Kawasaki baarde eind 2022 op de EICMA opzien met de presentatie van gloednieuwe elektrische motorfietsen. Eind vorig jaar kregen wij de kans om met de eerste Kawasaki Z e-1’s op pad te gaan, maar nu mogen wij ook onze lezers uitnodigen om de elektrische motorfiets samen met ons uit te proberen!

Wat gaan we doen?

Op zaterdag 6 april hebben wij een aantal Z e-1’s gereedstaan om in de regio Rotterdam uit te proberen tijdens een uitgestippelde route. Zowel een foto- als videograaf zal de dag aanwezig zijn om deze lezerstest vast te leggen.

Heb je interesse en ben je minimaal in het bezit van een A1-rijbewijs? Stuur dan snel een reactie naar info@hetprocespublishing.nl onder vermelding van ‘Lezerstest’.

Over de Kawasaki Z e-1

Het voordeel van elektrisch rijden is bekend: een krachtige acceleratie, geen trillingen, lage onderhoudskosten en weinig tot geen geluid. Hoewel dit niet nieuw is, belooft het rijwielgedeelte en de geometrie, die vergelijkbaar zijn met de 400-modellen van Kawasaki, een plezierige rijervaring. Voor de aandrijving hebben de Japanners gekozen voor een centraal geplaatste motor met maximaal 12 pk (9 kW). In de normale Road-modus levert dit 6,8 pk (5 kW) en haalt de motor een topsnelheid van 79km/u. In de Eco-stand is de topsnelheid begrensd op 59km/u.

Wil je het volledige vermogen benutten, dan gebruik je de e-boost knop op de rechterstuurhelft, waarmee de e-1 15 seconden lang het maximale vermogen levert en een topsnelheid van 99 km/u bereikt. Naast de opgesomde rijmodi is er ook een Walk-assist met een druk op de knop op te roepen. Hiermee kan je zoals de functie al suggereert, de motorfiets op lage snelheden manoeuvreren, zowel voor- als achteruit. Dat is makkelijk tijdens het parkeren in een berging, maar ook als er – om welke reden dan ook – even een stukje met de motor gelopen moet worden.

Het rijden op deze Kawasaki voelt heel natuurlijk aan. Het vermogen wordt lineair en soepel afgegeven. In de normale Road-modus is de acceleratie misschien wat bescheiden, maar met de e-boost knop ingedrukt, voelt het als een krachtige duw in de rug, waardoor je gemakkelijk ander verkeer achter je laat tijdens het accelereren. Om oververhitting te voorkomen heb je 15 seconden de beschikking over de e-boost, maar dit blijkt in de praktijk meer dan genoeg. Eenmaal op snelheid schakel je de knop uit en rij je geruisloos met het andere verkeer mee.

De Kawasaki Z e-1 is in Nederland en België verkrijgbaar vanaf €8.439,- (Ninja e-1 vanaf €9.039,-)