Ruig en stoer, de nieuwe Goccia G01TX gooit het over een compleet andere boeg dan we van de Goccia-modellen -vooralsnog- gewend waren! Gaat het ruige uiterlijk ook gepaard met uitdagende rijeigenschappen? Wij zochten het voor je uit…

De Goccia van AGM is in een aantal jaar tijd uitgegroeid tot een bekende e-brommer in ons stadsbeeld. Het is dé oplossing voor iedereen die een makkelijk hanteerbaar elektrisch voertuig zoekt. Dat je hem al rijdt vanaf €1.599,- is natuurlijk ook interessant, waardoor we de Goccia gerust een verkooptopper mogen noemen. Met de komst van de Goccia lijkt AGM dan ook ‘de code’ te hebben gebroken, want een breed publiek is inmiddels voor de guitige AGM gevallen.

De G01TX zal een ander publiek aanspreken, is ook minder scherp geprijsd en daarmee wekken zowel de importeur als wij op voorhand niet de illusie dat deze Goccia voor dezelfde verkoopcijfers zal gaan zorgen. Maar laten we wel eerlijk zijn: voor een adviesverkoopprijs van €2.099,- staat er wel een verdraaid leuke bromfiets voor je neus. Het hoge spatbord, stoere decals, de kettingaandrijving en natuurlijk de gespaakte wielen zijn échte eyecatchers op deze G01TX. Onze uitvoering is uitgerust in het matzwart en voorzien van wijnrode velgen met zwarte spaken.

Bekende zit

De zitpositie van deze Goccia is niet heel anders dan we gewend zijn, wat betekent dat je plaatsneemt op een relatief klein zadel, met hier direct achter een duozitje voor een eventuele passagier. Je zit niet extreem hoog, de bouw is ook nog eens smal, waardoor je met speels gemak beide voeten strak aan de grond kunt zetten. Dat is lekker en geeft veel mensen dan ook vertrouwen en direct het idee dat ze het voertuig makkelijk kunnen balanceren. Op het stuur (dat je ook nog eens kan verstellen) zien we duidelijke bedieningsknoppen, maar ook een digitaal display. Hierop wordt duidelijk de snelheid geprojecteerd en vind je naast de nodige waarschuwingslampjes de info over de verreden afstanden. Een klokje ontbreekt en ook de mogelijkheid om zelf de tripmeter weer op nul te zetten is niet mogelijk, maar verder valt er eigenlijk niks op aan te merken.

Middenmotor

De aandrijving geschiedt door een 1.100 Watt (1.800 Watt piekvermogen) middenmotor, waardoor de aandrijving is verhuisd van het achterwiel naar de positie nét voor het achterwiel. Het gevolg hiervan is de kettingaandrijving. Deze is natuurlijk niet onderhoudsvrij, maar gezien de afstanden waarmee normaliter op voertuigen als deze worden gereden, sta je ook weer niet tweewekelijks je ketting te spannen of te smeren…

Die ketting zorgt er ook voor dat de AGM tijdens het rijden een beetje begint te ‘zingen’. Het klinkt een beetje ultrasoon, maar het rijden voelt verder erg vertrouwd. Je voeten staan redelijk hoog op de treeplankjes die net naast de voetenplank zijn gemonteerd, maar heel hinderlijk is het dit keer niet. Ook het stuur staat op een prettige hoogte en het smalle zadel geeft nog redelijk wat comfort. De 14” wielen maken hem ook nog eens vrij stabiel.

Ondanks dat het design fris maar minimalistisch oogt, zijn er vanachter het stuur van de scooter veel leuke gadgets aanwezig. Dat begint al met de aanwezigheid van keyless-go, waardoor je de sleutel op zak kan houden en je met een druk op de startknop de scooter start. Ook het dashboard is geheel digitaal en voorziet je van al de nodige informatie, bovendien is het geheel zowel overdag als in de avond goed afleesbaar. Ook een USB-poort is aanwezig, waardoor je met een houdertje op het stuur de smartphone kan opladen. Last but not least levert AGM de scooter standaard af met een alarm. Deze G01TX is uitgerust met een 30Ah accu waardoor je op de bromversie beschikt over een actieradius tot 45 kilometer, op de snorversie is dit zelfs 75 kilometer.

Conclusie

Met de Goccia G01TX gooit AGM het over een compleet andere boeg. Deze Goccia is voorzien van een ontzettend leuk uiterlijk, waardoor de brommer (die in de basis nog goed te vergelijken is met de originele uitvoering) in 1 klap een compleet andere uitstraling heeft. De rijeigenschappen zijn nog altijd goed te vergelijken met die van de standaarduitvoering, maar de bredere banden zorgen voor wat extra stabiliteit. Naar wens wordt de bromfiets uitgerust met noppenbanden of meer allroad gerichte banden zoals op onze demo. Voor de looks kies je de noppen, maar voor al het andere zouden we toch voor allroadbanden kiezen. Zoals we al eerder aangaven verwachten we niet dat deze Goccia G01TX voor dezelfde knallende verkoopcijfers gaat zorgen als de normale Goccia, maar het is wel een welkome aanvulling binnen het Goccia-gamma.

Technische gegevens AGM Goccia G01TX

Motor1.100 Watt naafmotor
Accu48V / 30Ah lithium-ion
Remmen voorschijfrem
Remmen achterschijfrem
Banden voor2.25-14
Banden achter2.25-14
Actieradiustot 75km (snorversie), tot 45km (bromversie)
Oplaadtijd5u (0-90%)
Afmetingen1.800 x 660 x 1.060 mm
Zadelhoogte770mm
Gewicht70kg (excl. accu)
KleurenGroen, wit, zwart
Prijs NL/BEvanafprijs €2.099,-
ImporteurIMG BV
Websitewww.agm-goccia.nl