De elektrische scooter is al langer gemeengoed, maar de elektrische brommer is nog niet zo bekend, nog niet. Na de eerste lancering van de Talaria Sting R is het nu tijd voor een vernieuwde versie, de Sting R MX 4. Maar betekent vernieuwd ook verbeterd?

De markt moest vooralsnog wat wennen aan bromfietsen met een elektromotor, maar sinds 2018 is de populariteit verder toegenomen. Sowieso is de ‘bromfiets’ populairder dan ooit, maar dat heeft deels met de helmplicht voor snorscooters te maken. Eerder reden wij met de Sting, maar de Sting R MX 4 moet een evolutie zijn van het eerste model. Wat werd er zoal veranderd, of moeten we zeggen verbeterd? De 4.000W motor is dus krachtiger en heeft grotere en sterkere magneten gekregen en deze motor kan moeiteloos meer toeren draaien dan voorheen.

Daarbij is ook de aansturing van de motor aangepast waarbij de gasresponse verder verbeterd moet zijn. De Lithium LG 21700 accu kreeg meer capaciteit en heeft nu 45Ah bij 60V (2.700W). Dat moet de range zeker ten goede komen, maar daarover straks meer. Talaria monteert op de Sting R een verbeterde versnellingsbak die gebroken snaren moet voorkomen en waarbij olie slechts na intervallen tot 8.000 km ververst hoeft te worden. De voorvork is vanaf heden oliegevuld en daarbij is ook de achterveer verder verstevigd, zodat deze niet meer zo snel het achterspatbord raakt. Het remsysteem kreeg hydraulische remklauwen met 4 zuigers en andere remblokken. Op het stuur monteert Talaria een nieuw helder en fris OLED display dat je veel informatie geeft.

Ontwerp

We kunnen er niet omheen dat deze Talaria er gewoonweg heel gaaf uitziet. Keer op keer wordt dit bevestigd door omstanders die je aanspreken met de vraag, wat is het, wat kan ‘ie, wat kost ‘ie?

Het frame is opgebouwd uit aluminium met een voorvork met een veerweg van 204mm. Dat frame mag je gerust lichtgewicht noemen want het komt ‘kaal’ uit op 53 kg. Aan de voorzijde is een smalle maar uiterste felle ledlamp gemonteerd die standaard is op deze bromfiets versie. Dat geldt tevens voor de spiegels op de uithoeken van het stuur, en of je dit mooi vindt is een kwestie van smaak. Het Oled display is helder en kent een schat aan functies waarbij je zelfs de wielmaat en tandwielverhouding aan kunt passen. Ook kan je het accupercentage, de snelheid of in welke rijmodus je je bevindt aflezen. Het is zelfs mogelijk om de regeneratie in 4 stappen aan te passen!

Talaria Sting R MX 4

Specificaties

We hadden het al eerder over de upgrades, maar het is duidelijk dat het menens is bij de mannen van Talaria. De afwerking is op niveau met mooie hoogwaardige materialen.

De multilink achterbrug is centraal geplaatst en kent een gasgevulde demper die instelbaar is. De voorvork is oliegevuld en meervoudig instelbaar met duidelijke draaiknoppen. Het remsysteem is voorzien van wave schijven voor en achter met 4-zuiger remklauwen met een enorm rempotentieel, en de schijven meten nu 220mm (voorheen 200mm). Het rubber met noppenstructuur dat gemonteerd is, komt van CST in de maat 70/100-19 en 80/100-19.

Talaria Sting R MX 4

Elektromotor

De 4.000W elektromotor is centraal onder het frame geplaatst en kent een secundaire aandrijving middels een snaar en ketting naar het achterwiel. De motor is op het laagste punt geplaatst met de controller daar net boven. De LG 60V/45Ah accu is direct boven de motor geplaatst en weegt slechts 13 kg, waarbij hij ook nog eens uitneembaar is. Het totaalgewicht komt uit op 66 kg zodat je de Sting met recht een lichtgewicht kunt noemen. De zitpositie is prima voor personen tot 1.85m, ben je veel langer dan zal je de vering een tandje moeten aandraaien. Het brede stuur geeft je een overzichtelijk gevoel en de spiegels geven voldoende zicht.

