is dat de Himalayan tijdens een wereldreis mogelijk minder gemakkelijk te repareren zal zijn bij lokale bromfietsdealers in verre landen.
Motortype | Viertakt ééncilinder, DOHC, vloeistofgekoeld |
Cilinderinhoud (BxS) | 452 cc (84×81,5 mm) |
Compressieverhouding | 11,5:1 |
Vermogen | 39,5 PK (29,4 kW) @ 8000 tpm |
Max. koppel | 40 Nm @ 5500 tpm |
Koppeling | Natte platen, slip & assist koppeling |
Versnellingen | 6 |
Brandstofsysteem | Elektronische injectie, 42mm gasklephuis, ride by wire |
Frame | Twin Spar buizenframe met motorblok als dragend element |
Voorvering | Showa 43mm USD voorvork |
Achtervering | Showa Monoshock met link |
Veerweg v/a | 200 mm / 200 mm |
Voorband | 90/90-21″ |
Achterband | 120/90-17″ |
Voorrem | 320 mm schijf, 2-zuiger zwevende remklauw |
Achterrem | 270 mm schijf, eenzuiger zwevende remklauw |
Wielbasis | 1510 mm |
Grondspeling | 231 mm |
Lengte | 2245 mm |
Breedte | 851 mm |
Hoogte | 1316 mm |
Zadelhoogte | 825 / 845 mm (lager zadel is optie) |
ABS | Tweekanaals ABS, achterwiel uitschakelbaar |
Elektrisch systeem | 12V – DC |
Accu | 12V, 8 AH MF |
Koplamp | LED |
Achterlicht | LED, geïntegreeerd achterlicht en knipperlichten |
Tankinhoud | 17 liter |
Gewicht rijklaar | 196 kilo |
Met speciale dank aan Nieuwsmotor, klik hier voor de link naar het originele bericht.



