We rijden alweer enkele maanden met onze Yamaha NEO’s duurtester. Hoe is het met de NEO’s en hoe bevalt de scooter? Je leest het hieronder!

Augustus: van start!

Je hebt het natuurlijk al lang gezien, de nieuwe Yamaha NEO’s mag mij de komende drie maanden vergezellen tijdens de dagelijkse woon-werkritten. Voor wie het nog niet weet: dit betekent elke dag een retourtje Nieuw-Beijerland – Rotterdam centrum. Zeker in de maand waarin we dit schrijven (augustus), is een scooter geen overbodige luxe. Rijkswaterstaat voert namelijk groot-onderhoud uit aan de Heinenoordtunnel, de verbindende schakel tussen de Hoeksche Waard en het ‘vaste land’. Met de auto of motorfiets ben je aangewezen op de veerpont tussen Nieuw-Beijerland en Hekelingen of moet je omrijden via Dordrecht. Met de fiets of scooter verandert er echter helemaal niks en mogen we door de fietstunnel van de Heinenoord nog altijd gebruik maken van de tunnel. Dat is lekker natuurlijk, maar met een kleine 60 kilometer per dag doen we dat het liefst wel op een comfortabele scooter.

We organiseerden eerder dit jaar al een grote lezerstest met de NEO’s

En ja, van onze grote e-scooter multitest en onze ‘test ‘m zelf’-dag met de Yamaha NEO’s wist ik nog dat de Yamaha in ieder geval op 1 vlak met de allerbesten mee kon komen. Namelijk de fijne zitpositie, maar zeker ook zijn rijeigenschappen. Ook het design vind ik erg prettig op het netvlies liggen, maar als het over design gaat komt natuurlijk ook de factor ‘smaak’ om de hoek kijken.

Ik vind hem in ieder geval lekker smoelen, maar ik heb de Yamaha voornamelijk gevraagd om het feit dat hij simpelweg lekker rijdt. Het is niet de allerkrachtigste scooter in de e-scooterklasse, hij is wel vlot genoeg om in Rotterdam ook tussen de automobilisten makkelijk met het verkeer mee te komen. De hernemingen op het ‘gas- of stroomhendel’ zijn ook adequaat zonder haperingen of andere onvolkomenheden, waar kritische rijders als wij ons aan zouden kunnen ergeren. Helemaal perfect is deze Yamaha natuurlijk niet. Zo is het display op het stuur wel heel klein en spartaans uitgerust en moet hij qua actieradius veel concurrenten voor zich dulden.

Gelukkig hebben wij in dit geval wel de beschikking over een versie met Dual Battery, oftewel een extra accu. Je sluit ze tegelijkertijd aan, maar staan niet parallel aan elkaar gekoppeld. Dreigt de eerste accu bijna leeg te raken dan gaat er een lampje (in de vorm van een schildpad) branden en neemt het vermogen voelbaar af. Wanneer je hierna de eerste keer weer bent afgeremd tot 0 km/u, dan schakelt de scooter automatisch over naar accu 2 en rijd je vervolgens met het volledige vermogen tot je beschikking weer door.

September: aan de bak!

De eerste volledige maand met de Yamaha NEO’s zit er alweer op. De teller staat inmiddels alweer op 542 kilometer en dat betekent dat we er weer de nodige kilometers mee hebben gemaakt. Nu zijn het zoals jullie weten niet de eerste kilometers die we met de elektrische Yamaha scooter achter de rug hebben. Zo waren we bij de introductie, hadden we hem mee in onze grote e-scooter multitest en hebben we ook lezers kennis laten maken met de nieuwe NEO’s. En toch, je leert een scooter pas écht kennen als je hem dagelijks mee kan nemen, op de voor jou bekende wegen. Dit is ook dezelfde route die ik maak als ik een willekeurige andere (e-)scooter mee heb voor een test, waardoor je ook wat makkelijker de verschillen kunt benoemen.

