Test Yamaha NEO’s

door

Met de komst van de elektrische NEO´s brengt Yamaha niet alleen een bekende naam terug op de markt, het betreedt ook de markt van de elektrische scooter. Een markt die momenteel populairder is dan ooit, maar is Yamaha niet te laat of is het moment juist ´spot-on´ ? Om hier een oordeel over te kunnen vellen mochten we tijdens de officiële Europese launch in Amsterdam voor het eerst met de NEO´s op pad…

Yamaha NEO's

 

Het is nog maar kort geleden dat de eerste officiële informatie van de nieuwe NEO’s naar buiten kwam. Tijdens het Switch On event op 10 maart werd het startschot gegeven van een geheel nieuw e-offensief van de Japanners. De aftrap wordt gedaan door de NEO’s, maar kort hierna kunnen we al nieuwe e-bikes en later ook speedpedelecs van Yamaha verwachten. Hier stopt het echter niet, want tijdens het Switch On event liet men ook het licht schijnen over een grotere scooter en zelfs een elektrische bromfiets. Signalen die erop wijzen dat Yamaha wil doorpakken met de transitie naar elektrisch, die bij de fietsen, maar ook zeker bij de scooters momenteel al gaande is. Het is overigens niet de eerste keer dat Yamaha met een elektrische scooter op de markt komt, zo reden we 10 jaar geleden al met de EC-03. Een scooter die zijn tijd (te) ver vooruit was…

Yamaha elektrisch

 

Marktpraat

Dat gezegd hebbende, komen we direct weer terug op de vraag of Yamaha met de komst van de NEO’s op het juiste moment én op de juiste plek is? Met de verkoopcijfers van de elektrische 50cc-equivalant scooters bij de hand, wordt het al snel duidelijk waarom deze introductie in Amsterdam wordt gehouden. Zo zijn er in Nederland afgelopen jaar 25.996 e-scooters verkocht, gevolgd door Frankrijk met 20.786 en België met 15.916 eenheden. Indrukwekkend, maar in veel grote steden kan het niemand zijn ontgaan dat er op elke hoek van de straat wel meerdere deelscooters staan geparkeerd. Een groot aandeel van deze cijfers komt dan ook op het conto van de sharing-bedrijven, maar ook de particulier heeft de weg naar de elektrische scooter gevonden, om over de elektrische fiets verder maar te zwijgen.

Yamaha NEO's

 

Allemansvriend

Na een kort stukje marktonderzoek willen we echter snel door met de scooter waar het vandaag allemaal om draait. En met de NEO’s moet er bij menig scooterliefhebber al snel een belletje gaan rinkelen. Het populaire model van weleer stond eind jaren 90 al bekend als een allemansvriend, met een rond guitig uiterlijk en vooral een prima prijs-kwaliteitsverhouding. Toen ik zelf in 2001 het fameuze bromfietscertificaat behaalde stond een NEO´s hoog op het wensenlijstje en tot aan de laatste NEO´s 4 is het een scooter geweest waar als ik ermee op pad was, ik er altijd weer tevreden vanaf kon stappen. Zoals ik al zei een echte allemansvriend, maar zoals het een Japanner ook betaamd vooral een puike reputatie als het gaat om betrouwbaarheid.

Yamaha NEO's

 

Design

Tijdens de presentatie werden er nog vergelijkingen gemaakt tussen de nieuwe NEO´s en zijn voorganger, maar als je het mij vraagt slaan we deze vergelijkingen zo snel mogelijk over. Met een beetje goede wil zie je stijlelementen terug van de oer-NEO´s, maar daar blijft het dan ook bij. Met de dubbele ronde cq. ovale led-koplampen is de scooter bij de eerste oogopslag al een moderne verschijning, de ronde lijnen die via de zijkant doorlopen in een strakkere achterzijde doen dit alleen maar meer accentueren. Leuk is het losse led-achterlicht boven het achterwiel met geintegreerde knipperlichten, maar meer in het oogspringend is de enkelzijdige achterbrug, met vanaf de rechterzijde het zicht op de HUB-motor in het 13”-achterwiel. Yamaha heeft nog geïnformeerd bij externe leveranciers voor het leveren van een aandrijflijn, maar kwam er naar eigen zeggen al snel achter dat de voorkeur lag bij het zelf ontwikkelen hiervan om in hun eigen standaard te kunnen voorzien.

