Nog maar net gepresenteerd op de EICMA, maar slechts een aantal weken later konden we hem al ophalen bij de importeur: de nieuwe Vespa Primavera Elettrica. Een scooter die er in ieder geval qua looks niet heel anders uitziet dan zijn voorganger, is het dan ook veel van hetzelfde of hebben we toch écht te maken met een nieuwe Elettrica? Wij mochten het in twee dagen voor jullie uitzoeken!

Wie vorige maand de Scooter&Bikexpress onder zijn of haar neus had, heeft ze inmiddels al gezien: de nieuwe generatie Elettrica-modellen. Nu was het uitgaande model al gebaseerd op de Primavera, de nieuwe doet dit in de basis niet anders. Het grote verschil ten opzichte van de vorige keer is dat de Italianen nu ook de Sprint gaan leveren met de nieuwe elektrische aandrijflijn. En laat die Sprint nu net de uitvoering zijn die al sinds jaar en dag ontzettend populair is in Nederland.

In België, waar volgens de liefhebbers een ronde koplamp op een Vespa hoort, is de Primavera juist de populairdere van de twee. Vanuit technisch oogpunt maakt het natuurlijk niks uit, want het grote verschil zit hem in de hoekige koplamp. Toch zijn ze, net als de door benzine gevoede uitvoeringen vanaf modeljaar 2024, nog beter van elkaar te onderscheiden. Zo wijken de nieuwe wielen sterk van elkaar, en worden er als vanouds weer andere kleurstellingen voor beide modellen geleverd. Wij kregen van de importeur een hagelnieuwe Primavera Elettrica mee, een model dat normaal gesproken wordt ingezet tijdens trainingen. Het is ook direct de reden dat we maar kort de beschikking hadden over de nieuwe Vespa, maar desalniettemin grepen we deze kans vanzelfsprekend met beide handen aan…

Nieuwe wielen

Loop je een rondje langs deze scooter, dan vallen naast de nieuwe wielen ook het nieuwe achterlicht en de knipperlichten op. Het zet de aftermarket firma’s weer ‘even’ buitenspel, maar een grotere wijziging vinden we terug in het stuur. Tussen de bekende knoppen op het stuur zien we namelijk een compleet nieuw dashboard terug.

Hoog en centraal vinden we een klassiek ogende snelheidsmeter, iets wat we nog altijd het beste bij een Vespa als deze vinden passen. Toch wordt er dankzij het nieuwe 3” grote lcd-display een moderne touch aan het dashboard meegegeven. Hierin staan onder andere gegevens over de accu en het afgeleverde vermogen, maar ook informatie over de resterende range. We missen een klokje, een functie die je wel kan activeren als je kiest voor het optionele Vespa MIA-systeem waarmee je de smartphone aan de scooter koppelt en hiermee onder andere ook kunt reageren op oproepen, afspeellijsten kan beluisteren en zelfs berichten op het dashboard kan aflezen.

Vespa Primavera Elettrica

Onze demo had het optionele MIA-systeem dus niet, maar desalniettemin blijft er dan nog altijd een knap en informatief display over dat je ook nog eens bedient door middel van de knop rechts op het stuur. In tegenstelling tot veel andere e-scooters, maakt deze Primavera Elettrica nog gebruik van een doodnormale sleutel in het contactslot. Vind ik persoonlijk niet erg, maar ik kan me voorstellen dat je het wel iets meer in de tijd vindt passen, zeker in combinatie met een af-fabriek alarm. Zoals we gewend zijn, maak je met een druk in het contactslot het dashboardkastje onder het stuur open. Hier kunnen we wel een set handschoenen in kwijt, maar er bestaat ook de mogelijkheid om je telefoon of andere kleinere elektrische apparaten onderweg op te laden via een USB-laadpoort.

Uitneembare accu

In tegenstelling tot de 125cc-uitvoeringen is het zadel nog niet elektronisch te ontgrendelen en dien je aan de zijkant van het zadel de sleutel te gebruiken. Het openen van het zadel gaat een beetje stroef, maar wanneer open, dan kijken we uit op het grootste verschil ten opzichte van de vorige generatie Elettrica: de uitneembare accu. Bij de vorige generatie was nog een vaste accu in de scooter geplaatst en hield je hierdoor wel veel bergruimte onder het zadel over.

Dat is natuurlijk handig als je de scooter aan huis (of op je werk) binnen kan zetten, vlakbij een stopcontact. In alle andere gevallen is het eigenlijk niet zo handig en was het misschien één van de redenen waarom je de Elettrica naast je liet liggen tijdens het oriënteren op een nieuwe e-scooter. Zonde, want aan de rijeigenschappen van de Elettrica’s heeft het nooit gelegen, maar naast de forse aanschafprijs was de vaste accu zeker een punt van kritiek. Hier noteren we dan ook het grootste verschil, want de vaste 48V/86Ah accu heeft plaatsgemaakt voor een uitneembaar exemplaar van 48V/48Ah. Niet geheel toevallig, een op papier zelfde accu als die Piaggio voor de 1+ gebruikt.

Navraag leert echter wel dat ze inwendig nog wel eens van elkaar zouden kunnen verschillen en daarmee wordt aangeraden om deze twee accu’s niet lukraak met elkaar uit te wisselen (mocht je toevallig ook een 1+ in de schuur hebben staan…). Wat ook anders is bij de Vespa ten opzichte van de Piaggio is de nieuwe bevestiging. Zit er bij de 1-modellen alleen een klep over de accu heen, bij de Vespa wordt deze ook echt door middel van een vergrendelmechanisme vastgeklemd. Bovenop de accu is overigens nog altijd plek voor een compacte pot- of jethelm, eigenlijk precies wat we onder het zadel van de Piaggio 1 ook al mochten noteren.

