In 2008 was het merk Malaguti nog springlevend en lanceerde een fraaie 16 inch big wheel scooter, de Malaguti Centro 50. Echter totaal onverwacht stopte Malaguti de productie in april 2011 en hebben we enkel nog mooie herinneringen aan een fantastisch mooi merk uit Bologna. 

Wie tot voor kort een klassiek gelijnde scooter zocht, kwam bij Malaguti niet verder dan de Ciak. Dit model werd begin 2000 gelanceerd, maar om de concurrentie met nieuwelingen als Vespa LX, SYM Fiddle en Kymco Like aan te gaan was er meer nodig. En dat ‘meer’ is er nu met de komst van de Malaguti Centro 50…

Beurs
Italië en Malaguti, ze zijn bijna onlosmakelijk met elkaar verbonden en ook dit jaar pakte het merk goed uit met een grote en mooie stand waarop ze niet alleen de Centro presenteerden, maar ook een uiterst fraaie motorscooter, de Blog, in 125 en 160cc. Wij beperken ons in deze test tot de Centro met 4-takt motor als welkome aanvulling op het programma. Met de F12 in ons achterhoofd is het een enorme overschakeling, maar duidelijk is wel dat het merk met de Centro een weg bewandelt die wel eens voor grote successen zou kunnen gaan zorgen. Grote wielen en een klassieke styling zijn elementen die in Italië ‘gevreten’ worden en langzamerhand ook in ons land. En laat het nu net die styling zijn waarmee de Centro zich onderscheidt.

Chroomaccenten
De kleur van ons testmodel, en vooral in combinatie met het bruine zadel, streelt het oog. Ook de chroomaccenten aan de voorzijde en rond de koplamp doen het model goed, maar tegelijkertijd heeft de scooter wel de moderne looks gehouden en is ie ook uitgerust met moderne snufjes zoals bijvoorbeeld een 12V-aansluiting. De 16 inch gegoten velgen tellen 10 spaken en aan de zijkant een opvallend chroomrandje, dat als je het ons vraagt eigenlijk niet had gehoeven. De knipperlichten aan de voorzijde zijn overigens mooi weggewerkt naast de grille, die de scooter een volwassen uitstraling geeft. Het zadel ziet er niet alleen goed uit, het zit ook gewoon prettig. Ook een medepassagier vindt er zijn plaats, en aan mooie voetsteuntjes is eveneens gedacht. Verder is er een handige beugel gemonteerd, zodat je als passagier voldoende steun kan vinden. De achterzijde is typisch Malaguti en dus herkenbaar voor de kenners. De dubbele achterlichten geven daarnaast flink wat licht, zodat ook de veiligheid optimaal is.

Verrassing
Tot een aantal jaren geleden vond je 4-takt techniek slechts terug op een handjevol scooters, maar in krap vijf jaar is er veel veranderd in scooterland. Merken als Kymco, Vespa en SYM hebben nagenoeg geen 2-takt modellen meer en de vraag naar 4-takt motoren is groot. Malaguti heeft dit begrepen door op de nieuwe Centro een 4-takt motor te schroeven, afkomstig van Piaggio. Niet de eerste de beste, zullen we maar zeggen, en als je hem start merk je dat meteen. Er klinkt een rustig en donker geluid uit de uitlaat en de acceleratie vanuit stilstand valt allerminst tegen. Daarbij loopt het blok ook nog eens zeer vlot naar zijn topsnelheid en klinkt ‘ie erg vriendelijk, met een typische 4 takt brul. Ook voor het reguliere onderhoud is dit blok handig, want elke zelf respecterende bromfietsmonteur moet hier volgens ons aan kunnen sleutelen. Ze hebben het heel goed begrepen, daar in Italië, en ook bij de onderdelen laten ze geen steken vallen: kwaliteitsonderdelen is wat de klok slaat. Zo zien we een Paioli voorvork en achterveer en worden er bijvoorbeeld stalen remleidingen gemonteerd. Ook de afwerking is dik in orde, want de we kunnen de Centro niet betrappen op een grove naad of kier.

Plezier
De Centro koop je wellicht om dagelijks van A naar B te rijden, maar voor een stuk ook voor het rijplezier en dat is wat deze scooter je zeker kan bieden. Door zijn 16 inch wielen zal je begrijpen dat het ding messcherp stuurt. Ook de vering en demping zijn goed voor elkaar en de combinatie veroorzaakt geen wandelende nieren als het wegdek er slecht bij ligt. Het type scooter leent zich er misschien niet bepaald voor, maar een sportief bochtje schuwt deze Italiaan zeker niet. Door de zithouding, waarbij je vrij rechtop zit, is het rijden uitermate ontspannen en zeker in de stad stap je makkelijk op en af. Deze Malaguti beschikt over een fijn stel remmen die geen enkele moeite hebben met de 107kg zware scooter en berijder. Vooral de 225mm remschijf voor zorgt voor veel vertraging.

Conclusie
Na het lezen van deze test zal je het niet verbazen dat we onder de indruk zijn van deze scooter. We kunnen eigenlijk maar weinig minpunten bedenken, of het moet de beperkte opbergruimte zijn of de onhandig geplaatste 12V-aansluiting. Maar daarmee is alles dan ook gezegd! Met de Centro koop je een scooter die kwalitatief gewoon erg goed in elkaar steekt en ook nog eens is uitgerust met een 4-takt motor, die goed past bij het karakter van deze scooter. Malaguti vraagt voor deze bromfietsuitvoering € 2.399,- en hij is wat ons betreft elke cent waard. Een snorversie is vooralsnog niet leverbaar.

 

Malaguti Centro 50 4T

Motor  1 cilinder 4 takt, AC
Leeggewicht   107kg
Vermogen       n.n.b.
Remmen voor 225mm schijf
Remmen achter         trommel
Banden voor   90/80-16
Banden achter            100/80-16
Kleuren           ivoor wit, zwart
Afmetingen     2.060 x 0.695 x 1.175mm
Tankinhoud     6,5L
Prijs NL/Be     € 2.399,-
Importeur        Pepeparts
Website          Malagutiscooters.nl