En wat me dan opvalt is dat de Yamaha beduidend sportiever geveerd is dan veel van zijn concurrenten. Van doorslaande schokdempers is dan ook geen sprake en ook de bodemvrijheid is dermate hoog dat je niet bang hoeft te zijn dat je snel een middenbok of zijstandaard over het wegdek laat schrapen. Oncomfortabel kunnen we de scooter overigens niet noemen, want het geheel mag wat steviger aanvoelen, hij strijkt de oneffenheden wel moeiteloos glad. Eigenlijk rijdt de nieuwe NEO’s wat dat betreft niet anders dan de ‘benzineversie’ die hij opvolgt. Wat ook opvalt is dat hij weliswaar vlot genoeg aanvoelt, maar dat het allemaal niet zo explosief van start gaat zoals bijvoorbeeld een Segway E125S of een IVA NCE. Daar tegenover staat wel dat hij de bevelen van de ‘gashendel’ op een ongekend soepele manier opvolgt en net zo goed valt te doseren als de gemiddelde normale brandstofscooter. Dit is iets wat veel concurrenten nog niet zo goed voor elkaar hebben als deze NEO’s en daar valt iets van te zeggen, want dit rijdt veel lekkerder dan een scooter waarop de gashendel meer werkt als een aan-uit schakelaar.

Yamaha NEO's
De NEO’s was ook present tijdens onze jaarlijke e-scooter multitest

Het grootste puntje van kritiek blijft natuurlijk de actieradius, want met twee accu’s en een maximum range van 55 tot 60 kilometer is dit geen topresultaat. Maar goed, daar hebben we al genoeg over geschreven en in de praktijk zal dit voor velen meer dan toereikend zijn. Voor de komende periode wachten we op de eerste test met de langverwachte e-scooter van een Japanse rivaal, een scooter die we graag naast de Yamaha NEO’s willen zetten voor een vergelijkingstest. Of dit voor komende maand al gaat gebeuren durven we niet te beloven, maar wat in het vat zit verzuurt niet… 

Oktober: Muggenziften

We zijn een maand verder met de Yamaha NEO’s en dat betekent in het geval van deze e-scooter dat we deze ‘opnieuw’ probleemloos zijn doorgekomen. Het wordt misschien een saai verhaal, maar de NEO’s heeft nog geen steek laten vallen. We hebben het al eerder benoemd, maar hij is ruim, stuurt als het spreekwoordelijke scheermes en bovendien spat de degelijkheid er vanaf. Rammeltjes, kraakjes, het is de Yamaha allemaal vreemd. Wil ik muggenziften dan zijn er natuurlijk wel wat dingetjes op de NEO’s aan te merken. Met de nadruk op ‘dingetjes’, want het zijn dingen die de meeste rijd(st)ers een zorg zullen zijn. Zo kan ik een opmerking maken over het kleine lcd-display. Deze is weliswaar duidelijk en voorziet je ondanks zijn compacte afmetingen van het broodnodige, inclusief een klokje! Nee, de opmerking zit hem in de plaatsing van het display, dat – doordat hij laag op het stuur is geplaatst – nét niet direct in je gezichtsveld zit.

Als we een puntje van kritiek moeten aantekenen, dan gaat het over de plaatsing van het display…

Geen haan die daar verder naar kraait, maar dat is dan ook echt het enige wat ik nu kan benoemen. Ook de actieradius van 55-60 kilometer is prima. De ene keer haal ik op een enkele accu de woon-werkrit van zo’n 29 kilometer. Zoals altijd is dit afhankelijk van de buitentemperatuur, de wind, het bekende verhaal. In de regel haal ik het vaak nét niet, waardoor je op deze NEO’s even moet afremmen totdat je helemaal stilstaat. Hierna schakelt de Yamaha automatisch over op accu 2 en rijd je vervolgens weer door. Handig vind ik persoonlijk de ingebouwde handgrepen van de accu’s. Geen losse riem of handvat, maar gewoon geïntegreerd in het kunststof. Met dit verhaal in het novembernummer naderen we alweer het einde van onze langeduurtest met de Yamaha NEO’s. Het zal er één gaan worden die de boeken in zal gaan als ‘probleemloos’, maar wellicht kunnen we in de aankomende maand de Yamaha nog op een misstap betrappen, het zal ons verbazen…