Primavera Elettrica

Kijken we naar de motor, dan zien we net als bij zijn voorganger een motor links van het achterwiel. Dat is natuurlijk veel mooier dan een hub-motor in het achterwiel, want laten we eerlijk zijn: je moet er toch niet aan denken dat je een dicht zwart achterwiel had gekregen op je nieuwe Vespa? De basis van de elektromotor lijkt heel erg op die van de eerste Elettrica, al is hij wel iets minder krachtig. De 3.600 Watt motor maakte plaats voor een exemplaar dat maximaal 3.100 Watt levert en een nominaal vermogen heeft van 2.700 Watt. Het maximum koppel bleef wel hetzelfde en kan kortstondig oplopen naar 200 Newtonmeter. Wat ook een vermelding waard is, is de gewichtsafname van deze nieuwe Elettrica, die voortaan 111kg op de weegschaal brengt in plaats van 130kg. Dat is natuurlijk een fors verschil.

Actieradius

Ondanks het op papier minder hoge vermogen, komt de nieuwe Elettrica erg vlot van zijn plek. Heel vlot zelfs, want in no-time zit je aan de 20km/u en hij klimt vooralsnog lineair door naar zijn afgeregelde topsnelheid van tussen de 45 en de 50 op de teller. Je merkt dat Vespa ervoor heeft gekozen om het piekvermogen af te geven wanneer je deze het hardst nodig hebt, namelijk vanuit stilstand. Het was het leukst geweest als je deze kortstondige powerboost ook tijdens tussenacceleraties kon oproepen, al zal dit waarschijnlijk funest zijn geweest voor de actieradius.

Wat betreft de actieradius noteren we met temperaturen onder het vriespunt nog altijd een keurige 50 kilometer. Onder de juiste omstandigheden en bij een constante snelheid belooft Vespa zelf 68 kilometer. Iets wat we misschien in het voorjaar opnieuw kunnen uitproberen, als deze nieuwe Primavera Elettrica een plekje weet te bemachtigen in onze jaarlijkse e-scooter multitest.

Primavera Elettrica

Zonder op de zaken vooruit te lopen, daar maakt deze Vespa wel echt kans op. Want een Primavera hebben we altijd al fijn vinden rijden en daar is het met deze nieuwe aandrijflijn en gewichtsreductie (hij weegt nog maar 2 kilo meer dan een benzine-uitvoering) alleen maar beter op geworden. De vering is prettig stevig, zonder oncomfortabel te worden, de zitpositie is prettig rechtop en vooral heel erg ruim. Dat maakt dat het vooral de range is die ervoor zal zorgen dat je op een gegeven moment een tussenstop zal moeten maken, want anders kan je het op deze scooter urenlang uithouden.

Het geheel voelt dan ook erg degelijk aan en geconstrueerd voor de langere termijn. Ook over de remmen geen klachten, de schijfrem op het voorwiel is krachtig, al blijven we het wel jammer vinden dat Vespa niet op een scooter als deze ook aan de achterzijde een schijfrem monteert.

Conclusie

Slechts een paar jaar na de introductie van de eerste Vespa Elettrica vonden de Italianen het tijd voor een opvolger. Deze opvolging is er in de vorm van een nieuwe Primavera Elettrica én Sprint Elettrica. Twee modellen dus, waarvan we afgelopen maand de Primavera twee dagen in ons midden hadden. We hebben in deze korte periode geprobeerd zoveel mogelijk met de scooter te rijden om een goede eerste indruk te krijgen. We kwamen al snel tot de conclusie dat Vespa met deze nieuwe e-scooter de juiste weg is ingeslagen. Hij is namelijk met een vanafprijs van €5.459,- (BE €5.199,-) niet alleen veel scherper geprijsd dan de oude Elettrica die tot eind dit jaar nog €7.259,- (BE €6.999,-) kost.

Ook het verschil ten opzichte van een ‘normale’ Primavera is geslonken, waardoor hij – ondanks dat het nog altijd een prijzige scooter is – bereikbaarder is geworden. Dat hij qua accucapaciteit en topvermogen iets heeft ingeleverd, daarvan denken we niet dat dit een punt van discussie zal zijn. Zelfs in de winterse omstandigheden was onze gemeten actieradius van 50 km voordat de scooter vermogen begon te verliezen, heel erg netjes. Dat de accu (doordat deze nog maar een enkele laadcyclus had meegemaakt) ook nog niet op zijn volledige kunnen opereert hebben we dan nog niet eens meegenomen. Oftewel, deze eerste indruk van de Primavera Elettrica smaakt naar meer!

Technische specificaties

MotorPiaggio elektrisch, verwerkt in wielophanging
Vermogen2.700 Watt (3.100 Watt piekvermogen)
Maximum koppel200Nm
Accu48V/48Ah lithium-ion
Remmen voor200mm schijfrem
Remmen achter140mm trommelrem
Banden voor110/70-12
Banden achter120/70-12
Actieradius praktijk (onder winterse omstandigheden)50km
Actieradius volgens fabrikant68km (WMTC)
Afmetingen1.860 x 735 mm (lxb)
Laadtijd4h (0-80%)
Wielbasis1.330mm
Zithoogte785mm
Gewicht111kg
KleurenVerde Amabile, Bianco Innocente, Nero Convinto
Prijs NL/BE€5.459,- / €5.199,-
Importeur NL/BEPiaggio Vespa B.V.
Website NL vespa.nl
Website BEvespa.be