Berini is het merk wat destijds wereldberoemd werd met de bromfiets met het ‘eitje’ en ruim 60 jaar later is het merk nog altijd springlevend met een aantal modellen waarvan wij de meest sportieve een weekje rijden, de Berini Striker III.

Populair

De tijden dat de redactie volstond met hypersport modellen ligt inmiddels al een tijdje achter ons. Halverwege de zero’s werd de retro scooter een grote hit waarbij de customscooter nog een groot deel van de verkopen voor zijn rekening nam. Ook Berini had zo’n model in het gamma, maar zoals we inmiddels hebben gezien zijn dit soort scooters van het toneel verdwenen. Ook de hypersport scooters moet je met een zaklamp zoeken. Zo’n 15 jaar geleden had zowat elk merk wel een sportieveling in de prijslijsten staan, maar daar is nog maar bitter weinig van over. Toch heeft Berini Striker III wel degelijk zo’n model in het programma en omdat dit een unicum is hebben wij hem een weekje gereden.

Brandstof

Een hypersport scooter met brandstofmotor het lijkt net of we in een tijdscapsule zijn beland want tegenwoordig is het design meer futuristisch en de aandrijving (bijna altijd) elektrisch. Bij de Striker niets van dit alles want onder de kappen huist een conventionele 4-takt motor die er vrolijk op los brult. Zoals moderne motoren van deze tijd voldoet hij aan de euro 5 norm zodat hij een stuk schoner is dan scooters van pakweg zes jaar oud. De 4-takt machine onder deze Berini klinkt uitermate sportief en weet z’n topsnelheid moeiteloos te halen. Slechts vanaf stilstand is er, na de gashendel te bewegen, een kleine seconde aarzeling om vanaf dan met een enthousiaste vaart er vandoor te gaan. Typisch zo’n motor die eigenlijk niets verkeerd, maar gewoon z’n werk doet.

Ook een scooter die niet strak op 45 km/u begrensd is, maar net even wat meer adem heeft en tussen de auto’s is dat gewoon heel fijn. Wil je liever op het fietspad rijden, dat kan ook want de Berini is tevens als 25 km/u leverbaar. De importeur wees ons er op z’n Rotterdams wel op om niet die ‘klerezooi’ te tanken waarmee E10 wordt bedoeld. Wij tankten netjes 98 E5 en kwamen uit op 1 op 37km (2,7L/100km). Wie de tankinhoud van 5 liter erbij pakt en rekening houdt met wat reserve komt toch al snel uit op een range van pakweg 170 km. Wanneer je dagelijks veel kilometers verslindt, een niet al te ruim budget hebt, is deze Berini zeker het overwogen waard.

Design

De voorzijde kent twee koplampen die je aanstaren als zijnde kattenogen. Het wordt omringd door LED maar de lampen zelf zijn voorzien van halogeen fittingen. De voorkap kent een fantasierijke stijling met scherpe lijnen die bij een scooter als deze hoort. De voorkap loopt ietwat naar binnen zodat je goed beschermd bent. Verder naar achteren worden de heupen breder met daarin kleine sleuven. Over het design heb je als koper helemaal niets te klagen want de sportieve elementen zien we terug op diverse onderdelen. Zowel de remklauwen als de schokdempers hebben een likje rode verf gekregen zodat het er best wel goed uitziet. Het Berini logo is verwerkt in het zadel en daarmee heeft hij zonder twijfel een eigen gezicht. In tegenstelling tot wat we dagelijks terugzien is het dashboard volledig analoog, maar praktisch gezien is er eigenlijk niks mis mee. Je ziet de snelheid en de tankinhoud en daarmee basta! Compleet is de Striker wel want zelfs een USB-aansluiting ontbreekt niet in de uitrusting. Onder het zadel heb je voldoende ruimte om een kleine helm kwijt te kunnen. Wat remprestaties betreft heeft deze Berini alles op orde want we zien een (wave) remschijf voor en achter die de scooter goed vertraagd.

Conclusie

Wie op zoek is naar een sportieve bromscooter met een beperkt budget heeft tegenwoordig niet al te veel keus. Nog maar weinig merken hebben zo’n model in de lijst en dan vaak voor een prijs die zelfs niet in de buurt ligt van wat deze Berini Striker III kost. Voor slechts €1.599,- koop je een brandstofscooter met sportieve styling en rijeigenschappen en ook nog eens een complete uitrusting.

Technische gegevens Berini Striker III
Motor 1-cilinder, 4-takt 50 cc
Vermogen g.o.
Accu g.o.
Gewicht 102kg
Remmen voor schijf 226mm
Remmen achter trommel 110mm
Banden voor 120/70-12
Banden achter 120/70-12
Afmetingen 1910 x 670 x 1.150
Kleuren rood, blauw, matgrijs
Tankinhoud 5L
Prijs NL/BE €1.599,-  / €1.599,- (exclusief rijklaar)
Importeur NL/BE Berini
Website NL/BE www.berini .eu