November: afscheid

Met de Yamaha NEO’s hadden we naast een elektrische motorscooter ook een elektrische bromscooter in duurtest. De nieuwe Yamaha NEO’s mag zich qua pure prestaties misschien niet meten met de absolute e-scooter toppers, maar vanaf de eerste meters met de Yamaha werd het al snel duidelijk dat het wellicht één van de fijnere scooters op de markt is. Daar wilden we dan ook wel een aantal maanden lang de nodige kilometers opzetten. Dat vond Yamaha ook een goed plan, waardoor ik bijna dagelijks op de NEO’s heb gereden. Wat aan de NEO’s opvalt is de fijne zitpositie en rijwielgedeelte. Het zadel is in vergelijking met andere scooters net even wat harder maar ook de schokdemper aan de achterzijde en de voorvork zijn lekker stevig gedempt, zonder dat het echt ten koste is gegaan van het rijcomfort. Ruimte achter het stuur is er in overvloed en samen met dat fijne rijwielgedeelte was het bepaald geen straf om elke dag 60 kilometer op de scooter af te leggen.

Die 60 kilometer ga je overigens niet halen zonder tussentijds bij te laden. Sowieso heb je voor de enkele afstand van 30 kilometer een extra accu nodig, want een beetje afhankelijk van de weersomstandigheden moet de scooter na ongeveer 25 kilometer overschakelen naar accu 2. Dat gaat op de NEO’s net even anders dan dat je gewend bent. Zo gaat er een geel lampje branden als de eerste accu leeg raakt, maar dien je even kortstondig stil te staan voordat de scooter automatisch overschakelt naar de 2e accu. Eerder dit jaar hielden we met Scooter&Bikexpress een grote lezerstest met de Yamaha NEO’s met zowel ervaren als onervaren e-scooterrijders. Waar iedereen het volmondig over eens was, waren de rijeigenschappen van de NEO’s, iets wat we ook na meer dan duizend kilometer op de Yamaha te hebben gereden volmondig kunnen bevestigen. Persoonlijk vind ik het jammer dat er niet net even wat sterkere accu’s onder het zadel van de scooter zijn geplaatst, waardoor hij zou kunnen concurreren met de absolute top binnen de e-scooterklasse.

De NEO’s bleek in de drie maanden niet alleen mooie scooter te zijn, ook een probleemloze…

Ook iets meer vermogen vanuit de elektromotor zou de scooter met gemak aankunnen. Nu is het ook geen stakker, maar de topmodellen van Segway en IVA zal hij qua puur motorvermogen voor zich moeten laten. Waar de Yamaha zich dan weer van zijn beste kant laat zien is op het gebied van degelijkheid ofwel kwaliteit. Want waar we bij andere scooters al snel oppervlakkige roest op boutjes of ophangingspunten zien ontstaan na wat dagen in de regen, ziet de NEO’s er na een wasbeurt weer uit als nieuw. Elektronische of andere problemen hebben we met de scooter ook niet gehad, waardoor deze elektrische opvolger van de oer-NEO’s het stokje naadloos van zijn voorganger(s) heeft overgenomen, een scooter die te boek staat als misschien wel de beste scooter ooit gebouwd! Of we dat over een aantal jaren ook gaan zeggen over deze elektrische NEO’s is nog even afwachten, maar dat we hem zullen gaan missen lijkt op dit moment een zekerheidje…

Yamaha NEO’s Dual Battery
Startaugustus 2023
Beginstand70 km
Eindstand1.200 km
Actieradius55-58 km
Prijs testmodel (Dual Battery)€3.399,- (prijs update 2024)