Zoals met wel meer dingen, komt alles uiteindelijk tot een eind. Na meer dan 3.500 kilometers op de klok met de Horwin EK1 is dat ook dit keer het geval. We moeten dus afscheid nemen van de blauwe Horwin en dat vinden we eigenlijk best jammer…

De scooter staat wat ons betreft hoog in de pikorde als we hem afzetten tegen de concurrentie. Het design is opvallend, zeker in de blauwe kleurstelling zoals wij hem hadden. Fijn is de ledverlichting rondom en de ruime zitpositie. Onder het zadel kan je ook nog de nodige spullen kwijt, maar wij hadden ook nog de beschikking over een optionele topkoffer.

Kijk ik terug op onze duurtestperiode, dan is deze eigenlijk probleemloos verlopen. We hadden de beschikking over twee 36Ah accu’s en zeker na de fabrieksupdate was dat goed vertoeven. De 2.800 Watt motor in het achterwiel is sterk genoeg voor een pittige acceleratie en ook de topsnelheid wist hij lang vast te houden. Ook de schijfrem voor en achter scoren punten, maar het zijn vooral de stuureigenschappen die indruk wisten te maken. Door het grote 14” voorwiel stuurt de scooter volwassen en voorspelbaar, waarmee hij wat ons betreft een van de fijnst rijdende scooters in zijn klasse is.

Het 14″ voorwiel zorgt voor een volwassen stuurkarakter

We kwamen eigenlijk maar met een enkel puntje wat we anders zouden willen. Want met twee accu’s onder het zadel inclusief een gevulde topkoffer zijn de schokdempers aan de achterzijde en net niet progressief genoeg. Let wel, dit is echt alleen als je de extra accu onder het zadel plaatst. Zo’n zware 72V/36Ah accu is namelijk een forse, met een dito gewicht van rond de 18kg. Maar dat gezegd hebbende is dat het dan ook wel en we kunnen zelfs melden dat de EK1 voor modeljaar ’23 progressievere schokdempers zal krijgen.

Ook onze eigen gelegenheid testrijder Leonard Scheerhoorn was vorige maand enthousiast over de Horwin toen hij de EK1 twee weken kwam lenen. Leonard zijn ervaringen lees je inmiddels ook op onze website, waar we inmiddels alle langeduurverhalen hebben gepubliceerd. Overigens maakt de EK1 vanaf het komende modeljaar ook gebruik van een nieuwe controller die nu ook op de SK1 wordt gebruikt, waarmee de tussenacceleraties nog vlotter worden afgerond en hij nog langer zijn topsnelheid weet vast te houden. Last but not least is de scooter dan ook voorzien van een alarm inclusief wegrijblokkering en afstandsbediening.

De duurtestperiode met de Horwin EK1 is dus erg positief geweest. Het is een scooter die me elke dag weer van de Hoeksche Waard richting de redactie in Rotterdam bracht en vice versa. Comfort op zo’n afstand dan hoog in het vaandel, maar na een uur rijden stap je weer fris van de scooter af, zonder zitklachten of andere onvolkomenheden die tijdens een langere rit naar boven kunnen komen.

Horwin EK1 Comfort Range (36Ah)

  • Start september 2022
  • Beginstand 1.950km
  • Eindstand stand 3.550 km
  • Actieradius 90km (onder perfecte omstandigheden)
  • Prijs Comfort Range €3.599,-
  • Prijs Standard Range €3.199,-

(tekst en foto’s Raymon de Kruijff)