Rijden!

De Sting R werkt nog met een gewone sleutel die je in het contact steekt. Een fris Oled kleurendisplay ontwaakt en geeft ons voldoende informatie. Bij het wegrijden kan je kiezen uit 2 standen waarbij de sport stand de meest ‘sportieve’ is. Deze 2.0 versie heeft een verbeterde gasrespons en na een ferme beweging aan de hendel wordt al snel duidelijk dat daar geen woord van gelogen is. De 4.000W is, zoals we gewend zijn van elektromotoren, altijd bij de les. Hij heeft zelfs een piekvermogen van 8.000W zodat je met recht ‘de stenen uit de straat’ trekt.

Talaria Sting R MX 4

Wij beginnen in de Eco modus die voor dagelijks gebruik prima voldoet en je ook flink wat meer range geeft. De acceleratie is prima constant tot aan de afgeregelde 45 km/u. Even gas los en weer volgas resulteert in het gevoel alsof je plaats hebt genomen op een SCUD raket met een acceleratie die vergelijkbaar is met een Tesla in de ludicrous mode. Het zal je niet verbazen dat het omhoog tillen van het voorwiel geen enkele moeite of handigheid kost.

De motor lijkt op deze nieuwe versie nog stiller. Wanneer je niet al te enthousiast aan de gashendel zit moet 60 km range zeker haalbaar zijn op een enkele acculading. Dat lijkt nagenoeg hetzelfde als de eerdere versie, sterker nog, dat is bijna evenveel als de vorige. Maar die accu is toch groter? Klopt, echter is de motor krachtiger en of je het nu wilt of niet dat ga je toch gebruiken.

Talaria Sting R MX 4

De CST-noppenbanden bieden off-road voldoende grip, wie dagelijks naar de AH of bakker rijdt kan wellicht beter de Triple X verkiezen. Vering en demping zijn volledig en eenvoudig instelbaar zodat je deze Sting aan kan passen naar je persoonlijke wensen.

Conclusie

De Sting R MX 4 is een evolutie van de R die we al eerder hebben getest. Een model waarbij de factor fun op grote (en eenzame) hoogte staat, want we kennen niet direct een 45 km/u variant die zoveel plezier geeft als deze e-brommer.

Talaria heeft duidelijk een nieuwe trend ingezet voor mensen die niets hebben met een scooter, maar duidelijk gaan voor een stoere uitstraling en prestaties. Deze mensen moeten wel met voldoende saldo op de bank de Talaria dealer binnenstappen, want een koopje is deze Sting R zeker niet. Wie tot de aanschaf overgaat kan rekenen op een kwalitatief hoogwaardige elektrische bromfiets met puike rijeigenschappen en een magazijn vol met pret. De Sting R MX 4 kost €5.999,- en is daarmee een fractie duurder dan voorheen. Mocht het spaarvarken niet vol genoeg zijn, er is ook de ‘instapversie’ verkrijgbaar voor €5.199,-

Technische specificaties

Motor4.000W elektrisch (8.000W piek)
Koppel45 Nm
Accu60V/45Ah Lithium LG Cel
Lader10A 60V
Gewicht66 kg (inclusief accu)
Remmen voor220mm schijf (4-zuiger)
Remmen achter220mm schijf (4-zuiger)
Banden voor70/100-19
Banden achter80/100-19
Kleurendivers
Actieradius60 km fabrieksopgave (45km/u versie)
Oplaadtijd3 uur
Afmetingen1.890 x 815 x 1.155 mm
Zadelhoogte840 mm
Wielbasis1.250 mm
Bodemvrijheid300 mm
Prijs NL/BE€5.999,- (vanafprijs €5.199,-)
Importeur NL/BEJeeGee Motors BV
Websitetalaria-benelux.nl