 

Uitneembare 19,2Ah accu

Betekent die hoge standaard dan ook dat Yamaha met cijfers op de proppen komt waar de concurrentie van achterover zal vallen? Op papier in ieder geval niet direct. Zo levert de krachtbron maximaal 2,5kW en 136Nm koppel. Waardes die niet verkeerd zijn, maar nog niet toonaangevend. Kijken we naar de accu dan noteren we standaard een enkele 50,4V/19,2Ah accu, waarbij er – net zoals bij onze demo van de testdag – optioneel kan worden gekozen voor een 2e exemplaar. De accu(´s) zitten onder het zadel en worden niet zoals bij de meeste andere e-scooters los met een stekker aan de scooter verbonden, maar pluggen zichzelf automatisch in aan de onderzijde. De enige scooter met een soortgelijk systeem die we eerder reden was een Kumpan. Bij Yamaha nemen ze echter nog het zekere voor het onzekere, want aan de bovenzijde zit een mooie klem waarmee je de accu´s vast kan zetten. Natuurlijk is het laatste wat je wil dat na een iets te hard genomen drempel de accu losschiet, met mogelijk ongewenste situaties tot gevolg…

 

Sportief randje

En laat het tijdens de testdag in Amsterdam niet lang duren voor we de eerste drempels tegenkomen. Een mooi moment voor een eerste beoordeling van het rijwielgedeelte. Een punt waarop de Yamaha al een aantal concurrenten aftroeft. Zo is de ruimte op en rond het zadel al goed in orde, is de zitpositie prettig rechtop, maar ook de vering scoort punten. Yamaha heeft de scooter een sportief randje mee willen geven, maar ook slecht wegdek of een vlot genomen drempel worden prima opgevangen. Klachten blijven dan ook uit en het is vooral het gemak waarmee je al snel langs dubbel geparkeerde busjes van bezorgdiensten, of andere hindernissen die je dagelijks in Amsterdam tegenkomt, kunt manoeuvreren. Waar de Yamaha tevens in uitblinkt is de respons op de ‘gashendel’. Het is knap hoe ze het voor elkaar hebben gekregen om de doseerbaarheid zo goed te krijgen, dat het lijkt alsof je met een door benzine gevoede brandstofmotor op pad bent. Van een aan/uit karakter is dan ook absoluut geen sprake, maar zelfs ten opzichte van de e-scooters die voorheen bij ons bekend stonden om hun geleidelijke reactie op bewegingen van de rechterhand gaat Yamaha nog een of twee stapjes verder… Het gegeven dat de nieuwe NEO’s niet voorzien is van de meest krachtige elektromotor op de markt lijkt hem geen parten te spelen. Zo is de scooter alsnog vlot van zijn plek en accelereert hij in een rechte lijn snel door naar de afgeregelde topsnelheid van 47-48 km/u op het digitale display. Er is nog een mogelijkheid om over te schakelen naar een ECO-modus waarin de scooter minder snel optrekt en de topsnelheid 10km omlaag gaat. Ik heb hem een keer aangezet, maar ik vermoed dat de gemiddelde NEO’s-rijd(st)er hem straks net als ik laat voor wat het is.

 

Actieradius

Onze testdemo is voorzien van de optionele tweede accu, die pas wordt ingeschakeld als de eerste accu leeg is of onder de 20% resterende lading komt. Gebeurt dit laatste, dan schakelt de scooter over op de turtle-mode, wat betekent dat de scooter energie wil besparen door de acceleratie af te laten nemen. Ben je vervolgens een keer gestopt, dan schakelt de scooter automatisch over naar accu 2. Dit werkt goed, maar is voor mij wel het moment dat ik voor het eerst een kritische noot plaats. Het moment dat de scooter onder de 20% kwam gebeurde namelijk al na 23 kilometer. Dit is vrij vlot en makkelijk te verklaren door het gebruik van de relatief lichte 19,2Ah accu’s. Yamaha geeft zelf een actieradius op van 37 kilometer per accu in de normale rijstand, kies je voor de ECO-stand dan levert je dit een kilometer extra op, waardoor we nogmaals kunnen concluderen dat die ECO-stand niet veel toegevoegde waarde heeft. Heb je dus een actieradius nodig van meer dan 45 kilometer, dan ben je aangewezen op de optionele extra accu. Het kan natuurlijk ook zijn dat je niet meer dan 20km per dag rijdt of de mogelijkheid hebt om de accu op je werk weer bij te laden, dan zou je zelfs aan een enkele accu al voldoende moeten hebben. Met de meegeleverde lader gaat het laden van 20 naar 80 procent al in 4 uur, een complete lading van 0 naar 100 procent neemt zo’n 8 uur in beslag. De accu opladen kan makkelijk los, maar desgewenst ook met de accu in de scooter. Een losse laadpoort zoals we die vaak boven de treeplank zien ontbreekt, maar Yamaha heeft op de rand van de helmbak een rubber afdichting geplaatst die je makkelijk kan verwijderen, waardoor je er het snoer van de lader doorheen kan voeren en toch het zadel dicht kan doen. Ben je voorzien van een extra accu en wil je ze allebei tegelijk opladen? Dan ben je aangewezen op een extra lader (á €150,-).

