Met de E300SE brengt Segway een 125cc-equivalant uit van de scooter die al twee jaar achter elkaar onze e-scooter multitest wist te winnen. Kan de nieuwe E300SE net zo’n goede indruk achterlaten als dat zijn 45km-broertje, de E125S, dit ook deed?

Afgaande op het uiterlijk lijkt er in eerste instantie niet zoveel anders te zijn aan de E300SE ten opzichte van die E125S. Het design is 1 op 1 overgenomen, evenals het dashboard. Toch is de scooter weldegelijk anders, want waar de E125S nog is voorzien van -smaakgevoelige- chromen details, is dit bij de E300SE gelukkig allemaal zwart gelaten. Dat komt zijn sportieve inborst ten goede, maar er zijn nog meer dingen écht anders.

Zo is er een hoger zadel gemonteerd, inclusief een steuntje in de onderrug en een andere afwerking. Het materiaal doet aan als suède en is afgewerkt met sportieve gele stiksels. Dezelfde gele kleur komen we dan ook nog tegen in de typeaanduiding op de flanken, maar ook in de dubbele gasgevulde schokdempers. De volgende optische wijziging vinden we op het voorwiel, waar een extra grote remklauw van J.Juan is gemonteerd voor nóg betere remprestaties.

200Nm koppel!

Nu was daar al weinig mis mee, maar onderhuids is er wel het nodige vermogen én koppel aan de scooter toegevoegd om zich een volwaardig 125cc-equivalant te mogen noemen. Zo noteren we een nominaal vermogen van 7,8kW (10,6pk) en een maximaal vermogen van 10kW (13,6pk). Dat is natuurlijk veel meer dan de 50cc-equivalant uitvoeringen leveren, maar het is vooral het koppel van de E300SE dat écht indruk maakt. We noteren namelijk een maximaal koppel van liefst 200Nm! Om een vergelijk te geven: een Honda PCX 125 levert maximaal 11,8Nm…

Om al het vermogen van deze Segway ‘los te laten’ volstaat een druk op de knop. Je kan de Segway weliswaar ook keyless aan- en uitzetten, maar de normale sleutel werkt in de praktijk net zo goed. Met de sleutel naar rechts licht het digitale display op en zet je de scooter naar keuze in 1 van de 3 rijstanden. Mode 1 is de ECO-stand met een gematigde acceleratie en stevige regenereerstand bij het ‘gas’ loslaten, bij mode 2 beschik je al over het volledige koppel en wordt de motor minder afgeremd wanneer je het gas loslaat. Mode 3 is de échte hooligan-stand, met het volledige vermogen en koppel en een meer aanwezige regenereerstand.

Segway E300SE

Acceleratie is indrukwekkend

In de stad is mode 1 helemaal niet onaardig. Vanuit stilstand is het dan weliswaar erg gematigd, maar eenmaal op gang reageert de scooter erg soepel op de gashendel. Het voelt in dat geval niet heel anders aan dan de 45km-versies, met de uitzondering dat de topsnelheid veel hoger ligt. Wil je echt opschieten of er simpelweg bij het verkeerslicht als eerste vandoor zijn, dan volstaat mode 2 of 3. De Segway is dan ronduit snel en binnen no-time zit je aan de 50km/u en zeker in mode 3 blijft die spreekwoordelijke duw in de rug nog lang aanwezig.

Bij een nagenoeg vol accupakket en de wind in de rug spreken we dan zelfs over ruim 128+ km/u op de teller. Dat is helemaal niet slecht, maar we maken wel direct de opmerking dat de topsnelheid al vrij rap terugloopt naarmate de accu’s leger beginnen te raken. Ben je over de helft van de capaciteit heen, dan moet je rekening houden met een topsnelheid die nog rond de 95km/u op de teller ligt. Opvallend genoeg blijft de acceleratie wel op een niveau dat nog altijd indrukwekkend is, zeker van 0 tot 50km/u.

Dat Segway traction control aan de standaarduitrusting heeft toegevoegd is dus helemaal niet gek en is simpelweg ook nodig om het voorwiel aan de grond te houden. We hebben de scooter ook in de regen gereden en ook dan is het maar al te fijn dat het TCS adequaat ingrijpt, zeker omdat de gemonteerde Maxxis-banden onder deze omstandigheden naarstig op zoek zijn naar grip. Eerder noemde ik al de nieuwe (en extra grote) J.Juan remklauw op de schijfrem op het voorwiel.