 

Uitrusting

Officieel Yamaha ons tijdens de introductie niks over de prijs verklappen (inmiddels is deze bekend). Dat maakt het lastig voor ons om te kunnen zeggen of de NEO’s straks wel of niet de verkooptopper gaat worden in het elektrische scootersegment. Wat we wel kunnen melden is dat de scooter straks standaard al behoorlijk rijk is uitgerust. Zo is het digitale lcd-display te koppelen aan de MyRide-app, wordt de scooter standaard afgeleverd met dezelfde Smart-Key als we ook op de XMAX of NMAX tegenkomen en is de scooter ruim genoeg voor twee volwassenen. Ook onder het zadel is er voldoende ruimte. Zeker als je maar een accu hebt is er genoeg ruimte voor een forse jethelm of zelfs een kleine integraal. Met twee accu’s geïnstalleerd is er alsnog een meer dan bruikbare ruimte, maar ook op de vlakke voetenplank kan je een behoorlijke bigshopper kwijt. Wil je meer, dan is er een originele topkoffer van 34 liter bij te bestellen, evenals een aantal andere zaken zoals universele telefoonhouder of een beenkleed.

 

Conclusie

Yamaha zet definitief de transitie naar elektrisch in, met tal van nieuwe elektrische modellen. Dat het voor de fabrikant menens is, mochten we dit keer op de nieuwe NEO’s ervaren. De scooter profiteert van de feilloze reputatie die de bekende modelnaam oproept, maar ook de nieuwe elektrische variant wist een goede eerste indruk achter te laten. Iets wat al begon bij het uiterlijk: van extraverte designtaal is weliswaar geen sprake, maar er valt ook weinig tegenin te brengen. Het is gewoonweg een leuke scooter om te zien, maar het waren vooral de rijeigenschappen die indruk op uw redacteur wisten te maken. Volwassen, een fijne ruime zit, een perfect te doseren elektromotor (zeker niet vanzelfsprekend), maar ook een prettig rijwielgedeelte. Kritiekpuntjes zijn er ook, want de range van 37 kilometer zal je alleen behalen als je de laatste 20 procent in turtle-mode wil rijden en ook het ontbreken van een officiële prijs maakt het niet makkelijk om een definitief oordeel te vellen. Geruchten doen de ronde dat de prijs net boven de drieduizend euro zal liggen, maar niemand wil en kan dat nog bevestigen. Yamaha rept zelf dat het in lijn zal liggen met de directe concurrenten. Mocht dit gaan lukken, dan kunnen we er niet omheen dat Yamaha met de NEO’s een welkome nieuwkomer is, die zeker als het aankomt op rijeigenschappen de concurrentie de nodige weerstand gaat bieden. Het is dus nog even wachten op de prijs, maar dat Yamaha met een serieus alternatief in de e-scooterklasse is gekomen moge duidelijk zijn…

 

Technische specificaties

Yamaha NEO’s

  • Motor elektrische HUB-motor
  • Vermogen 2,3kW bij 424tpm (2,5kW bij 400tpm maximaal)
  • Koppel 136Nm bij 50tpm
  • Accu 50,4V/19,2Ah, lithium-ion
  • Gewicht accu 8kg
  • Laadtijd 8u (0-100%) 4u (20-80%)
  • Remmen voor 200mm schijfrem
  • Remmen achter trommelrem
  • Banden voor 110/70-13
  • Banden achter 130/70-13
  • Actieradius 37km per accu
  • Afmetingen 1.875 x 695 x 1.120 mm
  • Zithoogte 795mm
  • Gewicht 90kg (zonder accu)
  • Prijs NL/BE €3.299,-
  • Kleuren Milky White, Midnight Black
  • Importeur NL/BE Yamaha Motor Europe, branch Benelux
  • Website NL/BE www.yamaha-motor.nl / www.yamaha-motor.be

(tekst: Raymon de Kruijff foto’s: Yamaha)