Deze ziet er niet alleen extra sportief uit op deze nog altijd redelijk compacte scooter, hij blinkt ook nog eens uit in remkracht. Nu hebben we op de 45km-uitvoering van deze Segway nooit klachten gehad, maar met een topsnelheid die boven de 100km/u ligt heb je simpelweg wat extra kracht nodig. En dat biedt deze nieuwe remklauw, waardoor de Segway ook op deze versie weer beschikt over een fijne set stoppers. Uiteraard is deze E300SE net als de E125S weer uitgerust met een ABS-remsysteem.

De range

Een sterk punt van de Segway-scooters is altijd de plaatsing van de accu’s geweest. Ze zitten namelijk onder de treeplank, zonder dat de treeplank ten opzichte van het zadel zo hoog is komen te staan dat het nadelig is voor de zitpositie. Ook op deze E300SE is dit het geval, waardoor we de twee 72V/29Ah accu’s weer onder de treeplank tegenkomen. Je kan ze voor het laden desgewenst verwijderen, maar eigenlijk is het makkelijker om de accu’s op te laden terwijl ze in de scooter zijn geplaatst. Dit gaat makkelijk via het laadpunt boven de treeplank net onder het voorste punt van het zadel. Opladen gaat vervolgens van helemaal leeg naar vol in 5,5uur.

De optionele 3e accu plaats je onder het zadel

Dat is vrij rap, maar hoelang duurt het in de praktijk voordat deze Segway überhaupt eraan toe is om opgeladen te worden? Segway belooft zelf een range van 85km en dat lijkt in de praktijk aardig te kloppen. Wij kwamen tijdens een afwisselende rit door de stad, over N-wegen en een stukje snelweg op 78,4km. Dit is het moment dat de scooter het vermogen terugschroeft, maar nog wel zo’n 60km/u haalt en op het display aangeeft nog 6km te kunnen rijden. Geen gekke score dus, die als je echt wil nog via een optionele derde accu verder is op te schroeven. Zo’n derde accu kost €1.500,- en kan je kwijt in de ruime helmbak onder het zadel. Heel slim is daarbij de losse inlegbak die je er bovenop kan zetten en nog altijd ruimte biedt aan een compacte jethelm.

Conclusie

Met de E300SE brengt Segway de motorscootervariant van haar succesvolle E125S. Met in de basis de scooter die al twee keer op rij onze grote e-scooter multitest won, maar nu als 125cc-equivalant. De fabrikant is echter niet over een nacht ijs gegaan door bij wijze van spreken alleen de begrenzers van de 45km-versie af te halen. Nee, we zien namelijk een nieuw accupakket, zelfs de mogelijkheid om deze uit te breiden naar een derde accu, maar ook een andere elektromotor en een sterker remsysteem.

Ook de prestaties liegen er niet om: zeker de acceleratie is simpelweg indrukwekkend en op een niveau waarmee je ook een maxiscooter met ‘fossiele’ brandstofmotor vanuit stilstand tot een kilometer of 50km/u de baas zal zijn! Waar je rekening mee moet houden is dat de topsnelheid afbouwt naarmate de accu’s leger raken, maar dat is het dan ook wel. Met deze E300SE die Segway aanbiedt voor €4.799,- zien we een serieus elektrisch alternatief voor de conventionele 125cc-motorscooter, wie volgt?

Technische gegevens Segway E300SE

MotorQS Motor, powered by Segway
Nominaal vermogen7,8kW
Maximaal vermogen10kW
Maximaal koppel200Nm
Accu2x 74V/27Ah (uit te breiden met 3e accu)
Gewicht101kg
Remmen voor220mm schijfrem, ABS
Remmen achter180mm schijfrem, ABS
Banden voor100/70-12
Banden achter120/70-12
KleurBlack
Actieradius (fabrieksopgave)85km (WMTC)
Actieradius praktijk78,4km (hierna wordt vermogen teruggeschroefd)
Oplaadtijd5,5 uur voor twee accu’s
Afmetingen1.855 x 680 x 1.175 mm
Wielbasis1.360mm
Zithoogte780mm
Prijs€4.799,-
FabrikantSegway-Ninebot Europe
Websitesegway.com